باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطیما میرزایی - حامد قادرمرزی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درمورد محرومیتزدایی و توسعه زیرساختهای شهری و روستایی گفت: جامعه هدف ما برای استفاده از بیمه روستایی دقیقاً روستاییان هستند و هر کسی که در روستا باشد و شورای اسلامی و دهیار روستا تأیید کند که این شخص ساکن روستاست و از شرایط سنی ۱۸-۵۰ سال برخوردار باشد، میتواند از صندوق بیمه استفاده کند.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: این صندوق با مصوبه هیئت وزیران وقت تأسیس شد و سال ۸۴ کار خود را آغاز کرد و ابتدا صندوق روستاییان و عشایر بود تا این که در سال ۹۶، این صندوق سقف سنی نداشت؛ به طوریکه هر کسی با هر سن بالای ۱۸ سال میتوانست عضو بیمه شود و پس از آن، بر اساس قانون برنامه پنجم، وزارت رفاه باید محدودیت سنی را اعمال میکرد تا پایداری صندوق وجود داشته باشد و طبق قانون، ساکنان مناطق روستایی و عشایر که بین ۱۸-۵۰ سال بود، میتوانستند عضو بیمه شوند و بعد از آن، قشر کشاورز هم توانست با همین شرط سنی ۱۸-۵۰ سال عضو بیمه شود و این صندوق، قشر کشاورز را تحت پوشش خود قرار داد تا با ۳۰ سال سابقه کار بتواند بازنشسته شود.
قادرمرزی مطرح کرد: از ۲۰ سال گذشته، دقیقاً ۳ میلیون نفر عضو بیمه شدهاند که از این تعداد، ۲۱۰ هزار نفر مستمریبگیر هستند و خدمات ما طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، سه خدمت عمدهای است که در همه بیمههای اجتماعی محور و مدار فعالیتهای بیمهای هستند.
مهمترین فعالیت خدمات ما، خدمات ناشی از کهولت سن و بازنشستگی است که در شرایط فعلی، افرادی که ۶۵ سال سن داشته باشند به شرط ۱۵ سال سابقه پرداخت بیمه میتوانند بازنشسته صندوق شوند.
یکی دیگر از خدمات، خدمت ازکارافتادگی است که فرد بیمهشده ما با هر سابقه پرداخت بیمه، در صورتی که دچار حادثه ناشی از کاری شود که در زمان ثبتنام مشخص کرده است اگر در حین انجام آن کار، کمیسیون پزشکی با هر میزان سابقه کار تشخیص دهد که ۶۶ درصد و بیش از توان کارش را ازدست داده است، میتواند خدمات از کار افتادگی صندوق را استفاده کند و مستمری ازکارافتادگی بگیرد و خدمت دیگر این است که اگر فردی فوت کند بازماندگان آن فرد میتوانند مستمری را دریافت کنند.
در ادامه، عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درمورد وضعیت توسعه زیرساختهای کشور در حوزه حمل و نقل گفت: یکی از مباحث مهم در هر کشور رو به توسعهای، موضوع حمل و نقل است و کارشناسها اعتقاد دارند حدود ۹درصد GDP هر کشوری را این بخش تشکیل میدهد و ما هم در ۴۶ سال گذشته، در کشورمان در همه دولتها روی برنامههایی که صورت گرفتهاند دستاوردهای بسیار خوبی را به دست آوردهایم.
خطیبی تصریح کرد: از نظر ژئوپلیتیک کشوری هستیم که از دیرباز در راهگذر شمال - جنوب و شرق به غرب بودهایم و حتماً باید از این ظرفیت در کشور استفاده کنیم و کارهای زیادی در این خصوص صورت گرفتهاند و باید تکمیل شوند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: آمار و ارقام نشان میدهند که اگر بخش حمل و نقل را به زیرساختهای جادهای و آزادراهی و بخش ریلی تقسیم کنیم مجموعه وزارت راه و شهرسازی که به نیابت از آن، شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور نقش دارد دستاوردهای بسیار خوبی در این سالها داشته است.
در ابتدای انقلاب، حدود ۴۷ هزار کیلومتر راه داشتیم که شامل راههای اصلی، فرعی و... بوده و الان، حدود ۸۸ هزار و ۸۲۱ کیلومتر راه ساختهایم و این نشان میدهد که نزدیک به ۲ برابر ارتقاء پیدا کرده است.
در بخش آزادراهی در اوایل انقلاب، حدود ۱۵۰ کیلومتر آزادراه داشتیم ولی الان ۳ هزار و ۵۳ کیلومتر آزادراه داریم و این دستاورد بسیار بزرگی است و رشد حدود ۲۰ برابری داشتهایم.
خطیبی ادامه داد: در بخش ریلی، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راهآهن داشتیم ولی در حال حاضر، حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راهآهن داریم و پروژه ریلی تعریف و احداث شده که حدود ۳ و نیم برابر است که بخش زیادی از اینها در مناطق محروم احداث شدهاند و راهآهن چابهار به زاهدان در حال احداث است و استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۸ به شبکه ریلی متصل شد و پروژه چابهار به زاهدان حدود ۷۶ درصد پیشرفت داشته و برنامهریزی شده است که بتوانیم تا پایان سال آینده، این پروژه افتتاح شود و به بهرهبرداری برسد.
در ادامه، سید حمیدرضا صانعی، معاون امور هوانوردی و بینالملل سازمان هواپیمایی افزود: ما در حیات ۴۶ ساله انقلاب به مدت ۴۳ سال با تحریمهای حوزه هوانوردی روبهرو بودهایم و رشد صنعت هوانوردی در دهههای بعد از انقلاب اتفاق افتاد و قبل از انقلاب، حدود ۲۵ فروند هواپیمای تجاری داشتیم که امروز، این عدد به حدود ۱۵۰ فروند هواپیمای برخط رسیده است و تعداد زیادی فرودگاه بعد از انقلاب احداث شد و بیش از ۱۱۰ فرودگاه تجاری، فوق سبک و بیش از ۲۰۰ بالگردنشین داریم که عمدتاً بعد از انقلاب توسعه پیدا کردهاند و هیچ بخشی از کشور نیست که از نعمت فرودگاه با فاصله ۲-۳ ساعته بیبهره باشد و آمار مسافری ما چندین برابر بوده است و سالانه، حدود ۳۰ میلیون مسافر در کشور جا به جا میشوند و دستاوردهای جدی در صنعت هوایی کشور داشتهایم.