باشگاه خبرنگاران جوان - محمد امیرانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست هماندیشی مدیران ستادی و فرودگاههای کشور: در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ۳ اصل مهم را در دستور کار خود قرار دادهایم، اصل نخست مربوط به نیروی انسانی است که توجه به این موضوع میتواند نقطه قوت و عدم توجه به آن میتواند نقطه ضعف شرکت فرودگاهها باشد.
او ادامه داد: امیدواریم دانشکده صنعت هواپیمایی بزودی به جایگاه اصلی خود بازگردد و بتواند نیروی مورد نیاز صنعت هوانوردی بهخصوص شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را پرورش دهد.
وی افزود: دیگر نکته مهم که در خصوص نیروی انسانی باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به بحث نظام پرداخت است، در همین راستا تلاش میکنیم و امیدواریم بتوانیم زحمات مدیران عامل گذشته را تمام کرده و با حمایت خانم دکتر صادق وزیر محترم راه و شهرسازی و مسئولان محترم سازمان اداری و استخدامی بحث قانون خاص را در آینده نزدیک به سرانجام برسانیم. برنامههای خوبی برای قانون خاص تدوین شده و آن را به سازمان اداری و استخدامی ارائه خواهیم کرد.
او تاکید کرد: اعمال تحریم در صنعت هوانوردی یکی از رفتارهای ناجوانمردانهای بود که به کشور وارد شد، اما همین نیروهای انسانی متخصص نگذاشتند اتفاق خاصی برای کشور رخ دهد. دومین موضوع که برای ما از اهمیت ویژهای برخوردار است مربوط به بحث نوسازی تجهیزات در تمامی حوزهها است.
وی خاطرنشان کرد: نباید با تکنولوژی روز دنیا در حوزه تجهیزات فاصله چندانی داشته باشیم. در همین راستا میخواهیم با روشهای جدید نسبت به بهروزرسانی اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور اقدام کنیم. نوسازی تجهیزات هوانوردی و کمک ناوبری نزدیک به ۳۶ ماه زمان میبرد، اما چارهای نداریم جز اینکه در مسیر نوسازی این تجهیزات گام برداریم.
او ادامه داد: رادار تمام ایرانی mssr توسط متخصصان کشور در فرودگاه آیتالله جمی آبادان در حال نصب بوده و خوشبختانه دوران وابستگی به کشورهای دیگر در حوزه رادار تمام شده است.
وی تصریح کرد: سومین موضوع که در دستور کار ما قرار دارد و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی نسبت به آن تاکید ویژهای دارند مربوط به حوزه بازرگانی است. حوزهای که تاکنون بهدلایل مختلف به آن توجه خاصی نشده است.
او میگوید: در این نشست بهصورت مفصل به موضوع بازرگانی پرداخته میشود، اما در تمام کشورهای دنیا بحث بازرگانی و سودآوری مربوط به فرودگاههایی است که در طول سال بیش از یک میلیون نفر مسافر را اعزام و پذیرش میکنند.
وی بیان کرد: با فعال کردن شبکه پروازی باید فرودگاهها را احیا کرده و به سمت رونق بازرگانی گام برداریم. این در حالی است که یکی دیگر از راههای رشد سودآوری در فرودگاهها تعامل مفید با بخش خصوصی است.
او تاکید کرد: امروز حدود هشت و نیم همت هزینه نگهداری ۵۶ فرودگاه است. این فرودگاهها سرمایه کشور هستند و ۸۰ سال طول کشیده تا کشور دارای این تعداد فرودگاه شود. این هزینه که برای ۵۶ فرودگاه کردهایم، نسبت به هزینهای که کشورهای منطقه برای یک فرودگاه میکنند رقم قابل توجهی نیست.
وی در پایان گفت: از بیستم اسفند ماه؛ آماده عملیات نوروز میشویم و تا پیش از این عملیات مهم باید تمام اقدامات لازم برای خدمترسانی هرچه بیشتر و بهتر به مردم انجام شود. مدیران فرودگاهی باید بحث تقسیم کار را جدی بگیرند و حتماً معاونان و سایر مسئولان باید در غیاب آنها، امور فرودگاهی را بهنحواحسن انجام دهند.
برنامه ریزی برای سهولت انجام سفرهای نوروزی در فرودگاههای کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به ضرورت آمادگی تمام فرودگاههای کشور برای انجام سفرهای نوروزی تاکید کرد: با برنامه ریزی مناسب همه فرودگاههای کشور برای ارائه خدمات مطلوب فرودگاهی به مسافران در ایام نوروز از ۲۰ اسفند ماه سال جاری آمادگی کامل داشته باشند.
