سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست مادر شهرزاد مير قلي خان از سازمانهاي بين المللي

مادر شهرزاد ميرقلي خان گفت : ما دست استمداد به سوي خبرگزاري ها، دانشگاه ها، كميته حقوق بشر و ديگر سازمان ها و افراد دراز مي كنيم؛ چون الان مسئله ديگر شهرزاد نيست، ما ايرانيان ديگري داريم كه بدون اثبات جرم در زندانهاي آمريكا بسر مي برند.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ بلقیس روشن مادر شهرزاد میرقلی‌خان، زن زندانی ایرانی دربند در زندان‌های آمریکا صبح امروز (دوشنبه) همزمان با چهارمین سالروز زندانی شدن شهرزاد میرقلی‌خان در کنفرانس مطبوعاتی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، به تشریح وضعیت دخترش در زندان‌های آمریکا پرداخت.

مادر شهرزاد مير قلي خان گفت: در نوامبر سال 2004 شهرزاد با همسر سابقش در اتريش به دليل خريد دوربين ديد شب دستگير و به مدت 28 روز به صورت جداگانه زنداني شد.

وي تصريح كرد: بعد از اين اتفاق وي به دبي بازگشت كه سپس به دادگاه رفت و به مدت 52 روز به زندان محكوم شد كه در اينجا پرونده بسته شد.

روشن افزود: این حکم در حالی صادر شد که 3 نفر از نمایندگان دولت آمریکا نیز در دادگاه حضور داشتند و تمامی مستندات را بررسی کردند، اما باز هم جرم شهرزاد محرز نشد و پرونده دخترم پس از طی کردن زمان محکومیت باقی‌مانده‌اش به طور کامل بسته شد و شهرزاد به ایران بازگشت.

مادر شهزاد مير قلي خان گفت: شهرزاد نیز با اطمینان به اینکه بی‌گناه است و حکم دادگاه اتریش را در اختیار دارد، به آمریکا عزیمت کرده و در بدو ورود به فرودگاه این کشور دستگیر شده و دیگر به کشور بازنمی‌گردد، تا به امروز نیز به طرز فجیعی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برد.

وي در ادامه درباره وضعيت بد زندانهاي آمريكا چنين گفت: شهرزاد در ميامي وضع بسيار دشواري داشت و رفتارهايي مي كردند كه اصلا نمي توانم از آنها صحبت كنم و به دخترم دائما تروريست مي گفتند و در عين حال وضع غذا و تهويه هوا و رفتار زندانبانها دخترم را بسيار اذيت مي كرد.

 

بلقيس روشن در ادامه گفت: شهرزاد را از زندان ميامي به زنداني در نيويورك بردند و آنجا هم به دليل درگيري هاي داخلي زندان وضع دخترم بدتر شد، اما در آنجا مي توانست بعد از دو سال آسمان را ببيند و قدم بزند، اما فشار زندانيان مختلف و مسئله همجنس بازي و تهديد به قتل بسيار وحشتناك بود.

مادر شهرزاد گفت: يكبار با بالش و يكبار هم با نايلون مي خواستند او را خفه كنند و بعد از اين قضايا او را به قسمت جانيان خطرناك و زندانيان ايدزي، بردند و بعد دوباره او را به مكان قبلي اش منتقل كردند كه باز همان اتفاقات تكرار شد.


بلقيس روشن در ادامه درباره فعاليتهايي كه براي آزادي دخترشان انجام داده اند اشاره و افزود: از اولين روزي كه مطلع شديم شهرزاد دستگير شده اقدامات قانوني را شروع كرديم و از وزارت امور خارجه درخواست كمك كرديم و در طول 5/1 سال گذشته كمكها بيشتر شده است.

مادر شهرزاد گفت: فشار آمريكايي ها مجبور بوديم وكلاي آمريكايي را به خدمت بگيريم و مبالغ هنگفت ساعتي 500 دلار را هزينه كرديم، اما استخدام وكلا موثر نبود و آنها گفتند كه ما 3 نوار صوتي داريم كه سه متخصص از FBI آنها را بررسي كردند كه مشخص بود هيچكدام از آنها صداي دختر من نبوده است و اين نشان مي دهد آنها دنبال چيز ديگري هستند.

//////اين مادر نگران از ياري گرفتن سازمانها و افراد براي آزادي دخترش گفت: ما دست استمداد به سوي خبرگزاري ها، دانشگاه ها، كميته حقوق بشر و ديگر سازمان ها و افراد دراز مي كنيم؛ چون الان مسئله ديگر شهرزاد نيست، ما ايرانيان ديگري كه بدون اثبات جرم در زندانهاي آمريكا هستند را داريم.

وي در ادامه از تفاوت شرايط زندانهاي ايران و آمريكا گفت: وقتي كه شرايط زندانهاي ايران و آمريكا را بررسي مي كنيم، متوجه تفاوت بسيار زيادي مي شويم. من در زماني كه به ديدن سارا شورد رفتم، او گفت: زندان اينجا بسيار عالي است و فقط از زندان انفرادي ناراحت بود، اما مي توانست در روز چند ساعت پيش نامزدش برود و وقتي كه اين قضيه را به شهرزاد گفتم، او گفت: اي كاش من هم در زندان انفرادي بودم.

روشن از ديدارش با 3 آمريكايي كه جرمشان ثابت شده بود، گفت: من با اين 3 نفر آمريكايي ديدار داشتم و آنها شرايط خيلي خوبي از نظر غذا، نظافت و رفتار زندانبانها داشتند و خانواده هاي اين زندانيان به ايران دعوت شدند و كشور ما با مروت و عطوفت اسلامي با آنها رفتار كرد.

اين مادر نگران در ادامه اظهار داشت: شهرزاد براي يك پرونده دوبار محاكمه شد در دو كشور كه اين اتفاق در هيچ كجاي دنيا رخ نمي دهد.

روشن گفت: سال گذشته با نوه هايم به ديدن سارا شورد در زندان اوين رفتيم و بچه ها براي آزادي مادرشان نامه اي تنظيم كردند و به سارا شورد دادند كه اين نامه را به باراك اوباما برساند و او هم نامه را به رئيس جمهور آمريكا رسانده، اما اوباما هيچ جوابي به اين نامه نداده است.

وي درباره وضعيت بد روحي و معنوي خانواده اش چنين گفت: ما از نظر روحي و معنوي بشدت تحت فشاريم.من و پدربرزگ بچه ها ديگر سني از ما گذشته و نمي توانيم نيازشان را برطرف كنيم و خود ما هم دچار بيماري هاي مختلف هستيم كه براثر فشار شديد اعصاب ايجاد شده است.

مادر شهرزاد ميرقلي خان، در پايان گفت: فكرش را بكنيد دختر 29 ساله ما تا 34 سالگي دور از وطن در اسارت است و اين باعث بيماري هاي مختلف من و پدرش شده و پدرش هم اكنون دچار حمله قلبي شده و رگهاي قلبش مسدود شده است./گ


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.