سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزئیاتی از خطوط جدید متروی پایتخت/ چهار خط جدید طراحی شده است

مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: برای توسعه شبکه متروی پایتخت چهار خط ۸ تا ۱۱ به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر طراحی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین قربانی - ترافیک سنگین، آلودگی هوا و کمبود وسایل نقلیه عمومی  از جمله مشکلاتی هستند که شهروندان تهرانی روزانه با آن مواجه‌اند و همین باعث شده در حال حاضر، وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران با چالش‌های متعددی رو‌به‌رو باشد.

با این حال، تلاش‌های مختلفی برای بهبود این وضعیت در حال انجام است، یکی از این تلاش‌ها، توسعه شبکه مترو تهران است که به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل و نقل عمومی در پایتخت شناخته می‌شود.

شهردار تهران، اخیراً اعلام کرده است که ارزش قرارداد‌های منعقد شده برای ساخت و تجهیز خطوط ۸ و ۹ شبکه مترو تهران بالغ بر ۴.۶ میلیارد یورو است و این شروع جدید و یک پیام قوی به دنیا است که ایران قابل محصور کردن نیست.

هفته گذشته در مراسمی که با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران برگزار شد، از ۱۷۰۰ تاکسی شاسی بلند برقی، ۲۰۰ اتوبوس برقی و دو رام تراموای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت رونمایی شد. همچنین در این مراسم، قرارداد آغاز عملیات خط ۸ و ۹ متروی تهران نیز به امضا رسید.

طرح جامع مترو با چهار خط جدید

نعمت الله فرزانپور، مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص روند ساخت خطوط جدید مترو تهران، توضیح داد که برای توسعه شبکه متروی پایتخت چهار خط ۸ تا ۱۱ به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر طراحی شده است و با احتساب خطوط هفت‌گانه فعلی، شبکه‌ای منسجم و فراگیر برای تهران پیش‌بینی شده است تا بتوان خدمات حداکثری به مردم ارائه داد. 

به گفته وی در ۲ اسفندماه قرارداد ساخت خطوط ۸ و ۹ با شرکت‌های چینی منعقد شد و عملیات احداث این دو خط جدید عملاً آغاز شده است.

مشارکت شرکت‌های چینی در ساخت خطوط ۸ و ۹ مترو

بر اساس قرارداد با شرکت‌های چینی، طرف‌های چینی مشارکت پیمانکاران داخلی را در نظر گرفته‌اند و موضوع تجهیز کارگاه این خطوط نیز آغاز شده است. گفتنی است این قرارداد تجربه جدیدی است که برای حل مشکل تأمین منابع مالی احداث خطوط جدید پیشنهاد شده و پیمانکاران نیز این روش را پذیرفته‌اند؛ بنابراین در قرارداد‌ها آمده است که اگر به هر دلیلی فاینانس خطوط جدید نهایی نشد، پیمانکاران باید به روش تزریق ۵ درصدی به تعهدات مالی خود در قبال پروژه پایبند باشند. 

همچنین، در شرکت مترو فرآیند احداث خطوط جدید با توان سرمایه‌گذار خارجی به صورت فازبندی شده برنامه‌ریزی شده و پس از به نتیجه رسیدن فاز نخست خطوط، وارد فاز دوم خواهند شد.

خط ۸ مترو رینگ ارتباطی داخلی 

 خط ۸ مترو به عنوان یک رینگ ارتباطی داخلی شبکه خطوط مترو عمل می‌کند و به طول تقریبی ۴۰ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه از جنوب شرق تهران (در مجاورت بزرگراه شهید شوشتری) در منطقه ۱۵ آغاز می‌شود و به شکل نعل اسبی تا شمال شرق پایتخت در منطقه ۴ امتداد می‌یابد و این خط در مجموع ۱۳ منطقه شهری را پوشش می‌دهد و دارای ۹ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو است.

خط ۹ مترو مسیر ۵۲ کیلومتری با ۳۸ ایستگاه

خط ۹ مترو با ۵۲ کیلومتر مسیر و ۳۸ ایستگاه از محدوده دولت‌آباد در جنوب شرق تهران (منطقه ۲۰) شروع شده و با امتداد در مسیر شمال، غرب و جنوب، در مجاورت ایستگاه مترو چیتگر (منطقه ۲۲) خاتمه می‌یابد. 

این خط دارای ۱۱ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو بوده و ۱۰ منطقه شهری را پوشش می‌دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، این پروژه‌ها به تأمین منابع مالی و افزایش توان فنی و عملیاتی شرکت مترو تهران کمک می‌کنند.

وی افزود: که همکاری با شرکت‌های چینی به عنوان تجربه‌ای موفقیت‌آمیز در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تهران محسوب می‌شود و امیدوار است این روند در آینده نیز ادامه یابد.

به نظر می‌رسد که با اجرای این پروژه‌ها، شبکه مترو تهران به یکی از جامع‌ترین و کارآمدترین شبکه‌های حمل و نقل عمومی در منطقه تبدیل خواهد شد و تأثیر چشمگیری بر کاهش ترافیک و بهبود کیفیت هوای شهر خواهد داشت. 