محمد امیرانی روز چهارشنبه در نشست هماندیشی مدیران ستادی و فرودگاههای کشور اظهارداشت: تردد مسافران و مردم در ایام سفرهای نوروزی در فرودگاههای کشور افزایش قابل توجهی پیدا می کنند و این در رونق و تردد فرودگاههای کشور در این ایام بسیار تاثیرگذار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مدیران فرودگاهها باید تلاش کنند که در این ایام ترمینال ها و تمام بخشهای فرودگاهی برای انجام سفرهای نوروزی آماده شوند و برای سهولت سفرهای نوروزی با مدیران شرکتهای هواپیمایی نیز جلساتی را برگزار خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در ایام سفرهای نوروزی از سالهای قبل هماهنگی خوبی بین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران و شرکتهای هواپیمایی انجام شده است، گفت: مدیران فرودگاهها نیز با تقسیم کار سعی کنند در این ایام برای سهولت تردد مسافران و مردم در فرودگاههای کشور بدون وقفه پای کار باشند.
امیرانی تاکید کرد: تقسیم کار و تعیین جانشین در ایامی که مدیران فرودگاهها حضور ندارند و انجام عملیات هوانوردی بدون وقفه از مهمترین عوامل آمادگی فرودگاهها برای استقبال از مسافران نوروزی است.
معاون وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه در آستانه ایام نوروز قرار داریم و هماندیشی برای ارائه خدمت مطلوب به مردم در این زمینه بسیار ضروری بود، گفت: تمام برنامهریزیهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در راستای ارائه خدمت به مردم عزیزمان در ایام سفرهای نوروزی است.
امیرانی در ادامه به اهمیت نیروی انسانی متخصص در فرودگاههای کشور اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی متخصص مهمترین و اصلیترین نقطه قوت شرکت شرکت فرودگاهها و نا وبری هوایی ایران است و باید تلاش کنیم در این زمینه دانشکده صنعت هوانوردی کشور همانند سالهای گذشته در تربیت نیروی انسانی متخصص صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور اهتمام ویژهای داشته باشد.
امیرانی بر اجرای قانون خاص شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد و افزود: خوشبختانه با حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی و مسئولان سازمان اداری و استخدامی اجرای قانون خاص در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در دستور کار جدی ما قرار گرفته است تا بتوانیم با اجرایی شدن این قانون به معیشت و بحث اقتصادی همکاران خود کمک کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هرچند تحریمها در حوزه هوانوردی ایران بسیار ناجوانمردانه هست، اما خوشبختانه با وجود نیروی انسانی متخصص نوسازی و بهسازی تجهیزات و سیستمهای ناوبری هوایی ایران مورد توجه جدی قرار گرفته است و انتظار داریم در این زمینه بتوانیم گامهای اساسی برداریم.
امیرانی به مزیتهای طراحی و تولید رادار بومی که در مراحل نهایی نصب در فرودگاه آبادان قرار دارد اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تولید این را داره بومی در کشورمان وابستگی ما را به خارج از کشور از بین برد و امیدواریم در زمینه نوسازی تجهیزات و سیستم ناوبری هوای ایران با توجه به نیروی انسانی متخصص داخلی اقدامات خوبی انجام شود.
وی به مزیت های سوددهی فرودگاههای کشور اشاره کرد و افزود: وزیر راه و شهرسازی تاکید دارند که برای سوددهی فرودگاهها باید در بحث بازرگانی به خوبی عمل کنیم تا با استفاده از دانش بازرگانی مشکلات فرودگاههای کشور را از وابستگی به حداقل برسانیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهارداشت: ۹۶ درصد فرودگاهها که در دنیا کمتر از یک میلیون نفر مسافر دارند سودده نیستند و باید تلاش کنیم برای سوددهی فرودگاه ها شبکه پروازی مناسبی برقرار شود.
امیرانی اظهار داشت: وجود شبکه پروازی کامل در فرودگاههای کشور درآمد و سوددهی فرودگاهها را تقویت خواهد کرد تا فرودگاهها به تدریج وابستگی مالی خود را به مرکز کمتر کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: بحث سوددهی فرودگاهها رویکرد مهمی در کشور است و افزایش سرمایهگذاریها در فرودگاهها توسط بخش خصوصی و سوددهی فرودگاهها جذابیت سرمایهگذاریها در فرودگاههای کشور بیشتری خواهد کرد.
منبع: شرکت فرودگاهها