باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پویش نه به تصادف که برای کاهش آمار تصادفات و تلفات در ایام عید نوروز ۱۴۰۴ ایجاد شده است، گفت: در بحث تصادفات جادهای شرایط خوبی نداریم و متاسفانه سالانه بهطور متوسط نزدیک به ۲۰ هزار نفر در جادهها جان خود را از دست میدهند و عوامل زیادی در این حوادث دخیل هستند.
نماینده مردم جهرم در مجلس اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ما هر سال از قبل از عید که ایام نوروز و شلوغی رفتوآمدها به تابستان منتهی میشود دنبال میکنیم نشستهایی است که در کمیسیون عمران با حضور دستگاههای مربوطه برگزار میشود و موضوعاتی که بهصورت درازمدت باید مدنظر قرار بگیرد مورد توجه کمیسیون بوده ازجمله بحث رفع نقاط حادثهخیز که پلیس میداند دقیقا چه نقاطی بیشترین تصادفات را در کشور دارد و این نقاط کاملا روشن و واضح هستند و طبیعی است که رفع نقاط حادثهخیز در مسیر بهعهده سازمان راهداری است و ما درخواست کردیم و پیگیر هستیم که این نقاط مشکلشان حل شود البته انصافا کارهای زیادی انجام شده و خیلی از نقاط حادثهخیز رفع مشکل شدند، اما هنوز هم تقریبا بالای ۴۰۰ نقطه هستند که مشکل دارند و بیشتر تصادفات در آنجا رخ میدهد و بیشتر فوتیها به این نقاط مربوط است.
این نماینده مجلس بیان کرد: سازمان راهداری بهعنوان دستگاهی که بهطور متوسط حدوداً ۵۰ همت در سال اعتبار دارد باید حدود ۳۰ همت را به حوزه عمرانی و عمدتاً در رفع نقاط حادثهخیز بیاورد و ما بر روی این موضوعات متمرکز شدیم که راهها را اصلاح کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: موضوع دیگر بحث کیفیت خودروهاست که شرایط خوبی ندارند مخصوصا کیفیت خودروهای داخلی خیلی نامناسب است، چون با خروج هر ماشینی از جاده امکان فوت سرنشینان خودرو وجود دارد و خودرو نمیتواند از سرنشینان محافظت کند لذا کیفیت خودروها خیلی مهم است و ما در این زمینه مشکل داریم.
رضایی کوچی گفت: تقریبا ۹۰ درصد از مسافران و بار را از جاده عبور میدهیم یعنی شبکه ریلی و شبکه هوایی خیلی در جابهجایی مسافر و بار نقش ندارند و همه بار بر روی دوش جاده است و جاده کشش این تعداد ماشین و بار را ندارد لذا باید راهآهن را تقویت میکردیم و طبق برنامه ششم باید تا به امروز ۳۰ درصد از بار را با ریل جابهجا میکردیم، اما همچنان از جاده منتقل میکنیم و طبیعی است که کامیونها و تریلیها که یکی از عوامل اصلی تصادفات هستند هم باعث فرسودگی و تخریب جادهها میشوند و هم باعث تصادف و شلوغی جادهها میشوند.
این نماینده مجلس میگوید ما در کنار اصلاح کیفیت خودروها باید به بحث جابهجایی بار و مسافر از حوزههای دیگر ازجمله ریل و هواپیما فکر کنیم و در این مسیر تلاش میکنیم که این کار انجام شود.
