باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - سمیه سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: «معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب، رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اجرای دقیق برنامههای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، در قالب برنامه ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) فعالیتهای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی را انجام داده است.»
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که سلامت روان دانش آموزان از طریق رصد، پایش آسیبهای اجتماعی و غربالگری روانشناختی، شناسایی و تشخیص داده میشود؛ افزود: «دانش آموزان نیازمند دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره، از طریق مشاوران مدارس و همچنین مراکز مشاوره خدمات مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.»
سمیه سادات ابراهیمی ادامه داد: «برای کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، برنامه توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس با محوریت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، رفتارهای پرخطر در محیط خانه و مدرسه و اثربخشی برنامههای مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی - ایرانی و کاهش عوامل مخاطره آمیز در سراسر کشور اجرا میشود.»
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «یکی دیگر از اقدامات معاونت پرورشی برای کاهش آسیبهای اجتماعی برگزاری نمایشگاهها همچون نمایشگاه یاریگران زندگی است؛ این نوع نمایشگاهها با هدف ارتقای مهارتهای زندگی و اجرای طرح یاریگران زندگی به مدیران و معلمان مدارس کمک میکند تا یاریگر دانش آموزان بوده و محیطی عاری از آسیبهای اجتماعی داشته باشند.»
سمیه سادات ابراهیمی اظهار کرد: «علاوه بر اجرای برنامههای آموزشی، ترویجی و مراقبتی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر، فراهمسازی ظرفیتهای لازم برای دسترسی دانش آموزان و جمعیت هدف به خدمات مورد نیاز، بهویژه در محلات حاشیه نشین و کم برخوردار نیز اهمیت دارد.»
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که دانشآموزانی که بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی قرار دارند معمولاً ویژگیها یا شرایط خاصی دارند که آنان را بیشتر در معرض خطر قرار میدهند؛ گفت: «عدم توجه به شرایط محیطی، مشکلات روانی، رفتاری، تحصیلی و خانوادگی در آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پر خطر بسیار تأثیرگذار است.»
سمیه سادات ابراهیمی ادامه داد: «دانش آموزانی که در خانوادههای دچار مشکلات اقتصادی، طلاق، اعتیاد یا خشونت خانوادگی زندگی میکنند، ممکن است بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی قرار بگیرند.»
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: «عدم توجه به مشکلات مذکور میتواند تأثیرات منفی بر روان، رفتار و عملکرد دانشآموزان داشته باشند. همچنین دانشآموزانی که در گروههای دوستانه ناسالم یا تحت تأثیر همسالان قرار دارند، ممکن است بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی قرار گیرند و درگیر رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر، الکل یا رفتارهای خشونتآمیز شوند؛ بنابراین نیازمند حمایت و مراقبت ویژه از سوی خانواده ها، مدارس و جامعه هستند تا از وقوع این آسیبها جلوگیری شود.»
به گفته سمیه سادات ابراهیمی، آسیبهای اجتماعی میتوانند در هر دو گروه دختران و پسران به شکلی متفاوت بروز پیدا کنند و این بستگی به عوامل مختلفی مانند شرایط خانوادگی، فرهنگی، شرایط اجتماعی و اقتصادی، و الگوهای رفتاری و... دارد. آنچه حائز اهمیت است این است که آسیبهای اجتماعی در هر دو جنس میتواند پیامدهای طولانیمدتی داشته باشد و نیازمند توجه و پیشگیری از سوی جامعه و نهادهای مسئول است.