سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح ایران برای اتصال خلیج فارس به دریای کاسپین

ایران به توسعه کریدور اقتصادی شمال-جنوب برای تقویت روابط با روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای غیرغربی توجه دارد

ایران به‌طور فزاینده‌ای بر توسعه یک کریدور اقتصادی شمال-جنوب که دریای خزر را به خلیج فارس وصل کند، تمرکز دارد. هدف اصلی این پروژه افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تقویت روابط با روسیه است. در نشست فروم اقتصادی خزر، مقامات ایرانی همکاری با آذربایجان، تاجیکستان و ترکمنستان را مورد بحث قرار دادند و بر پتانسیل‌های مشترک اقتصادی به‌ویژه در بخش‌هایی مانند انرژی، حمل‌ونقل و گردشگری تأکید کردند. ایران همچنین در تلاش است تا روابط خود را با بلوک‌های اقتصادی غیرغربی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) تقویت کند.

مباحث کلیدی در این فروم شامل بهبود پتانسیل نفت و گاز دریای خزر، ترویج گردشگری و فعال‌سازی همکاری‌های بخش خصوصی بود. تاجیکستان و ایران بر روی بخش‌هایی مانند کشاورزی، انرژی و بنادر، به‌ویژه استفاده از بنادر چابهار و بندر عباس تمرکز دارند. تلاش‌های ایران همچنین شامل افزایش تجارت از طریق دریای خزر است، با همکاری‌های مشترک با روسیه برای بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و حمل‌ونقل کانتینری.

شراکت‌های ایران به آذربایجان نیز گسترش یافته است، با برنامه‌ریزی برای یک نقشه راه استراتژیک تجاری و افزایش همکاری‌ها در حمل‌ونقل دریایی. ایران و روسیه در حال همکاری بر روی پروژه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، از جمله یک نقشه راه برای سال 2025 هستند. استراتژی جغرافیایی ایران بر تقویت روابط با کشورهای شمالی و گسترش مسیرهای تجاری که آن‌ها را به خلیج فارس متصل می‌کند، تأکید دارد.

در خلیج فارس، ایران بر روی افزایش روابط با قطر تمرکز کرده و به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای می‌پردازد.

