سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سجادپور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سینمای عاشورایی را با نگاه استراتژیک بنگریم

مدیرکل نظارت و ارزشیابی درخصوص سینمای عاشورایی گفت: به سینمای عاشورایی باید با یک نگاه استراتژیک نگاه کنیم و نباید این گونه آثار را مناسبتی و گذرا تصور کنیم.

علیرضا سجادپور مدیر کل نظارت و ارزشیابی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: فیلم های موسوم به سینمای عاشورایی را باید از آثار مناسبتی تلویزیون تفکیک کرد، تلویزیون معمولا در ایام و مناسبت های مذهبی، تولیداتی را تهیه کرده و به مخاطب عرضه می کند در حالی که در سینما تولیدات مناسبتی به آن معنا و مفهوم خاص نداریم.
وی ادامه داد: اما جدول اکران سینمای ما مناسبتی بسته نمی شود و معمولا فیلم هایی که روی پرده سینما برای اکران قرار می گیرند بین 4 الی 10 هفته حضور دارند و شاید اینها در دوره اکرانشان به مراسم عزا و یا جشن ملی برخورد کنند برای همین بحث اثر مناسبتی به آن معنا در تلویزیون را با سینما نباید مقایسه کرد.
سجادپور در پاسخ به اینکه چرا چاره ای برای بحث تعطیلی سینماها در عزاداری به واسطه نبود فیلم مناسب این ایام اندیشیده نشده است، گفت: بعضی ها می گفتند هفته دفاع مقدس است، پس چرا فیلم هایي با مضمون دفاع مقدس نداریم و تصور می کردند که فیلم های سینمایی را می توان این هفته اکران کرد و هفته بعد از سینما برداشت و یا مثلا در دو سه روز ایام عاشورا و روزهای تعطیلی صفر فیلم های عاشورایی مناسبتی بگذاریم و بعد آن ها را برداریم در حالی که اکران سینما اینگونه نیست و نگاهمان به سینما به این معنای مناسبتی نباید باشد بلکه به این سمت برویم که تولیدات مفهومی با موضوعات کلیدی و استراتژیک ما در کجای داستان قرار دارد، با این نگاه من عرض می کنم که مدیریت سینمایی کشور در اهداف سیاست گذاری های کلان خود که طراحی کرده بر روی این موضوع حساب ویژه ای باز کرده اند و در دفتر سیاست گذاری ده ساله اش که کمی بعد از عهده گرفتن مسئولیت توسط تیم جدید مدیریت سینمایی کشور در بهار 89 یعنی چند ماه بعد از گرفتن مسئولیت، دفترچه سیاست گذاری سینمای را ایران منتشر کرد.
وی اظهار داشت: به سینمای عاشورایی باید با یک نگاه استراتژیک نگاه کرد نه یک نگاه مناسبتی صرف و ببینيم کدام فیلم مناسبتی را برای امسال ساخته ایم که در دهه های محرم و ایام عزاداری صفر پخش کنیم. به طور مثال فیلم سینمایی عصر روز دهم سال گذشته اکران و مطرح شد اما فروش بسیار اندکی داشت و در گیشه سینماها ناکام ماند.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی تصریح کرد: این در حالی بود که این فیلم در ایام محرم هم اکران شده بود اما در نهایت ناکام ماند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید آثار مناسبتی را گذرا و مقطعی دید بلکه باید به ساخت این گونه آثار به طور جدی توجه کنیم اگر چه سینمای ایران در بسیاری از موضوعات استراتژیک خود کمی و کاستی هایی داشته است و درمورد موضوعات اسلامی هم ما کمی ها و کاستی هایی داشته ایم ولی این ها موجب نمی شود که ناامید شویم باید در برنامه ریزی بلند مدت اهداف انقلاب و اعتقادیمان را در سینما محقق کنیم و اين برنامه ای است که مدیریت سینمایی کاملا مد نظر قرار داده است./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.