سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لوازم یدکی بی‌کیفیت، بلای جان جاده‌ها و مردم

به‌کارگیری قطعات تقلبی و بی‌کیفیت ارزان قیمت کیفیت در خودرو‌ها سبب شده تا سهم تلفات انسانی در تصادفات جاده‌ای رو به افزایش باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان -  لوازم یدکی و قطعات خودرو نقش بسزایی در ایمنی و عمر مفید خودرو دارد در صورتی که از قطعات بی‌کیفیت استفاده شود، به خرابی‌های ناگهانی در هنگام رانندگی منجر شده و برای راننده و سرنشینان حادثه ایجاد کند.

تولید قطعات زیر پله‌ای و تقلبی مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد شده است و همچنین وجود قطعات بی‌کیفیت، تقلبی و قاچاق در بازار زیاد شده و حتی گاهی به خاطر ارزان قیمت بودن باعث جذب مردم شده است.

دقت در خرید قطعات و لوازم یدکی از مراکز معتبر و پیگیری کد‌های رهگیری یکی از راهکار‌های افزایش ایمنی در خودروهاست تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

قطعاتی مانند لنت ترمز، فیلتر هوا، شمع‌ها، تسمه تایم و سیستم تعلیق، نقش مهمی در ایمنی و کارکرد خودرو دارند از این رو باید مراقبت کرد تا قطعات بی‌کیفیت باعث کاهش کارایی موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی خرابی سایر بخش‌های خودرو نشود.

گاهی متاسفانه به خاطر اینکه لوازم یدکی از جمله لنت ترمز نامرغوب روی خودرو نصب شده است منجر می‌شود تا راننده در شرایط اضطراری نتواند خودرو را به‌موقع متوقف کند، یا لاستیک‌های تقلبی در سرعت‌های بالا دچار ترکیدگی شوند یا اینکه فیلتر‌های روغن و هوا اگر کیفیت پایینی داشته باشند، به موتور آسیب زده و موجب از کار افتادگی خودرو در حین حرکت شوند.

موضوع کاهش تصادفات جاده‌ای هر سال با رسیدن به پایان سال و عید نوروز و همزمان با آغاز سفر‌های نوروزی مورد تاکید قرار می‌گیرد در همین راستا، ضرورت گوشزد کردن حوادث جاده‌ای و لزوم رسیدگی به وضعیت کیفیت خودروها، کیفیت جاده‌ها و تغییر در قوانین راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تعداد جان‌باختگان و آسیب‌های ناشی از تصادفات موضوع مهمی است که مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است.

در همین راستا مسعود پزشکیان رئیس جمهور به پویش «نه به تصادف» پیوست و از مردم درخواست کرد که با رعایت نکات ایمنی به این پویش بپیوندند.

ضرورت پیوستن به پویش «نه به تصادف» برای همه مردم جامعه کمک می‌کند تا با توجه به بحث ایمنی از حوادث جاده‌ای که خسارات مالی و جانی را به همراه دارد، امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم.

درباره ایمنی لوازم یدکی و تاثیر آن در کاهش تصادفات جاده‌ای با آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور، علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران و سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت‌و‌گو شده است.

تاثیر نقص‌های فنی و لوازم یدکی غیر استاندارد در تصادفات جاده‌ای

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو با اشاره به پویش «نه به تصادف» می‌گوید: عوامل متعددی در تصادفات جاده‌ای نقش دارد که مهمترین آنها بحث ایمن‌سازی راه‌ها، علائم راه‌ها، استاندارد بودن جاده‌ها، دقت رانندگان در سرعت رانندگی و رعایت نکات ایمنی، لوازم یدکی استاندارد و کیفیت خودروهاست.

وی ادامه می‌دهد: نقص‌های فنی در خودرو و لوازم یدکی غیر استاندارد نیز نقش مهمی در تصادفات جاده‌ای دارد اکنون شاهد وجود قطعات غیر استاندارد در بازار به خاطر قیمت پایین هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو می‌گوید: بار‌ها قطعات و لوازم یدکی بی‌شناسنامه و بی‌هویت را دیده‌ایم و حتی تعمیرکاران نیز انتخاب قطعات اصل و بی اصالت را به انتخاب رانندگان می‌گذارند که به خاطر ارزان قیمت بودن، استقبال از قطعات بی‌کیفیت بیشتر است.

