باشگاه خبرنگاران جوان - معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صنایعدستی در ایران قابلیت وفاق دارد که میتواند تمامی ساحتها را از محیطزیست گرفته تا انسجام خانواده و روح زیبایی شناسی را دور هم جمع کند.
مریم جلالی معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در برنامه تلویزیونی مجله هنری مرصع شبکه چهار گفت: معتقدم هر جشنوارهای باید یک هدف داشته باشد و اگر جشنواره فجر صنایعدستی نیز آثار و پیامدی نداشته باشد، یک مهمانی بدون دستاورد میشود.
او درباره دورههای پیشین جشنواره فجر صنایع دستی سرو سیمین افزود: سال اول در هفتمین گام برگزاری این جشنواره شعارمان «زنان، پیشگام پیشرفت اقتصاد هویت بنیان» بود، جشنواره هشتم به میمنت نام امام هشتم (ع) با شعار «پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی» و در گام نهم نیز تنوع فرهنگی وفاق ملی شعارمان بود.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشورمان ادامه داد: اگر در نمایشگاه صنایعدستی دنبال تکنیک کار بودیم، در جشنواره صنایعدستی دنبال وفاق بودیم و باید وفاقی بین دستگاهها و متولیان و افراد تصمیمگیر شکل بگیرد.
جلالی با بیان اینکه صنایعدستی ایران بسیار منعطف است، تصریح کرد: صنایعدستی در ایران قابلیت وفاق دارد که میتواند تمامی ساحتها را دور هم جمع کند، از محیط زیست گرفته تا انسجام خانواده و روح زیباییشناسی. امسال در کنار جشنواره سرو سیمین بخش نمایشگاه دیپلماتیک گذاشتیم. برای دستگاههایی که موظفند برای نیروهایشان هدیههایی بخرند.
او افزود: حلقه اتصال بین هنر با صنعت و بازرگان و همگرا کردن این سه با هم بسیار سخت است، اما امسال در جشنواره فجر صنایع دستی، صنایع دستی معیشت عزت آفرین داشتیم. تلاش ما بر این است که در کنار حفظ اصالت هنری، به زندگی هنری نیز روح بخشیم.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه اقدام مهمی در حوزه صنایع دستی انجام شده داست، گفت: ما باید الزامات و اقتضایات زمان را در نظر بگیریم. اگر قرار است صنایع دستی ما مثل قدیم صنایع زیستی باشد باید قیمت مطلوبی داشته باشد و اقتصادی باشد و به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرد. ما در جشنواره فجر صنایع دستی جایزه وفاق را به همین منظور طراحی کردیم.
جلالی در پاسخ به سؤالی درباره فرش دستباف و قیمت بالای آن در بازار فروش تصریح کرد: فرش مادر صنایع دستی است. حوزه فرش دستباف زیر مجموعه وزارت صمت است. فرش ایرانی بسیار مهم است، اما ما مثلثی با حضور کارشناسان، مشتریان و سیاستگذاران داریم. فرش ایرانی در حوزه سازمانی دچار خدشه شده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، درباره اینکه چگونه کالاهای صنایع دستی را به صورت اقتصادی و مصرفی به دست مصرفکننده میرسانند؟ گفت: در حال حاضر دنیا دنبال روایت است و آنقدر تولید کالا افزایش پیدا کرده که ترجیحا خرید کالای با قصه به کالای بدون قصه اولویت دارد. یکی از کارکردهای سرو سیمین تولید روایت است. برای مثال وقتی رشته پاپیه ماشه برگزیده میشود ما باید برای اینحوزه اهمیت ویژهای قائل شویم. ما تمام ویژگی و پیچیدگیمان این است که در توصیف خوب و بد ماندیم. راه گشای ما این است که از توصیف فاصله بگیریم و به سمت اقدام برویم.
منبع: وزارت میراث فرهنگی