حسین خانلری مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه هوانوردی یکی از محرک های کلیدی توسعه اقتصادی است که توجه به آن موجب ترسیم آینده روشن برای افق های اقتصاد ملی می شود گفت: در دنیایی که علم اقتصاد در حال کشف و توسعه روش های نوین برای رسیدن به توسعه پایدار و تاب آوری در سطوح مختلف است، رشد اقتصادی نیازمند توجهی جامع به عوامل تاثیرگذار بر اهداف جمعی و کلان است و در این بین حمل و نقل یکی از مولفه های کلیدی در پیموندن مسیر موفقیت است.
او بیان کرد:صنعت هوانوردی در رشد اقتصادی مدرن نقشی ویژه ایفا می کند و این نقش نهتنها در جابجایی افراد و کالاها، بلکه در توسعه کسبوکارها، اشتغالزایی و افزایش سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی مورد بحث است. این صنعت بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر تولید ناخالص داخلی (GDP)، تجارت بینالمللی، توسعه زیرساختها، گردشگری، و حتی نوآوریهای فناورانه تأثیر میگذارد.
وی با بیان اینکه بر اساس گزارش های انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) صنعت هوانوردی سالانه چند تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده که ۳درصد از حجم کل اقتصاد جهانی بوده است گفت: این امر موجب ایجاد بیش از ۸۰ میلیون شغل در جهان است و این نشانه جایگاه صنعت هوانوردی در توسعه اقتصادی به ویژه در سطح ملی است.
افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) و رشد اقتصادی پایدار
وی افزود: هوانوردی بر تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها تأثیر قابلتوجهی دارد و ایران نیز از دیرباز به اهمیت این موضوع آگاه بوده و به عنوان یکی از پیشتازان صنعت هوانوردی در منطقه تلاش داشته تا جایگاه خود را ارتقا داده و از رهبران صنعت حمل و نقل در این خطه جغرافیایی باشد.
او توضیح داد: این صنعت با گسترش شبکههای حملونقل، به رشد کسبوکارها کمک کرده و منجر به افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای اقتصادی میشود.
وی تصریح کرد: اثرگذاری بر بخشهای مختلف اقتصادی از جمله بخش حملونقل با تسهیل جابجایی سریع نیروی کار و منابع، بخش تجاری با تسریع در حمل کالاهای صادراتی و وارداتی و بخش صنعتی با تأمین سریع قطعات و مواد اولیه برای صنایع مختلف سبب شده تا در برخی از موارد حمل و نقل هوایی گزینه نهایی باشد.
وی ادامه داد:بانک جهانی بر اساس داده های منتشر کرده خود تایید نموده که کشورهایی که سرمایه گذاری بالایی در بخش زیر ساخت های هوانوردی داشته اند شاهد رشد تولید ناخالص داخلی بوده اند.
وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی مستقیماً در مشاغلی مانند خلبانی، مهندسی هوافضا، خدمات فرودگاهی و پشتیبانی عملیات هوایی اشتغال ایجاد میکند گفت: علاوه بر این، صنایع وابستهای مانند گردشگری، هتلداری، تولید هواپیما و تجارت بینالمللی نیز به شدت تحت تأثیر رشد این صنعت هستند.
او تاکید کرد: با توجه به خصوصیات خاص این صنعت زنجیره اشتغال در هوانوردی بسیار وسیع بوده و طیف گسترده ای از کسب و کارها از سطح ملی تا محلی را دستخوش تغییر می کند. این تأثیرات نهتنها به مشاغل تخصصی و فنی در هوانوردی محدود نمیشود، بلکه صنایع مکمل و خدماتی همچون حملونقل زمینی، فناوری اطلاعات، تأمین سوخت، کترینگ هوایی و حتی آموزشهای تخصصی را نیز شامل میشود.
وی اظهار کرد:از آنجا که فرودگاهها و خطوط هوایی نیازمند پشتیبانیهای چندجانبه هستند، بسیاری از کسبوکارهای کوچک، متوسط و SMEها در اطراف هسته اصلی هوانوردی شکل گرفته و رونق مییابند.
خانلری افزود:ایجاد فرصتهای شغلی در این حوزهها، تأثیر شگرفی بر توسعه اقتصاد ملی گذاشته و مسیر پیشرفت صنعتی، سرمایهگذاری و اشتغالزایی پایدار را هموار میسازد.
تقویت تجارت بینالمللی و افزایش صادرات
خانلری با بیان اینکه هوانوردی عنصر کلیدی در تسهیل لجستیک تجاری و حملونقل بار هوایی است افزود:بسیاری از کالاهای با ارزش بالا مانند تجهیزات الکترونیکی، داروها و محصولات کشاورزی تازه از طریق حملونقل هوایی جابجا میشوند.
وی با اشاره به اینکه کاهش هزینههای حملونقل و کوتاه شدن زمان تحویل کالاها، افزایش دسترسی به بازارهای بینالمللی و رشد صادرات و واردات، تقویت رقابتپذیری شرکتها و بهبود زنجیره تأمین جهانی دستاوردی عظیم برای توسعه اقتصاد ملی داشته است گفت:این امر سبب شده تا سیاستمداران نیز این حوزه ارزشمند را همیشه در دایره تصورات خود برای دستیابی به اهداف مختلف نگاه دارند.
مدیرعامل ایران ایر بیان کرد: آمار سازمان تجارت جهانی (WTO)، بیش از ۳۵ درصد از ارزش کل تجارت جهانی از طریق حملونقل هوایی انجام میشود، درحالیکه از نظر حجمی این جابجایی فقط ۱ درصد از کل محمولههای بینالمللی را شامل میشود که نشاندهنده اهمیت بالای این صنعت در حمل کالاهای ارزشمند است.