سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سيمرغ اخلاق،اميد و آگاهي در جشنواره سي ام؛

رقابت پشت دوربینی‌های فجر سی‌ام

در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر،مدیران فیلمبرداری 51 فیلم بلند سینمایی بخش مسابقه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛هرساله اهالی رسانه در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر، با بررسی و مطالعه آثار حاضر در این رویداد فرهنگی‌ هنری اقدام به انتشار اخباری با محتوای «پرکارترین بازیگر جشنواره»، «فیلم اولی‌ها» و همچنین اطلاعاتی درباره تعداد و اسامی فیلم‌ها، کارگردانان و گاهی تهیه‌کنندگان می‌کنند و کمتر رسانه‌ای به هنرمندانی که از آنان با عنوان عوامل پشت صحنه و دوربین یاد می‌شود، می‌پردازند.
به عبارتی دیگر،توجه اهالی رسانه بیشتر به سوی کارگردانان و بازیگران معطوف می‌شود، این در حالی است که سازنده و هنرپیشه هر فیلمی در گفت‌وگوها و نشست‌های نقد و بررسی آثار بر نقش موثر عوامل پشت صحنه و دوربین در شکل‌گیری و نهایی شدن یک فیلم سینمایی تاکید و اظهار می‌کنند که با تلاش و همدلی این گروه است که چنین آثاری خلق و نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.

از این رو،در گزارش‌هایی ویژه پشت دوربینی‌های فجر سی‌ام از جمله مدیر فیلمبرداری، تدوینگر، آهنگساز، صدابردار، صداگذار، طراح صحنه، طراح لباس، چهره‌پرداز، طراح جلوه‌های ویژه میدانی و بصری که قرار است بهترین آنان در مراسم اختتامیه از سوی هیئت داوران معرفی شوند، مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش؛در این دوره از جشنواره 54 فیلم بلند سینمایی متشکل از 32 فیلم در بخش سودای سیمرغ (بخش اصلی) و 22 فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های اول (نگاه نو) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
همچنین در بخش سینمای جهان نیز 8 فیلم ایرانی در سه بخش جام جهان‌‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل)، جلوه‌گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا) و سینمای سعادت (مسابقه سینمای کشورهای جهان اسلام) به نمایش در می‌آیند و مورد ارزیابی هیئت داوران قرار می‌گیرند.در بررسی مدیران فیلمبرداری حاضر در جشنواره سی‌ام، نتایج زیر به دست آمده است:

«محمود کلاری» که به تازگی جایزه قورباغه نقره‌ای «کمر ایمیج» جشنواره «پلاس کمر ایمیج» را برای فیلمبرداری «جدایی نادر از سیمین» به دیگر افتخارات سینمایی خود افزوده است، با سه فیلم «برف روی کاج‌ها» به کارگردانی پیمان معادی، «یک روز دیگر» به کارگردانی حسن فتحی و «من همسرش هستم» ساخته مصطفی شایسته در سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
وی توانست اولین سیمرغ بلورین خود را از دوره هفتم جشنواره فیلم فجر و برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرب» از آن خود کند.
کلاری همچنین جایزه بهترین اثر هنر و تجربه برای فیلم «خون بازی» (دوره 25)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم «بوی کافور، عطر یاس» (دوره 18)، برای فیلم «گبه» (دوره 14) و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری برای فیلم «درخت گلابی» (دوره 16) را کسب کرده است.
این مدیر فیلمبرداری سال گذشته در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را به عنوان آخرین سیمرغ خود به خانه برد که این جایزه را برای فیلم اصغر فرهادی دریافت کرد.

«علیرضا زرین‌دست» از فیلمبرداران باسابقه سینمای ایران که قرار است دوره سی‌ام جشنواره برای او بزرگداشت برگزار کند نیز سه فیلم «بیداری» به کارگردانی فرزاد موتمن، «تلفن همراه رییس جمهمور» به کارگردانی علی عطشانی و «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر را مقابل دوربین برده ‌است.
وی در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای فیلم «پری» به دست آورده است.

همچنین «حسن پویا» با سه فیلم سینمایی «راه بهشت» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده، «محرمانه تهران» به کارگردانی مهدی فیوضی و «زبان مادری» ساخته قربان محمدپور در جشنواره رقابت می‌کند.
پویا دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری برای فیلم «روبان قرمز» و سیمرغ بلورین را برای فیلم «چشم شیطان» به ترتیب از دوره‌های هفتم و دوازدهم جشنواره فیلم فجر در کارنامه هنری خود دارد.

«مسعود سلامی» نیز با فیلم‌های «آمین خواهیم گفت» به کارگردانی سامان سالور، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» به کارگردانی منوچهر هادی و «میگرن» ساخته مانلی شجاعی‌فرد در جشنواره امسال شرکت کرده ‌است.

بر پایه این گزارش،فیلمبرداران باسابقه‎ای چون «تورج منصوری» با دو فیلم «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرم‌پور و «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی، «امیر کریمی» با فیلم‌های «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و «دوباره با هم» ساخته روزبه حیدری و «هومن بهمنش» نیز با دو فیلم «پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی و «رضا هرگز نمی‌خوابد» به کارگردانی رضا عطاران در سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

محمدرضا سکوت، سیروس عبدلی، تورج اصلانی، فرج حیدری، محمدتقی پاک‌سیما، رضا رخشان، حسین جعفریان، غلامرضا آزادی، شهاب نوروزیان، علیرضا برازنده، هاشم عطار، علی محمد قاسمی، فریدون شیردل، فرخ مجیدی، محمد آلادپوش، مرتضی هدایی، محمد مختاری، مهدی جعفری، علی لقمانی، فرشاد محمدی، محمد احمدی، مجتبی رحیمی، فرشاد خالقی، محمد مجیدی، افشین علیزاده، علی محمدزاده، امید رخ‌افروز، مهدی امیری، پیام آزادی و حسین ملکی نیز با یک اثر در بخش بهترین فیلمبرداری جشنواره با هم به رقابت می‌پردازند.

بر اساس اين گزارش؛در 29 دوره پیشین جشنواره فیلم فجر از بین فیلمبرداران مذکور،«محمد آلادپوش» لوح زرین بهترین فیلمبرداری برای «گزارش یک قتل» (دوره 5)، سیمرغ بلورین برای «ایستگاه متروک» (دوره 20) و «سرزمین خورشید» (دوره 15)، «تورج منصوری» سیمرغ بلورین برای فیلم «هامون» (دوره 8) و «جاده‌های سرد» (دوره 4) و «تورج اصلانی» فیلمبردار جوان سینمای ایران، دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری برای فیلم‌های «زمزمه با باد» و «بدرود بغداد» (دوره 28) را دریافت کرده‌اند. /ه
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.