سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰ بازار میوه و تره‌بار در تهران افتتاح شد

۱۰ بازار میوه و تره‌بار در قالب صد و شصت و چهارمین پویش امید و افتخار شهرداری تهران امروز افتتاح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهام قبادی- مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در جمع خبرنگاران  گفت: این ۱۰ بازار به ۱۲ هزار متر مربع سطح خدمات در تهران را گسترده‌تر خواهد کرد، نوع معماری این بازار‌ها به ویژه در ۴ بازار معماری ایرانی اسلامی به سبک ایرانی اسلامی است و سعی داریم در توسعه بازار‌ها از این سبک هنری استفاده کنیم.

وی افزود : در حال حاضر ۳۱۵ بازار فعال در سازمان داریم، این ۱۰ بازار ۱۰ محله تهران که فاقد بازار بودند را پوشش می‌دهد و مردم می‌توانند از خدمات استفاده کنند. گستردگی بازار زیاد است و از غرب تا شرق، از شمال و جنوب از امروز بازار‌ها شروع به کار می‌کنند. ۲ بازار در منطقه ۴، یک بازار در منطقه ۲۲، یک بازار در منطقه ۱۰، ۲ بازار در منطقه ۵، ۲ بازار در منطقه ۱۷ و یک بازار در منطقه ۲۰ امروز افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران تصریح کرد: به جز منطقه ۲۰ که بازار‌های مورد نیازش تکمیل شده، در سایر مناطق تهران محلاتی با کمبود بازار مواجه هستند؛ بر این اساس ۱۱ بازار دیگر در دست ساخت داریم که امیدواریم تا پایان سال جاری یا نهایتاً بعد از عید فطر در سال ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری و به چرخه خدمت‌رسانی افزوده شوند. 

وی افزود:شهرداری تهران برای احداث این ۱۰ بازار میوه و تره‌بار جدید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. این سرمایه‌گذاری نمایانگر اهمیت این پروژه برای شهرداری و تعهد به بهبود رفاه شهروندان است. با توجه مزایای اقتصادی و اجتماعی این پروژه‌ها، به نظر می‌رسد که این سرمایه‌گذاری به عنوان یک پروژه بلندمدت و سودمند تلقی شود.

وی درباره کارکرد این بازار‌ها در سطح محله و منطقه نیز گفت: میدان تره بار ریحانه در منطقه ۱۷ به دلیل وسعت و دسترسی‌های بزرگراهی و همچنین کاربری‌های متنوع غرفه‌ها، کارکرد فرامنطقه‌ای دارد و احتمالاً میزبان شهروندان مناطق اطراف نیز خواهد بود. بازار لویزان نیز با توجه به وسعت و جمیع کاربری‌هایی که در آن قرار گرفته احتمالاً کارکرد فراتر از محله خواهد داشت.

بختیاری زاده با اشاره به مبنای انتخاب محل برای احداث بازار‌ها، ادامه داد: یک کمیته مکان‌یابی داریم که پارامتر‌های مختلفی مانند میزان جمعیت محله، دسترسی‌های محلی و فاصله بازار‌ها از یکدیگر را برای جانمایی بازار تره بار در نظر می‌گیرد و بعد از تأیید همه موارد تعیین شده، مجوز‌های لازم برای احداث بازار اخذ می‌شود. 

داوود گودرزی معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: امروز در منطقه ۱۷ این بازار را افتتاح می‌کنیم و در بحث ارائه خدمات به ۳۱۵ بازار می‌رسیم. رویکرد ما این است که خدمات را گسترش دهیم. مردم مطالبه گسترش بازار‌ها و کیفیت‌آفرینی را دارند، برای هر دو برنامه‌ریزی کردیم و با کشاورزان اصلی کشور وارد مذاکره شدیم که ما محصولات باکیفیت را بدون واسطه به دست مردم برسانیم. خرسندیم که در این دو سال اخیر موفق بودیم و اتفاقات خوبی افتاده است. در این دو سال قیمت‌ها متناسب‌تر شده و خدمت‌رسانی به‌خوبی رخ‌داده است. 