منبع: اورشلیم پست 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۴۹
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
جاده سفلی بالا به پایین رو تکمیل نکردین 50 ساله جوب دم خونمون هم هنوز لایروبی نکردین
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
کاسپی ها قوم ایرانی در گیلان بود بسیار پیشرفته اولین انسان های بودن در جهان اسب ها رام کردن و به خدمت گرفتن مردم جهان اسم این دریا را به نام این قوم زدن دریای کاسپی که به لاتین ببری میشه کاسپین
صلاح الدین
۰۷:۱۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
طرحی بیهوده ،تنها احتیاج ایران از چنین طرحی تامین اب شیرین مورد احتیاج استان های خشک و کویری است ،شوری خلیج فارس باعث نابودی گونه های ارزشمند ابزیان کاسپین میشود
دانشجو
۰۵:۰۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
شما برقا رو قطع نکنید حفر کانال شمال به جنوب پیشکش،
محمد
۰۳:۵۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
دریای پارس درسته نه خلیج فارس، متاسفانه مسئولان ما هنوز بلد نیستند به اسم و رسم و اسامی ایرانی خودشان احترام بگذارند همین مسئله باعث گستاخی دیگر کشورها شده
سیروس
۰۳:۳۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
طرح خوبی هست ولی هرگز اجرا نخواهد شد،فقط برا مدتی دل مردم خوش میشه،بعدش تموم میشه،
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
جاده میانبر اهواز مسجدسلیمان فقط بیست کیلومتر آن مونده چرا احداث نمیشه.....
بهنام
۲۳:۵۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
خلیج فارس را باید به دریاچه ارومیه وصل کرد.
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
یا خدا الان سمته نیم کره شمالی رو کلا خشک میکنیم تمام
رزمنده دفاع مقدس از ایران
۲۳:۳۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
اگر منابع مالی ایران درست هزینه شود و اگر ایران بودجه ای که در سال حدود ۲۸۰۰۰ هزار میلیلرد تومن صرف نگهداری و میزبان افاقنه که جز ضرر و ایجاد خطرهای امنیتی و به هم خوردن بافت جمعیتی و ایجاد بیکاری و کمبود مسکن و غیره را هزینه ساخت این کانال که گفته شده بزرگترین پروژه قرن خوانده شده که خیلی درامد زا هست در ۵ الی ۶ سال ساخته میشد و درآمد این کانال برای ایران سالانه بیش از درآمد نفت و گاز خواهد بود اگر میشد چه میشد ...
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
راه روسیه رو بهه خلیج فارس باز کنیم که چی .کم از ما باج گرفته .ما رو درگیر جنگ اکراین کرده .در مسایل ایران دخالت می‌کنه .مگر شعار انقلاب نه شر قی نه غربی نبود .
Ph
۲۳:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
طرح اتصال خزر به خلیج فارس هزینه بر است و به صرفه نیست. فوقش هفته ای دو کشتی پنج تنی از این کانال عبور کند که در مقایسه با کشتی های غول پیکر اقیانوس پیما اصلا به صرفه نیست. بجز اینکه باعث دگرگونی اقلیم خزری و آلودگی محیط زیست می شود.
عباس
۲۲:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
سلام ایران رود
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
روسیه از طریق رودخانه ولگا وصلش می کنه به دریای سیاه روسیه نمی‌ذاره آب از گلوی ایران پایین بره
ایمان چراغی
۲۲:۲۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
خیلی عالی
ایوب
۲۱:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
دریای خزر
مهران
۲۱:۳۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
بجز ایران باید کشور های حاشیه دریای خزر در این زمینه باید مشارکت داشته باشند
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
فعلا مایحتاج مردمش رو تأمین بکنه اتصال خلیج به دریای خزر پیشکش
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
اگر با چین و روسیه و افغانستان و بریکس مشکلات قابل حل بود زمان رئیسی حل شده بود
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
سلام امیدوارم تصمیماتی اتخاذگرددحداقل کانال انتقال آب دریای عمان به خزرلااقل تاسمنان احداث گرددودریاچه های داخلی ایران مجدداپرآب گرددوآب وهوای داخلی ایران هم دگرگون وپرباران گرددانشاءالله
حسین
۱۹:۵۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
سلام واقعا اگر این کار که از دریای خزر تا خلیج فارس یک کانال زده بشود بسیار ارزشمند و از هر نظر قابل کاربری ومفید میباشد چه کشتیرانی و حمل کالا..ودیکر انتقال آب در مسیر به استان های افتصادی
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
چرااسم واقعیش نمیگید خزر
سعید
۱۹:۳۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
چرا رییس جمهور چین نمیره ؟
مهدی
۱۹:۳۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
دریای کاسپین دیگه کجاست.؟
تیتر بزن ، طرح ایران برای اتصال خلیج عرب به دریای خزر.
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
واژه دریای کاسپین انتخاب درستی است بجای خزر. از حسن انتخاب این نام ایرانی از نویسنده تشکر می کنم. چه خوب است کم کم این نام در کشور بجای خزر باب شود.
سعید
۱۹:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
این طرح یعنی دو نیمه کردن و تجزیه ایران
م.م.محبی
۱۸:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
دولتمردان و مسئولین کشور خواهشن کریدور های شمال و جنوب و شرق و غرب را تمام کنید.
اقتصاد کشور متحول می شود
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
فقط اگر توانستید در ۲۴ ساعت تورم کنترل کنید خدا را شکر میکنیم
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
خلیج فارس را به کجا وصل کنید؟
روسیه مگر اجازه می دهد گاز ایران جایگزین شود؟
مسیر جایگزین ایران از ارمنستان به سمت اوکراین بود که ما تو چاه روسیه - ترکیه افتادیم و دیگر نمی توانیم به غرب خط لوله بکشیم.
عوض اتلاف وقت تو چابهار بوشهر و خوزستان را به ارمنستان وصل می کردید.
ده ساله ما سرگرم توسعه چابهاریم.
تو این مدت کنترل منطقه از دست ایران خارج شد.
اگر وقت تلف نمی کردید الان پروژه فاوی در کار نبود.
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
دریای خزر
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
به هر قیمتی باید انجام بشه
شاید معایبی داشته باشه ولی مزایاش خیلی بیشتره
کمترین مزیتش اینه که تا چند سال دیگه بحران آب داریم
که با ابن کار میشه آب دریا رو شیرین کرد و ضمنا سفره های زیر زمینی هم احیا میشه
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
فقط از طریق حفر کانال بزک کشتیرانی افتخار و مزیت اقتصادی دارد
ح
۱۷:۰۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
رو قطر حساب نکن اورضه داشت پول ایران را آزاد میکرد ترامپ آخ بکند امیر قطر فرار میکند
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
کشورهای شمالی از خداشونه،
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
اگر خواستید باید از منتهی الیه جنوب دریای مازندران روی مرز شمال شرقی با کشور ترکمنستان تا دریای مکران (عمان) روی مرز ایران و پاکستان و ایران و افغانستان کانالی به عرض حداقل 50 متر و عمق 10 متر حفر کنید و آب منتقل شود. به این وسیله مرزهای شمالی و شرقی کشور هم مانعی خواهد داشت در برابر نفوذ و حمله اشرار و دیگران. در غرب کشور هم می توانید.
ناشناس
۰۶:۴۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
ممنون مهندس
فردوس
۱۵:۴۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
درود .با گرانی که شما آوردید آقای پزشکیان کمر ما رو زیر مخارج زندگی شکوندید
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
راهی بهتر از این برای از هم پاشی ایران وجود ندارد زیبا و کاربردی
عبدالله
۱۴:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
یه جاده ۲ کیلومتری صاف رو دوساله می کشید حالا حساب کن یه جاده ۱۴۰۰ کیلومتری اونم تو کوه و کویر.. فکر کنم به عمر زمین هم قد نده..
سید حبیب
۱۴:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
دریای کاسپین رو اول خوب اومدی ولی متاسفانه توی متن از اسم غیر واقعیش یعنی خزر استفاده کردی
باید در این مورد بیشتر دقت کنید
همیشه باید دریایی کاسپین استفاده بشه تا فرهنگ سازی بشه
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
ایران تونل تنگه هرمز نیاز داره
تا با قطار به کشور های خلیج فارس وصل شه
ناهید
۱۴:۳۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
کاسپین فعلا دریاچه است مگر اینکه به قطب شمال متصل شود
شاهید
۱۳:۵۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۳
با این کار مزخرف و غیر اصولی وقتی اب های بین المللی بر اثر گرمای زمان و ذوب شدن یخ ها بالا بیاید اب گیلان و مازندران و گرگان زیر اب میروند