سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيين نمايشي فجر ايران در آستانه سي‌سالگي؛

اسكندرنژاد:"مرده ريگ" بر اساس يك داستان واقعي است

نمايش "مرده ريگ" بر اساس يك رويداد واقعي اتفاق افتاده در فساي شيراز و بازگو كننده عملكرد انسان‌ها در شرايط سخت است.

غزل اسكندرنژاد، كارگردان تئاتر و شركت كننده در بخش نگاه ويژه سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر با نمايش " مرده ريگ" در خصوص اين اثر نمايشي به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: نمايشنامه "مرده ريگ " توسط تهمينه محمدي به نگارش درآمده و به معني هر چيزي است كه از يك فرد فوت شده به جاي مي‌ماند، ‌در اين باب مي‌توان ارثيه را مثال زد.
وي افزود: اين نمايشنامه بر اساس يك داستان واقعي كه در شهر فساي شيراز اتفاق افتاده نوشته شده است و در واقع اين نمايش نامه برداشتي آزاد از اين رويداد به حساب مي‌آيد.
اسكندرنژاد اظهار داشت: داستان مرده ريگ قصه سه خواهر به نام‌هاي گوهر، ‌آذر و حوري است كه كارگر يك كارخانه هستند. آن ها به دليل شرايط سخت محيطي كه در آنجا زندگي مي‌كنند به دنبال فرصتي هستند كه از آنجا بروند.
اين كارگردان درخصوص فضاي اجرايي اين اثر تصريح كرد: فضاي اجرايي نمايش، همواره در خطي بين واقعيت و غيرواقعيت حركت مي‌كند نمايش با كابوس "آذر" شروع مي‌شود و تا پايان نمايش به عمد تماشاگر در فضايي قرار مي‌گيرد كه از واقعي بودن يا نبودن آن مطمئن نمي شود.
وي با اشاره به اين كه داستان اين نمايش در كل تلخ است، ‌ابراز كرد: ‌اين نمايش مي‌خواهد بگويد انسان‌ها در شرايط سخت ممكن است تصميماتي بگيرند كه شايد در حالت عادي وجود نداشته باشد.
اسكندرنژاد گفت: ‌بيشترين و مهمترين مسئله‌اي كه در اين نمايش مطرح است جنبه اجتماعي آن است، همه شخصيت‌ها در اين اثر به يك اندازه خاكستري هستند، يعني در مرز بين خوبي و بدي قرار دارند.
وي درخصوص موسيقي و جلوه‌هاي صوتي نمايش افزود: آهنگسازي نمايش را ابراهيم اثباتي برعهده دارد و افكت‌هاي تكراري بصورت ضرباهنگ در بخشي از ديالوگ‌ها مانند زمان كابوس به صورت play Back بخش مي‌شود.
وي بيان داشت: اين ضرباهنگ‌ها در نمايش از يك تيم كند شروع مي‌شود و هر چه به جلو مي‌رويم، تندتر مي‌شود.
اين كارگردان در خصوص طراحي صحنه تصريح كرد: طراحي صحنه اين نمايش را هنگامه سازش بر عهده دارد و پايه دكور با پارچه است.
اسكندرنژاد اظهار داشت: اين طراحي براي يك سالن BLACK Box طراحي شده و نورپردازي در آن نقش مستقيم دارد.
وي خاطرنشان كرد: مولفه‌هاي دكوري ديگر اين نمايش مانند درخت و چاه استعاره‌هايي از دنيايي هستند كه اين شخصيت‌ها در آن زندگي مي‌كنند.
گفتني است،‌ طراحي لباس اين نمايش را مونا كياني فر برعهده دارد و نگار نمابدي، ‌نسيم ادبي، فهيمه امن زاده و مهدي صباغي در آن ايفاي نقش مي‌كنند./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.