باشگاه خبرنگاران جوان - در بند الف ماده ۷۷ برنامه هفتم آمده است که «صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای ارتقای رسانه ملی به عنوان مرجعیت رسانهای، پوشش حداکثری و پاسخگویی به نیازهای تمامی مخاطبان و ارتقای شاخصهای هویت ملی و انقلابی آنان و با ساماندهی شبکهها، برونسپاری و خرید خدمات، صنعتیسازی از طریق ارتقای فناوریهای تولید و پوشش صددرصدی استانها، توسعه کمی و کیفی برنامههای تولیدی (ملی، استانی و برون مرزی) و حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی نسبت به تحقق سنجههای مورد نیاز تا پایان برنامه اقدام نماید. دولت هم مکلف است منابع مورد نیاز این برنامه را تأمین کند.» افزایش تولید سریال، پویانمایی، مستند و... نسبت به سال پایه، بخشی از سنجههای کمی ذکر شده در جدول این برنامه است.
احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه برنامه هفتم به صداوسیما و تعهداتی که برای این سازمان درخصوص تولید آثار فاخر تلویزیونی در بخش سریال، مستند، پویانمایی تعریف شده است، بیان کرد: بنا بر رسالتهای تعیین شده برای سازمان صداوسیما در برنامه هفتم ، قرار شد درصد این سازمان از بودجه عمومی افزایش پیدا کند.
وی افزود: متاسفانه در بحث تعیین درصد، مجلس با دولت به توافق نرسید، اما در افزایش بودجه سنواتی صداوسیما توافقاتی انجام شد. خوشبختانه سال گذشته این افزایش اعتبار صورت گرفت. امسال هم دولت توجه نسبتا مناسبی به بودجه سازمان صداوسیما داشته، اما همچنان با آنچه که در جدول تعهدات این سازمان در برنامه هفتم پیشبینی شده فاصله داریم. به عبارتی رسانه ملی برای تولید ۷ هزار ساعت پویانمایی و ۵ سریال الف ویژه که در برنامه هفتم عنوان شده، به فراتر از آنچه در جداول بودجه ۱۴۰۴ پیشبینی شده، نیاز دارد.
راستینه گفت: البته همانطور که گفتم دولت چند کار خوب را در بودجه انجام داده که در ارتباط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه اتفاق افتاد. بر این اساس، یک درصد از اعتبارات تملک سرمایه کشور به صداوسیما اختصاص داده شد. اگرچه عددش کم است، اما از باب ایجاد یک ردیف پایدار برای حمایت از صداوسیما کار خوبی بود. در جدول، این حمایت برای تولید سریالهای فاخری همچون سلمان فارسی، حضرت موسی (ع) و سایر سریالهای الف ویژه انجام گرفت. در بخش ارتقای اعتبارات سازمان صداوسیما تلاش شد متناظر با افزایش بودجههای فرهنگی یعنی ۳۷ درصد اعمال شود. در ردیف اصلی، باید دولت و کمیسیون تلفیق کمک کند تا بتوانیم حمایتهای بیشتری را نسبت به صداوسیما شاهد باشیم.
نماینده مردم شهرکرد تصریح کرد: طبیعتا اگر میخواهیم تعهدات صداوسیما در برنامه هفتم برای تولید سریالها و دیگر محتواهای فاخر و همچنین توسعه صنعت پویانمایی انجام شود، باید افزایش بودجه به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم. نظیر بر این که چند سالی است با حمایتهای انجام شده و توجهی که جناب آقای جبلی، رئیس محترم سازمان صداوسیما داشته، بخش تولید محتوا در حال ارتقاست.
این نماینده تاکید کرد: الان که سند تحول صداوسیما تدوین شده برای اجراسازی آن، نیازمند توجه ویژه دولت هستیم. طبیعتا در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس هم باید نمایندگان کمک کنند تا بتوانیم سند تحول سازمان صداوسیما که متمرکز بر مخاطب و تولید محتواهای فاخر برای ذائقه مخاطبان است، کاملا اجرایی شود.
راستینه همچنین بر دیگر رسالتهای رسانه ملی در مقابله با جنگ نرم دشمن اشاره کرد و گفت: سازمان صداوسیما پرچمدار مبارزه با جنگ نرم و جنگ شناختی و ادراکی است که دشمن علیه ملت، نخبگان و مسئولان نظام جهموری اسلامی ایران طراحی کرده است. امروز سطوح برخورد جنگ شناختی، فقط متوجه مردم نیست بلکه نخبگان و مسئولان نظام هم در معرض جنگ اندیشهای و عملیات روانی دشمن قرار گرفتند. سازمان صداوسیما، دانشگاه بزرگی است که در جنگ ادراکی نقش بسیار مهمی را در خنثیسازی عملیاتهای دشمن دارد.
وی افزود: روایتهای پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران و امیدآفرینی تنها در ظرفیت سازمان صداوسیماست. این سازمان با توسعه ابزراهایی که در اختیار داشته و شبکههای استانی و برونمرزی میتواند در جنگ مذکور به کمک مسئولین نظام بیاد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به همافزایی رسانه ملی و دولت نیز عنوان کرد: دولتها همواره تلاشهای زیادی میکنند. پیشرفتهایی در جمهوری اسلامی ایران اتفاق میافتد که بعضا در عرصه جهانی بینظیر است، اما بسیاری از مردم و حتی مسئولان ما از این پیشرفتها اطلاعی ندارند. تولید برنامه و محتوا درباره پیشرفتها و توسعه ایران عزیز، جزو وظایف صداوسیماست. اگر این سازمان حمایت نشود و بودجه آن تقویت نگردد، طبیعتا ظرفیتی عظیم بلااستفاده میماند. حرف ما با تمام دولتها این بوده که صداوسیما مهمترین ابزار برای کمک به خود شماست. اگر میخواهیم رضایتمندی را در میان مردم گسترش دهیم باید فرهنگ عمومی را به خدمت بگیریم و مشارکت مردم را داشته باشیم. هیچ دستگاهی به اندازه صداوسیما نمیتواند در ارتقای فرهنگ عمومی و مشارکت مردم در رفع چالشها مدد برساند. دولتها اگر میخواهند مشکلات در مصرف انرژی، نظم و فرهنگ اجتماعی، مشارکت مردم در فعالیتهای اقتصادی، افزایش امید در جامعه و... برطرف شود باید به صداوسیما اعتماد کنند و بستر را برای آن فراهم کنند. بودجه صداوسیما را تقویت کنند تا بتواند روایت پیوسته و ماندگاری از پیشرفتهای ایران اسلامی تهیه کند و بازوی پرقدرت کمک به دولتها باشد.