نماینده مردم جهرم در مجلس بیان کرد: موضوع بعدی برمیگردد به اینکه اگر تصادفی انجام شد فردی که راننده بوده و تخلف کرد و به هر دلیلی از جاده منحرف شد وقتی کیفیت خودرو نامطلوب باشد سرنشینانش از بین میروند، اما اگر یک ماشین خوب و مطمئن باشد با مقاومتی که بدنه ماشین دارد کمترین آسیب را وارد میکند پس کیفیت خودرو خیلی خیلی مهم است و در کنار آن نحوه رانندگی رانندگان و فرهنگ رانندگی بسیار مهم است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: ما همیشه در کمیسیون عمران از اورژانس و هلال احمر دعوت میکنیم. به هر دلیلی که تصادفی اتفاق افتاده باشد اورژانس باید در کوتاهترین زمان ممکن خود را به صحنه برساند، چون نزدیک ۴۰ درصد فوتیها سر صحنه است و ۶۰ درصد در طول مسیر و در بیمارستانهاست یعنی کافی است که ما یک دقیقه بیمار و مصدوم را زودتر به بیمارستان برسانیم تا بتوانیم از مرگش جلوگیری کنیم لذا تقویت ناوگان اورژانس، هلال احمر و پایگاههای امداد و نجات میتواند خیلی موثر باشد و ما در قانون بودجه سعی کردیم آنها را تقویت کنیم و خرید آمبولانس، خودروها و بالگردها را برای سازمان امداد و نجات و سازمان هلال احمر پیشبینی کردیم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ما باید جوری مدیریت سفر را انجام دهیم که در یک زمان کوتاهی عمده سفرها انجام نشود و در این زمینه پلیس خیلی نقش دارد لذا حضور فیزیکی پلیس خیلی مهم است و گشت پلیس آن هم بهصورت محسوس و نه نامحسوس میتواند خیلی کمک دهد.
رضایی کوچی بیان کرد: رانندههایی که در طول یک سال رفتارهای پرخطر انجام دادند و رانندههایی که سابقه خوبی ندارند و گواهینامهشان نشان میدهد که تخلفات سنگینی دارند مخصوصاً در بحث سرعت زیاد و سبقتهای غیرمجاز که موضوعات مهمی هستند باید در ایام تعطیلات و در این شلوغیها آنها را متوقف کنند.
نماینده مردم جهرم در مجلس تاکید کرد: این پویشی که بهعنوان نه به تصادف به راه افتاده که من هم در آن عضو شدم برای این است که دستگاهها بتوانند کار خود را انجام دهند لذا نباید جنبه شعاری داشته باشد یعنی من که بهعنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به این تشکیلات میپیوندم و در این فراخوان شرکت میکنم باید به سهم خودم بروم کمک دهم و مشکلات را حل کنم و فلان وزیری که میآید و میگوید من هم به این پویش پیوستم باید کار خود را انجام دهد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: خیلی از جادهها پوشش تلفن همراه ندارند و یک تصادف که میشود نمیتوانند اطلاعرسانی کنند و نمیتوانند به خودروی نجات خبر دهند و این باعث از بین رفتن فرد مصدوم میشود لذا همه دستگاهها دخیل هستند مثلا وزارت صمت برای کیفیت خودرو، وزارت راه به لحاظ کیفیت جادهها، وزارت ارتباطات به لحاظ پوششدهی مخابراتی و بانک مرکزی برای تامین ارز و نوسازی ناوگان مسئول هستند به همین دلیل پویش نه به تصادف فقط یک شعار نیست و هر کسی باید به اندازه خود کارش را انجام دهد البته مردم هم مسئول هستند و باید قوانین رانندگی را رعایت کنند و با سرعت مجاز برانند و سبقت مجاز را رعایت و خوابآلودگی نداشته باشند.
این نماینده مجلس بیان کرد: یکی از تاکیداتی که به سازمان راهداری داشتم این است که باید به گونهای در طول جادهها مجتمع خدماتی دارای سرویسهای بهداشتی، نمازخانه و استراحتگاه داشته باشید که راننده هر وقت احساس خستگی کرد در آنجا استراحت کند. گاهی وقتها پس از طی کیلومترها یک مجتمع بین راهی نیست یک وقت مجتمع هست، اما یک سرویس بهداشتی تمیز ندارد یا یک جایی برای خوردن غذا و یک استراحتگاه که در آنجا بتوانند استراحت کنند، ندارند لذا اینها موضوعات مهمی هستند که هر کسی به فراخور وظیفهاش باید بتواند کارش را انجام دهد تا نهایتا بتوانیم کاهش تصادفات را داشته باشیم.
رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که چرا به حملونقل ریلی و هوایی نپرداختیم و بار ترافیک و سفرها به روی جادهها افتاده است؟، گفت: متاسفانه ما درگیر تحریم داخلی هم هستیم؛ ما میخواهیم واگن و کشنده لوکوموتیو بیاوریم میگویند تولید داخل داریم و وزارت صمت اجازه ثبت سفارش نمیدهد که میگوییم ما مدافع تولید داخل هستیم و هر تعدادی که تولیدکننده داخلی در توان دارد تولید کند و مازادش را از خارج از کشور بیاوریم؛ ما فقط با تحریم روبهرو هستیم و برای گرفتن ثبت سفارش خرید واگن و لوکوموتیو واقعا در مضیقه و دچار مشکل هستیم و همراهی صورت نمیگیرد همانطور که برای نوسازی ناوگان برونشهری مثل اتوبوس، مینیبوس و کامیون مشکل وجود دارد و من کمتر همراهی را دیدم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: با این نگاهی که ما باید فقط به سمت تولید داخلی برویم یک مافیای داخلی هست همانطور که در بحث خودروهای سواری اجازه نمیدهند بیاید در بحث لوکوموتیو، واگن، اتوبوس و کامیون هم با این مانع روبهرو هستیم و اجازه نمیدهند که نوسازی در کشور صورت بگیرد و نه خودشان تمایل دارند نیاز کشور را تامین کنند و نه اجازه میدهند که این خودروها وارد کشور شود و نوسازی انجام شود و این یکی از مشکلات اساسی ما است.
نماینده مردم جهرم در مجلس بیان کرد: سرعت جابهجایی بار بر روی شبکه ریلی ما خیلی کُند است و بهطور متوسط ۱۰ کیلومتر در ساعت است یعنی آن فرایندی که برای جابهجایی بار تعریف شده برای دسترسی بار به شبکه ریلی، کارگروههای بار به شبکه ریلی وصل نیستند و سرعت پایین است و هزینه بالاست و عوامل زیادی دخیل است لذا یک کمیته ریلی تشکیل دادیم و بر روی آن کار میکنیم که فرایند را به لحاظ زمانی کوتاه کنیم همچنین به لحاظ هزینهای کمتر از جاده باید باشد تا صاحب بار و کالا انگیزه داشته باشد و بداند که از نظر اقتصادی به نفعش است تا از شبکه ریلی استفاده کند ضمن اینکه زمان هم مهم است و بداند که در زمان مناسب بارش به مقصد میرسد.
این نماینده مجلس گفت: در بحث هوایی به پانصد هواپیما نیاز داریم، اما صد تا هواپیما داریم و یک چهارم نیاز کشور را الان داریم و هواپیماها هم فرسوده هستند لذا باید شبکه بانکی و بخش خصوصی را تقویت کنیم البته ایرلاینها درآمد خوبی دارند، اما سازمان هواپیمایی باید سختگیری کند البته نمیگویم هواپیمای نو و صفر، چون شاید محدودیت داشته باشیم، اما عمر بالای ۲۵ سال هواپیما به نظرم خیلی مناسب نیست و در شأن مردم ایران هم نیست لذا اجازه دهند که هواپیماهایی با شرایط بهتر وارد کشور شود که هم ایمنی آن بالاتر است و هم مسافر احساس خوبی دارد و هم طول عمرش بیشتر است و دولت هم حمایت کند.
رضایی کوچی در پایان گفت: در حوزه حمل و نقل کلیه این فرایند باید با هم کار کند یعنی حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی مکمل هم هستند و باید با هم کار کنند و به لحاظ اقتصادی هم توجیه داشته باشد تا شرایط حمل و نقل کشور بهبود پیدا کند.