محسن قنبریان استاد حوزه، در خصوص روایت اصیل شهادت سید مقاومت گفت: قرائت اصیل طراز انقلاب اسلامی نشاندهنده روایت اصلی شهادت سید است. قرائت شبه حجتیهای با استهزاء و شماتت همراه است. روایتی از امام سجاد مبنی بر اینکه کسی از ما اهلبیت قبل از ظهور قائم خروج نمیکند را دستاویز قرار میدهند تا قیام سید را زیرسوال ببرند. این افراد وضعیت خود در دوران غیبت را به تحیر توصیف میکنند و وظیفه تمدنسازی را وظیفه امام زمان میدانند. ضمن اینکه وظیفه خود میدانند که شعائر حسینی را به دست حضرت برسانند.
وی افزود: این روایات ناظر به کسانی است که ادعای امامت و خلافت دارند که این موضوع برای سید و انقلاب اسلامی صدق نمیکند. مادر مقاومت، جمهوری اسلامی است. مقاومت از روز اول شعار «بحر تا نهر یک یک کشور و یک دولت» را مطرح میکند. این شعار جزو شعارهای جنبش آزادیبخش بود. این شعار را همه رها کردند، اما جمهوری اسلامی و حزبالله پای آن ماندند. تا اینکه تا سال ۲۰۱۷ حماس این شعار را زنده کرد. با وجود اینکه این شعار در اروپا جرم است صراحتا آن را از زبان دانشجویان و برخی از سیاستمداران اروپایی میشنویم.
وی افزود: قرائت مرعوبین از سوی غربزدگانی که ابرقدرتی غرب را پذیرفتهاند مطرح میشود. این افراد به جای واقعبینی به واقعگرایی اعتقاد دارند و از هر فرصتی برای ارزشگذاری به دشمن استفاده میکنند. این افراد میگویند که دشمن میتواند هر کدام از رهبران شما را که بخواهد ترور کند پس شما دست به هزینههای اضافه نزنید. چارهای که این گروه مطرح میکنند سازش است، اما آن را با عنوان صلح مطرح میکند. شعار «دموکراسی در خانه و صلح در منطقه» را سرلوحه خود قرار میدهند.
وی در توصیف مرعوبین ادامه داد: کسی باور میکرد که حماس روزی از تونلهای خود خارج شود و مردم جشن پیروزی بگیرند؟ مقامات متعدد طرف مقابل اعلام شکست کردند. آیا تشییع میلیونی سید بوی شکست میدهد؟ جوابی که به این طیف میدهم این است که اگر صلح هم میخواهید با قدرت و دست برتر به سراغ آن بروید.
قنبریان با بررسی قرائت سوم گفت: این گروه فقط بعد شهادت سید را میبینند و از اثرگذاری آن در جامعه غافل هستند. اثری که این شهادت در زنده کردن انسانها خواهد داشت را نمیبینند و قصد دارند که از تقدیر الهی دستاورد میسازند. روایات بسیاری داریم که مستقیما به رخنهای که از شهادت بزرگان به جامعه وارد میشود اشاره میکند. این طیف دو رخنه را نمیبینند. اول از فقدان این عزیزان غافل هستند و دوم نسبت به تبعات این موضوع غفلت میکنند. عزتی که دیروز دیدم نشانهای برای بازگشت به روایت اصیل انقلاب است.
او افزود: سید را برای عکس سلفی و چفیه انداختن نمیخواهیم بلکه برای مقاومت میخواهیم. مقاومت در منطق رهبری و سید جنگ مستمر و تمام عیار نیست. مقاومت، مقاومت است، اما پر از عملیاتهای نظامی است. جمهوری اسلامی در دولت فعلی و قبلی سازش نکرده است. اما وقتی ما مذاکره نمیکنیم یعنی درحال مقاومت هستیم؟ در عرصههای سیاسی و اقتصادی مقاومت ما رخنههایی وجود دارد. ما اگر این موضوع را روشن نکنیم درصورت عدم نتیجه مقاومت بدنام میشود.
قنبریان گفت: گرو برداشتن معیشت مردم پاشنه آشیل مقاومت خواهد شد. در دیداری که رهبری با تولیدکنندگان و صنعتگران داشتند شاهد بودیم که از مشکلات اقتصادی گلایه میکردند. باید این خلأها را پر کنیم. وقتی بحث دستمزد کارگران مطرح میشود نباید با اقدامات نابجا باعث بدبینی این قشر زحمتکش شویم. رهبری درجایی فرمودند که میان حضور مردم در میدان و فشارهای اقتصادی یک رابطه عکس وجود دارد. رخنههای اقتصادی میتواند ارزشگذاری محور مقاومت را زیر سوال ببرد.