قطعات بی‌کیفیت چینی و هندی در بازار/ بازی با جان و مال به خاطر لوازم یدکی ارزان‌قیمت

وی با اشاره به قطعات بی‌کیفیت می‌گوید: هیچ نظارت کیفی روی بسیاری از قطعات وارداتی که به صورت قاچاق و یا از مبادی رسمی از چین و هند وارد می‌شود، نیست و مشمول استاندارد اجباری نمی‌شوند.

محبی نژاد با تاکید بر اینکه این قطعات حتی از کالا‌های ایرانی فاقد استاندارد نیز بی‌کیفیت‌تر هستند، می‌گوید: گاهی قطعات بی‌کیفیت توسط قطعه‌سازان زیرپله‌ای و بی‌شناسنامه تولید می‌شود و واحد‌های صنفی که وزارت صمت نظارتی روی آنها ندارد، آن را عرضه می‌کنند؛ از سوی دیگر مردم نیز به خاطر قدرت خرید پایین، به این قطعات تن می‌دهند تا خودرو متوقف نشود.

وی تاکید می‌کند: افرادی که اقدام به خرید لوازم یدکی و قطعات ارزان‌قیمت می‌کنند با جان و مال خود بازی می‌کنند؛ کسی که حاضر شود خودرو را در به هر قیمتی سرپا نگه دارد منجر به بروز حوادث می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو با بیان اینکه انجمن قطعه‌سازان از تولیدکنندگان خاطی لوازم یدکی و قطعات بی شناسنامه حمایت نمی‌کند، می‌گوید: اعتقاد داریم قطعات باید با کیفیت باشد شرکت‌های بزرگ خودروسازان از جمله ایران‌خودرو و سایپا، قطعات اصل داخلی دارند که در مراکز معتبر عرضه می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: مردم باید دقت کنند تا کیفیت را قربانی ارزان‌قیمت بودن قطعات نکنند، هر قدر ایمنی خودرو بالاتر باشد خسارت کمتری به خودرو و سرنشینان وارد می‌شود.

محبی‌نژاد از رها شدن طرح شناسه‌دار کردن قطعات خودرو نیز انتقاد کرده و می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی این حوزه است که باید این طرح را ادامه دهد.

خرید لوازم یدکی با کیفیت از مراکز معتبر

علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران نیز درباره پیوستن به پویش «نه به تصادف» می‌گوید: کیفیت قطعات ۱۰۰ درصد در همه عوامل خودرو از جمله گیربکس، ترمز و فرمان حرف اول را می‌زند و غیر قابل انکار است.

وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما این است که مردم از جا‌های معتبر قطعات با کیفیت خودرو را خرید کنند که این مراکز دارای جواز کسب از اتحادیه تعمیرکاران باشد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به نقش مسئولان در جلوگیری ازورود کالا‌های بی کیفیت، تقلبی و قاچاق می‌گوید: در بازار انواع مختلف قطعات بی‌کیفیت وجود دارد که به قدری ماهرانه بسته بندی شده است که قابل تشخیص از کالای با کیفیت نیست.

وی اضافه می‌کند: مسئولان مربوطه باید نظارت‌ها را افزایش بدهد و اجازه ورود کالا‌های قاچاق در حوزه لوازم یدکی را ندهد که این لوازم به دلیل کیفیت پایین منجر به خسارت‌های جانی و مالی در جاده‌ها می‌شود.

نیک‌آیین به طرح شناسه کالا اشاره کرد و گفت: چند سال گذشته این طرح آغاز شد، اما به خاطر اینکه هیجانی بود، رها شد باید این سامانه دوباره فعال شود تا افراد با زدن کد‌های رهگیری بتوانند اصالت کالا را تشخیص دهند.

وی عنوان می‌کند: کالا‌ها و لوازم یدکی به قدری دقیق بسته بندی و شبیه کالا‌های اصل است که حتی گاهی کار تشخیص برای تعمیرکار که تجربه زیاد دارد قابل شناسایی نیست.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به نقش تعمیرکاران در تشخیص کالا‌های تقلبی می‌گوید: ما آموزش‌های لازم را به صورت دوره‌ای اجرا می‌کنیم از آنجایی که بازار بسیار متغییر است، ما نمی‌توانیم همه کالا‌ها را مورد بررسی قرار دهیم از این رو از تعمیرکاران تقاضا می‌کنیم دقت عمل داشته باشند تا هنگام نصب قطعات مشکلی برای شهروندان و رانندگان ایجاد نشود.

