باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی - محمدعلی جعفریان، مسئول فنی یک شرکت دانش بنیان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سالهای اخیر، صنعت پهپاد به عنوان یکی از ارکان مهم در حوزه کشاورزی هوشمند شناخته شده و مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است. شرکت ما یکی از مجموعههای دانشمحور و نوپای ایرانی است که در زمینه طراحی، مونتاژ و تولید پهپادهای کشاورزی و مولتیروتورهای غیرنظامی فعالیت دارد.
او افزود: شرکت ما در حوزه طراحی، مونتاژ و تولید پهپادهای کشاورزی و همچنین مولتیروتورهای غیرنظامی با کاربردهایی نظیر نقشهبرداری، پایش زمین، تصویربرداری هوایی، نظارت، امداد و اطفای حریق فعالیت دارد. پهپادهای ما قابلیت شخصیسازی و تطبیق با انواع پلتفرمها را دارند و متناسب با نیاز کشاورز یا کاربر طراحی و تیون میشوند.
جعفریان، تصریح کرد: استفاده از پهپادهای کشاورزی ما، باعث کاهش چشمگیر مصرف آب در فرآیند سمپاشی میشود؛ به طوری که برای یک هکتار زمین، تنها حدود ۱۰ لیتر آب مصرف میشود، در حالی که این مقدار برای روشهای سنتی به بیش از ۳۰۰ لیتر میرسد. این یعنی صرفهجویی حدود ۹۵ درصدی در مصرف آب. از طرفی، چون سمپاشی بهصورت هوایی و بدون ورود تجهیزات به مزرعه انجام میشود، آسیبی به محصولات وارد نمیشود و بهرهوری نهایی نیز تا ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش مییابد.
مسئول فنی شرکت دانش بنیان گفت: بخش زیادی از ماژولها و قطعات مورد استفاده، از برندهای معتبر جهانی تأمین میشود، اما فرآیند مونتاژ، تیونینگ، برنامهنویسی و اسمبل کامل دستگاهها در ایران و توسط تیم فنی ما انجام میگیرد. همچنین با برخی شرکتهای داخلی، بهویژه در شهر پردیس، همکاریهایی برای داخلیسازی برخی قطعات مانند بدنه، ملخها و باتریها داشتهایم.
او افزود: پهپادهای ما قابلیت پرواز خودکار بر اساس مسیرهای از پیش تعیینشده با GPS را دارند و به حسگرهای تشخیص مانع و تنظیم ارتفاع مجهز هستند. به طور متوسط، یک پهپاد میتواند در مدت ۸ دقیقه یک هکتار را سمپاشی کند، در حالی که این زمان با تراکتور به ۳۰ دقیقه تا یک ساعت میرسد. عرض پاشش بسته به ظرفیت پهپاد، از ۴ تا ۷ متر متغیر است و مدلهایی با مخازن ۱۰، ۱۶، ۲۰، ۳۰ و بهزودی ۵۰ لیتری نیز در دست تولید داریم.
جعفریان گفت: بزرگترین چالش، کمبود زیرساخت تولید و نبود حمایتهای متمرکز و پایدار دولتی است. این صنعت نوپا نیاز به حمایتهای فنی و مالی دارد، بهویژه در حوزه بومیسازی قطعات اصلی. تا سال گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه ثبت و پلاکگذاری پهپادها همکاری خوبی داشت، اما متأسفانه این روند کند شده و نیازمند بازنگری جدی است.