وی افزود:در این دوره مدیریت شهری ۵۰ بازار را افتتاح کردیم و تا پایان سال ۵ بازار دیگر افتتاح خواهد شد. اینکه بتوانیم در بازارها، روی قیمت‌ها و کیفیت‌ها کنترل و نظارت داشته باشیم، جز اصلی‌ترین نکات ماست. نظارت و کنترل باعث کنترل قیمت شد و دست کسانی که می‌خواستند به مردم گران‌تر بفروشند کوتاه‌تر شد.

گودرزی پیرامون شب عید و ماه رمضان توضیح داد: ما سه کالای اساسی سیب، پرتقال، خرما را داریم که برای شب عید و ماه رمضان اندازه کافی انبار شده و توزیع خواهد شد و به دنبال این هستیم که بدون افزایش قیمت به دست مردم برسانیم و در این زمینه اصلاً نگرانی نداریم. سازمان میادین با همکاری سازمان تعاون روستایی اقدام به حذف واسطه‌ها کرده است تا سیب‌زمینی با قیمت عادلانه عرضه شود و جلوی سودجویی‌ها گرفته و قیمت مناسب‌تر شود.

وی عنوان کرد: ۴۱ ماه گذشته، پروژه‌های مختلفی را فعال کردیم. در ابتدای این دوره از مدیریت شهری شهرداری در بحران مالی قرار داشت، اما امروز پروژه‌های متعددی در سطح شهر از جمله پروژه‌های عمرانی، حمل و نقلی، خدمات شهری در جریان است که نشان داد اگر رویکرد دوم در مقابل مشکلات را پیش بگیریم برکت خداوند بی نهایت خواهد بود. بیش از دو سال است که گوشت گرم تنظیم بازار را با کیفیت و قیمت ثابت ۳۰۵ هزار تومان ارائه می‌کنیم. مرغ هم طی یک سال و نیم با یک قیمت ثابت عرضه می‌شود. 

وی ادامه داد: میادین تهران در سه سال اخیر موضوع تنظیم بازار را جدی گرفته و مردم شب عید در سال‌های اخیر مانند سالیان پیش از آن برای خرید میوه تحت فشار نبودند. قیمت‌ها متعادل ماند و این روند بر کل کشور اثر گذاشت. می‌شود به مردم خدمت کرد اگر دچار خودتحقیری نشویم. موانعی برای خدمت رسانی وجود داشت که اخیرا موانع برطرف و واسطه‌ها حذف شدند. این کسر شان ماست که یک روز کشاورز سیب زمینی روی دستش بماند و یک روزی سیب زمینی در بازار نباشد. باید کشاورز را به موقع حمایت کنیم. 

رضا سیفی شهردار منطقه ۱۷ شهرداری تهران گفت: امروز در محلی هستیم و تره باری را افتتاح کردیم ویژگی خاصی از جمله معماری ایرانی اسلامی دارد. دستورکار همکاران برای احیای هویت شهر تهران، استفاده از این نوع سبک است. با افتتاح این ۲ تره‌بار در این منطقه، دارای ۶ تره‌بار هستیم و در تلاش هستیم در هر محله یک مرکز داشته باشیم.

وی عنوان کرد:در تلاش هستیم در جنوب تهران با توجه معیشت مردم، خدمت‌رسانی را بیشتر کنیم. در این منطقه تره‌بار فدک تا پایان سال افتتاح می‌شود، اما ۷ محله داریم که باید با اختصاص زمین به آنها، محله‌های فاقد مرکز را پوشش دهیم. مرکز فدک اولین تره‌باری در پایتخت است که به صورت دو منظوره افتتاح می‌شود. تاکیدات و شعار‌های این دوره مدیریت شهری کم کردن فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب تهران بود. 

شهردار منطقه ۱۷ خاطر نشان کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی منطقه از دیگر اقدامات بود. در این زمینه، ۳۰ اتوبوس نو و جدید به ناوگان اضافه خواهد شد. افتتاح مجتمع فرهنگی ورزشی رضوان که بیش از ۳۲ هزار متر مربع به سرانه فرهنگی منطقه اضافه می‌شود و سایر پروژه‌ها مانند احداث سرای محله، درمانگاه و... در مسیر و تحقق شعار کم کردن فاصله طبقاتی خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.