باشگاه خبرنگارانجوان؛ محبوبهکباری - حسین خانلری مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: صنعت هوانوردی بهعنوان یکی از ارکان اصلی حملونقل جهانی، سهم قابلتوجهی در انتشار گازهای گلخانهای دارد. با افزایش نگرانیهای زیستمحیطی، خطوط هوایی بهدنبال راهکارهایی برای کاهش آلایندگی و بهبود پایداری هستند. فناوریهای دیجیتال در این مسیر نقش کلیدی ایفا میکنند.
وی ادامه داد: هوش مصنوعی با تحلیل دادههای پروازی، شرایط جوی و ترافیک هوایی، میتواند مسیرهای بهینهای را برای پروازها پیشنهاد دهد. این بهینهسازی منجر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود. به عنوان مثال، استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی برای بهینهسازی مسیرهای پروازی میتواند تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. همچنین، هوش مصنوعی میتواند در پیشبینی نیازهای تعمیر و نگهداری هواپیماها مؤثر باشد، که این امر از خرابیهای ناگهانی جلوگیری کرده و بهرهوری را افزایش میدهد. الگوریتمهای یادگیری ماشین با تحلیل دادههای تاریخی پرواز، شرایط جوی و ترافیک هوایی، مسیرهای بهینهای را برای پروازها پیشنهاد میدهند و با پیشبینی تلاطمهای هوایی، از تغییر مسیرهای ناگهانی و مصرف سوخت اضافی جلوگیری میکنند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که استفاده از حسگرهای متصل به اینترنت اشیا در بخشهای مختلف هواپیما، امکان نظارت لحظهای بر عملکرد اجزا را فراهم میکند، اظهار کرد: این نظارت دقیق به شناسایی و رفع مشکلات پیش از بروز خرابیهای جدی کمک کرده و از هدررفت انرژی جلوگیری میکند. حسگرهای IoT میتوانند پارامترهای مختلفی مانند دمای موتور، فشار روغن و میزان ارتعاشات را به طور لحظهای اندازهگیری کنند و این دادهها به سیستمهای هوشمند ارسال میشوند و در صورت بروز هرگونه مشکل، هشدارهای لازم صادر میشود. به عنوان مثال، حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) میتوانند با نظارت دقیق بر عملکرد موتورها، تا ۵ درصد مصرف سوخت را کاهش دهند.
تعهد به کاهش مصرف سوخت
وی در خصوص اهمیت کاهش مصرف سوخت گفت: سیستمهای مدیریت انرژی پیشرفته با مانیتورینگ و کنترل دقیق مصرف انرژی در تمامی بخشهای هواپیما، به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانهای منجر میشوند. این سیستمها با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشرفته، میتوانند تنظیمات مصرف انرژی را بر اساس شرایط پرواز و نیازهای مختلف بهینهسازی کنند. ما در ایران با توجه به اصول اخلاقی دینی خود متعهد به جلوگیری از اسراف هستیم و هم منافع ملی ما را به ترغیب به حرکت به سمت بهره وری بیشتر می کند و ما در این مسیر مصمم هستیم. استفاده از سیستمهای مدیریت ترافیک هوایی مبتنی بر فناوری دیجیتال، امکان برنامهریزی دقیقتر و کاهش تأخیرات را فراهم میکند. این امر منجر به کاهش زمان پرواز و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود.
خانلری با اشاره به این موضوع که تحول دیجیتال از جنبه های مختلف چالش هایی در بر دارد که باید برای آنها برنامه داشت و آمادگی لازم وجود داشته باشد ادامه داد: با وجود پیشرفتهای قابلتوجه، چالشهایی همچون هزینههای بالای توسعه فناوریهای نوین، نیاز به زیرساختهای جدید و پذیرش عمومی همچنان وجود دارد. علاوه بر هزینههای بالای توسعه فناوریها، چالشهای دیگری مانند امنیت سایبری، حریم خصوصی دادهها و نیاز به آموزش نیروی انسانی متخصص نیز وجود دارد. با افزایش استفاده از فناوریهای دیجیتال، خطر حملات سایبری به سیستمهای هوانوردی نیز افزایش مییابد و شرکتهای هواپیمایی باید با استفاده از روشهای رمزنگاری پیشرفته، فایروالها و سیستمهای تشخیص نفوذ، از اطلاعات خود محافظت کنند. جمعآوری و تحلیل دادههای مسافران، نگرانیهایی را در مورد حریم خصوصی ایجاد میکند و شرکتهای هواپیمایی باید با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حریم خصوصی، از اطلاعات مسافران محافظت کنند. استفاده از فناوریهای دیجیتال، نیازمند نیروی انسانی متخصص و آموزشدیده است و شرکتهای هواپیمایی باید با برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، کارکنان خود را برای استفاده از این فناوریها آماده کنند.
حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی
وی افزود: با این حال، با توجه به اهمیت کاهش آلایندگی و پایداری زیستمحیطی، سرمایهگذاری در فناوریهای دیجیتال و نوآوریهای مرتبط، راهکاری مؤثر برای آیندهای سبزتر در صنعت هوانوردی است. همگرایی فناوریهای دیجیتال با مدیریت خطوط هوایی، نهتنها به بهبود کارایی و کاهش هزینهها کمک میکند، بلکه گامی مؤثر در جهت حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی بهشمار میرود. توسعه فناوریهای دیجیتال در صنعت هوانوردی، فرصتهای شغلی جدیدی را در زمینههایی مانند تحلیل داده، امنیت سایبری و مهندسی نرمافزار ایجاد میکند و فناوریهای دیجیتال، امکان ارائه خدمات جدید و نوآورانه را برای شرکتهای هواپیمایی فراهم میکنند.