به گزارش روابط عمومی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، دنیل کاسارس گیتاریست اسپانیایی فلامنکو، در خصوص استقبال مخاطبان ایرانی از اجرای خود گفت: «شگفتزده شدم. انتظار این همه آشنایی را نداشتم. مخاطب ایرانی شناخت بسیار خوبی از موسیقی فلامنکو دارد و واکنشهای خیلی خوبی به اجرای من نشان میدادند. گهگاه صدای پرشور «¡Ole» را میشنیدم که مرا به وجد میآورد. اینجا چند دوست ایرانی را دیدم که از قبل در فضای مجازی با من در ارتباط بودند و کارهای خود را برایم میفرستادند و خیلی خوشحالم که امشب آنها را در میان حاضرین در سالن دیدم و بعد از اجرا با هم گپ زدیم».
برنده جایزه مکاشفه موسیقی از سوی انجمن منتقدان موسیقی نیویورک در سال ۲۰۰۵، درباره تبادل فرهنگی از طریق موسیقی گفت: «موسیقی مثل چسب است. همه فرهنگها را به هم نزدیک میکند و کنار هم نگه میدارد و فکر میکنم مأموریت ما این است که موسیقی را برای پاک کردن روح مردم جهان بنوازیم. چیزی که امشب مرا در کنار این همه مخاطب مشتاق ایرانی نگه داشته همین موسیقی است. در حالت عادی ما میتوانستیم هر کجای دنیا، ساده از کنار هم بگذریم؛ اما الان اینجا داریم با هم صحبت میکنیم و از موسیقی حرف میزنیم».
دنیل کاسارس در پاسخ به سوالی درباره ریشههای موسیقی فلامنکو و شباهت نغمات آن در سرزمینهای مختلف از جمله آمریکای لاتین گفت: «فلامنکو هنر بومی اندلس است، اما حضور فرهنگهای مختلف از جمله کولیها و مورها که ریشه در فرهنگ عربی داشتند، در شکلگیری این سبک موسیقی موثر بوده است. بین سبک فلامنکو و موسیقی آمریکای لاتین نیز به دلیل اشتراکات زبانی، تبادل فرهنگی زیادی وجود دارد و ریتمها و سازهای مشترکی بین موسیقی فلامکو و رومبا و تانگو در آمریکای لاتین دیده میشود».
این گیتاریست سولوی فلامنکو در خصوص حضور خود در چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر گفت: «وقتی برای این جشنواره دعوت شدم، شناخت چندانی نداشتم و، چون دو روز دیگر در جشنواره دیگری اجرا دارم و تنها یک روز میتوانستم در ایران باشم، در پذیرش دعوت مردد بودم. اما اکنون خیلی خوشحالم که به این جشنواره آمدهام و سازماندهی برگزارکنندگان بسیار عالی بود. همانطور که هنگام اجرا گفتم، اولین بار بود که به ایران آمدم و امیدوارم آخرین بار نباشد. من به همراه مهندس صدا به ایران آمدم و از او هم تشکر میکنم که صدا را بهخوبی هنگام اجرا مدیریت کرد».
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی و سپهرسعیدی مشاور مسئول بخش بین الملل به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از ۲۳ تا ۲۹ بهمنماه ۱۴۰۳ در تهران و ۲۱ استانبرگزار میشود.