باشگاه خبرنگاران جوان ـ قرارگاه اجتماعی سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران با حضور محمدحسین صادقی مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی دادستان کل کشور، عسگر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بینالملل وزارت دادگستری، ولیالله مهبودی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عبدالمجید رحمانی دبیر مرکز رصد و پایش و مدیریت آسیبهای اجتماعی کلانشهر تهران، حمیدرضا رحمانی مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران و جمعی دیگر از مدیران ارشد شهری و دستگاههای متولی حوزه آسیبهای اجتماعی برگزار شد.
اقدامات مؤثر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در پایانههای مسافری در حال اجرا است
حمیدرضا رحمانی، مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در این نشست، با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در پایانههای مسافری شهر تهران اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در پایانههای مسافری شهر تهران در دست اقدام است.
وی ادامه داد: یکی از این اقدامات اجرای طرحهای ساماندهی با همکاری نهادها و سازمانهایی، چون سازمان رفاه و خدمات اجتماعی، سازمان پسماند، بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و نیروی انتظامی است که به نتایج و دستاوردهای مناسبی نیز در این حوزه دست یافتهایم.
رحمانی افزود: طی سال گذشته با همکاری نهادهای حمایتی بیش از ۵ هزار نفر از آسیبدیدگان در سطح پایانهها شناسایی و ساماندهی شدهاند.
رحمانی با پرداختن به آمار آسیب دیدگان اجتماعی ساماندهی شده در سال ۱۴۰۳ به تفکیک هر پایانه، گفت: بر اساس آمار در پایانه غرب ۲ هزار و ۴۱۷ مورد، در پایانه جنوب، یک هزار و ۵۲۷ مورد و در پردیس مسافری شرق، یک هزار و ۲۱۹ مورد ثبت شده است.
۱۱ میلیون سفر طی ۱۴۰۳ از پایانههای مسافری شهر تهران
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون مسافر از پایانههای ۵ گانه شهر تهران جابهجا شدهاند، افزود: بیشترین سهم جابجایی مسافر متعلق به پایانههای غرب و جنوب است که بر اساس آمار، پایانه مسافری غرب ۵ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۰۲ مسافر، پایانه جنوب ۴ میلیون، ۴۲۷ هزار و ۸۳۰ مسافر، پردیس مسافری شرق، یک میلیون و ۳۹۵ هزار و ۴۲۴ مسافر و پایانه بیهقی نیز یک میلیون و ۲۶ هزار و ۸۵۸ مسافر از تهران به شهرهای مقصد جابجا شدهاند.
رحمانی به مجموع سرویسهای خروجی ثبت شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار بالغ بر ۹۶۲ هزار سفر از پایانههای ۵ گانه شهر تهران صورت گرفته که ۵۴ درصد از طریق اتوبوس و ۴۶ درصد از طریق سواری انجام شده است؛ این در حالی است که ۸۸ درصد از مسافران با اتوبوس جابهجا شدهاند.
رحمانی تعداد کل سرویسها طی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۳ را ۵۲۰ هزار سرویس اتوبوس و ۴۲ هزار سواری برآورد کرد.
اقدامات فنی و عمرانی در پایانهها
رحمانی در بخش دیگری از گزارش خود به پروژههای در دست اجرا و اجرا شده در پایانههای ۵ گانه پرداخت و تصریح کرد: تکمیل و نصب گیتهای کنترل مکانیزه بلیط با QR code در پایانه غرب، بازسازی سرویسهای بهداشتی در پایانه بیهقی، نصب و اصلاح تابلوهای هدایت مسیر در پایانههای مسافری غرب، جنوب و بیهقی، رنگآمیزی ترافیکی به میزان ۹ هزار و ۲۰۰ متر در پایانه غرب، احداث و تجهیز پست برق در پایانه بیهقی و توسعه فضای سبز با کاشت بیش از ۲۰ هزار اصله درخت و درختچه در فضای پایانهها و نصب و تکمیل دوربینهای نظارتی از جمله اقدامات صورت گرفته است.
همکاری بین دولت و مدیریت شهری در حوزه آسیبهای اجتماعی بی نظیر است
عسگر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بینالملل وزارت دادگستری نیز در این نشست با بیان اینکه پایانههای مسافربری عمدتاً محل تردد اقشار متوسط به پایین جامعه هستند، تأکید کرد: این پایانهها محل رفتوآمد قشر آسیبپذیر جامعه است، گزارشهایی داریم که نشان میدهد حتی در همین ماه ابتدایی سال، افراد زیادی برای تهیه بلیت دچار مشکل مالی شدهاند، این یعنی ما با جامعهای مواجهیم که نیازمند حمایت و توجه ویژه است.
وی ضمن ابراز امیدواری برای همافزایی میان نهادهای قضائی و اجرایی برای ایجاد محیطی ایمن، زیبا و در شأن مردم، بیان داشت: ما مسئولیم از فرصتهایی که در اختیار داریم برای خدمت بهتر استفاده کنیم؛ اگر کوتاهی کنیم، فردا در برابر مردم و در پیشگاه خداوند مسئول خواهیم بود.
جلالیان تاکید کرد: این نوع همکاری بین دولت و مدیریت شهری در حوزه آسیبهای اجتماعی بی نظیر است.
منبع: مهر