سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۳۰ درصد مرگ گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال در کردستان به علت تصادفات است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۲۵ درصد علت مرگ گروه سنی پنج تا ۱۸ سال و ۳۰ درصد گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال در کردستان مربوط به تصادفات است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ سنا فقیه سلیمانی _ حسین جعفری در خصوص پویش «نه به تصادف»، اظهار کرد: این پویش با هدف کاهش آمار تصادفات از ابتدای اسفند سال جاری تا پانزدهم فروردین سال آینده و تا پایان مسافرت‌های نوروزی اجرایی می‌شود.

وی افزود: در این راستا، ۳۳ دستگاه در حوزه تصادفات وظیفه دارند، اما بار اصلی بر دوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اورژانس است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: این پویش به تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ شده و در حال اجرا است و از آنجایی که حوادث جاده‌ای و ترافیکی عوامل مختلفی دارد و بیشترین گروه‌های هدف در این حوادث و اتفاقات سنین کودکان، نوجوانان و جوانان را شامل می‌شود، اجرایی شدن این پویش بسیار ضروری است.

جعفری تصریح کرد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۳، حدود ۲۰ درصد از ۶۷ هزار و ۱۶۹ مأموریت اورژانس مربوط به حوادث ترافیکی بوده است و ۷۵ درصد از جان‌باختگان و مصدومان ناشی از تصادفات مرد و ۲۵ درصد زن بوده‌اند.

وی ادامه داد: ۷۳ درصد از فوتی‌های ناشی از تصادفات در جاده‌ها و خارج از شهر‌ها رخ داده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: حوادث ترافیکی، نخستین علت مرگ گروه سنی پنج تا ۱۸ سال در کردستان است، یعنی ۲۵ درصد علل مرگ برای این گروه سنی را شامل می‌شود و ۳۰ درصد علل گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال تصادفات هستند.

جعفری با بیان اینکه حوادث ترافیکی، چهارمین علت مهم مرگ در تمامی گروه‌های سنی است، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه مؤلفه راه، کاربران و خودرو‌ها در بروز این حوادث مؤثر هستند، اما سهم کاربران (عابران پیاده، رانندگان و سرنشینان خودروها، راکبان موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها) در علل بروز تصادفات بسیار پررنگ است.

وی با تاکید بر نقش خطای انسانی در بروز تصادفات، افزود: فرهنگ رانندگی و آموزش در این زمینه بسیار مؤثر است و باید با کمک اصحاب فرهنگ و رسانه، آگاهی شهروندان را در این زمینه افزایش دهیم؛ عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه، و سرنشینان خودرو‌ها باید نکات ایمنی را رعایت کنند و کمربند ایمنی، مدیریت خستگی و خواب‌آلودگی، و ایمنی جاده‌ها از جمله موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: طبق آمار‌ها بیشترین تصادفات در محدوده ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد که بیشتر آن ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده است.

جعفری خاطرنشان کرد: همچنین ایمنی و وضعیت هموار بودن مسیر جاده‌ها نیز در علل بروز تصادفات نقش مهمی دارد که باید شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده تا با ایمنی سطح جاده‌ها در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیرگذار باشند.

وی تاکید کرد: در کنار تمام این موارد، صبر و قانون مداری رانندگان نیز در بروز تصادفات بسیار مهم و تأثیرگذار است و امیدواریم امسال با اجرای پویش «نه به تصادف» و با کمک تمامی دستگاه‌های اجرایی، شاهد کاهش حوادث رانندگی باشیم.

برچسب ها: تصادف ، مرگ و میر ، کردستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.