برچسب ها: مترو ، توسعه ، شهرداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
سمیه
۱۴:۴۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
سلام مترو برای منطقه هیجده هم فراموش نکنید ممنونم
ناصر
۰۰:۳۷ ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
این پول بین ملت تقسیم کنیدهم خدا راصی است وهم ملت به هرایرانی 100 میلیون تومان میرسه مترو نخواستیم
عباس
۱۹:۱۷ ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
تهرانسر فراموش شده است
گل نظری
۰۹:۰۴ ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
چرا سمت غرب تهران که از شلوغ ترین جاهاست خبری نیست تهرانسر شش کیلومتر با ایستگاه بیمه فاصله.داره توی مسیر هم هست اما بخاطر اینکه مسیر گذره شهریار و اندیشه و کرج است ما هر روز یک ساعت باید تو ترافیک باشیم یا خود اندیشه مثلا شهرک جدیده چرا نباید مترو داشته باشه ؟
محمد مقدسی
۲۱:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
آیا برای بزرگراه امام رضا و خیابان خاوران تا میدان خراسان برای مترو فکری شده است ؟
بخش زیادی از جابجایی مسافر از شهرهای پاکدشت و قیام‌دشت و شهرک خاور شهر صورت میگیرد
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
برای متروی اهواز ۲۰ ساله هنوز کاری نشده و پول نیست !
پولش از کجا تامین میشه از درآمد نفتی اهواز
تبعیض عریان
عریان ترین تبعیض تاریخ
سرمایه گذاری در تهران مهمتره و یا در جنوب
سرمایه ها را الکی توی تهران و اصفهان هزینه کردن اشتباهه
جنوب باید محور توسعه باشد زیرا اقتصاد دنیا دریا محور است واقعا متاسفم تاسف تاسف تا بی نهایت
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
اولویت مترو باید بافت متراکم و فرسوده باشه که تو خیابوناشون دوچرخه هم رد نمیشه نه جاهایی که ده تا خیابون و اتوبان دارن
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
تا وقتی دروازه‌های دارالخلافه مجدد تاسیس نشن و سیاست ممنوعیت ورود مهاجران شهرستانی به جدیت پیاده نشه صد خط دیگر مترو هم نمی تونه مشکل گشا باشه! بماند که هر یک ازین خطوط برخلاف بقیه دنیا که یکی دوساله آماده مسافر گیری میشود میخواهد بیست سال به طول بيانجامد!!!
ایران
۲۱:۵۶ ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
ایران ملک مشاع همه ایرانیان است.نه فقط تهرانی و یا فقط شهرستانی
اشکان
۱۹:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
۸۸٪ جمعیت تهران مهاجر هستن
و اون ۱۲٪ مجرم های تبعیدی دوران صفوی و قجری
ناشناس
۰۵:۳۱ ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
۲۰ سال بعد
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
پیام قوی به دنیا؟
طول پروژه زیر گذر ابشناسان جنت اباد تقریبا ۶۰۰ متر و‌عرض زیر‌گذر تقریبا ۲۰ متر.... در‌یکی‌از شلوغ ترین تقاطع های منطقه ۵ تهران
حالا فکر‌میکنین این‌پروژه‌چقد زمان برده؟
افرین
۳ سال‌گذشته و‌هنوز نزدیک ۶۰ درصد کامل شده
منظورت‌از قوی چیه دقیقا
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
لطفا خط مترو برای ملارد و سرآسیاب هم در نظر بگیرید و اطراف تهران مطمئن باشید هم آلودگی کم میشه هم نرافیک
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
خواهشا 1 فکری به حال ترافیک جاده ی اندیشه بکنید!! روزانه 5ساعت از وقت ساکنین این شهر درترافیک به سر میبره .
دولت 2هفته قبل اومد در حد دیدار با نخبگان و بازدیداز میدان میوه و تره بار بسنده کرد که در دولت های وقت این دیدارها بوده و کلیشه ای شده
نماینده ی شهرستان شهریار فرماندار باید پای کار بیان
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
سلام مس لان





سلام مسولان نانازی شما رابااسکورت میبرن این ور اونور یک فکری برای اتوبان نیایش کنیو همیشه راه بندونه یا مترو بزنید دوست ا شهر آر تهران تو اهبندونی نیایش پشت فرمان بشینه تو اتوبان نیایش بیاد پشت ترافیک سنگین گیر کنه خدایاخودت کاری کن
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
درود چرا منطقه ۵ جنت آباد مترو ندارد حتی وسایل عمومی هم ندارد
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
چرا میدان پونک مترو ندارد؟
سپیده
۱۴:۱۷ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
استارت مترو شهر اندیشه شهریار کی زده میشه؟
Ali
۰۵:۳۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
اگه جا نزنن هفت سال دیگه خط های هشت تا یازده افتتاح میشه و دو سه سال بعدش خط شهریار و قدس به خط ۱۰ تازه وصل میشه که بهترین حالتش اینه تا اون زمان مترو کرج افتتاح شده همون کمالشهر به فردیس???
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
سلام متروی پردیس هم در کار هستش
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
مهمتر از خطوط جدید ایستگاه تعویض خطه والا ده هزار تا قطار هم جوابگو نیست
سامان
۰۹:۴۵ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
به امید روزی که تهران و استان های اطرافش با مترو به هم متصل بشن و فاصله های زمانی کوتاه پشت سر هم قطار داشته باشن تا از این جمعیت و ترافیک کاسته بشه‌
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
سنار بده آش...
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
خیلی خوب هست امیدوارم در تمام ایران خطوط مترو هرچه سریعتر گسترش پیدا کند.
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
شهرهای اطراف تهران باید به مترو وصل بشن تا شرکتها و کارگاهها و کارخونه ها به خارج از تهران منتقل بشن
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
خوب ایستگاه هاش هم بگید کجاس؟ در بعضی از مناطق ایستگاه و ورودی خیلی کمه. مثل منطقه ۵