نیک آیین ادامه می‌دهد: این همه کشته در جاده‌ها و تصادفات منطقی نیست و بخش عمده آن به دلیل کالا‌های بی کیفیت و خودرو‌های فرسوده است.

استفاده از قطعات جلوبندی غیر استاندارد در خودرو‌ها

وی با تاکید بر اینکه در قطعات جلوبندی از لوازم یدکی غیر استاندارد استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: نسبت به آمار جهانی، با وجود جاده‌ها و خرابی آسفالت‌ها شاهد هستیم به طوری که عمر مفید قطعات به خاطر غیر استاندارد و نامرغوب بودن حدود هفت تا هشت ماه است.

این کارشناس حوزه تعمیرات بیان می‌کند: همه مسائل در کنار هم در تصادفات جاده‌ای نقش دارد که مهمترین موضوع نوع رانندگی است؛ سرعت و عجله در رانندگی مصرف لوازم یدکی از جمله لنت و سوخت را بالا می‌برد.

۱۰۰ مرکز تعمیرکاری به صورت شبانه روز در نوروز فعالند

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران از مالکان خودرو درخواست می‌کند: رانندگان تعمیرات را به روز‌های پایانی سال موکول نکند حتما قبل از سفر خودرو را سرویس کنند به خاطر قطعات بی کیفیت چند روز در داخل شهر، رفت و آمد کنند تا اگر مشکلی پیش آمد به تعمیرکار مراجعه کنند.

وی از فعالیت ۱۰۰ مرکز تعمیرکاری به صورت شبانه رو برای شیفت نوروزی خبر داده و می‌گوید: این مراکز در نقاط مختلف تهران از از ۲۸ اسفندماه شروع و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

تشدید نظارت‌ها در حوزه قاچاق لوازم یدکی

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با تاکید بر تشدید نظارت‌ها در حوزه قاچاق لوازم یدکی می‌گوید: یکسری از قطعات لوازم یدکی از جمله لنت ترمز فوق ایمنی هستند که اگر غیر استاندارد باشد، می‌تواند نقش موثری در بروز تصادفات و افزایش تلفات جاده‌ای داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: پیشگیری بهتر از درمان است باید یک نظارت دقیق داشته باشد و تولید کنندگان شناسنامه‌دار از زیرپله‌ای‌ها شناسایی شوند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به نقش دولتمردان با همراهی بخش خصوص اشاره کرده و می‌گوید: دولت از حوزه متولی‌گری دست بردارد و به حوزه نظارتی برگردد اکنون بزرگترین چالش ما این است در مبادی گمرکات قانون به درستی اجرا نمی‌شود و هر قدر فریاد می‌زنیم صدای ما به جایی نمی‌رسد.

وی اضافه می‌کند: در گمرکات استاندارد‌ها به درستی بررسی نمی‌شود و حتی شاهد ورود کالا‌های قاچاق در گمرکات هستیم.

حسینی با بیان اینکه بحث بی کیفیتی و نامرغوب بودن لوازم با قاچاق متفاوت است، می‌گوید: تورم، افزایش قیمت و کوچک شدن سفره مردم در همه حوزه‌ها تاثیر می‌گذارد از این رو تقاضا برای خرید کالا‌های ارزان قیمت افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث می‌شود تا تولید کننده به سمت لوازم یدکی نامرغوب حرکت کند.

وی اضافه می‌کند: سازمان‌ها کشفیات خود را به عنوان قاچاق اعلام می‌کنند در حالی که کالا‌های قاچاقی که سازمان‌ها در حوزه قاچاق اعلام کرده‌اند با صدور پرونده‌هایی که رای برائت می‌گیرند متفاوت است به خاطر همین، آمار‌های دقیقی از وضعیت قاچاق لوازم یدکی در بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در توصیه‌ای از رانندگان درخواست کرد که از واحد‌هایی که دارای پروانه کسب معتبر هستند لوازم یدکی خریداری کنند.

وی تاکید می‌کند: حتی اگر مالکان خودرو از شبکه مجازی لوازم یدکی خرید می‌کنند، دقت کنند تا کد «اینماد» داشته باشد و همیشه فاکتور‌های سربرگ‌دار امضا شده را از مراکز خریداری شده دریافت کنند تا در صورت مشکل بتوانند از اتحادیه مربوطه پیگیری کنند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.