آزادراه تنکابن به الموت قزوین یکی از جادههای زیبای کوهستانی است که دو استان مازندران و قزوین را به هم متصل و بار ترافیکی را کم میکند؛ پروژه آزادراه تنکابن ـ الموت ـ قزوین یک پروژه ۲۰ ساله است که با گذشتن از چند دولت هنوز در پیچ و خم بار مالی مانده و نیازمند نگاه اقتصادی است؛ پروژهای که یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ بوده و اجرای آن از سال ۱۳۸۷ کلید خورده و به عنوان یکی از پروژههای مهم ملی و زیرساختی کشور به شمار میآید.
این آزادراه با اتصال تنکابن به الموت قزوین مسیری بزرگ و راه دسترسی آسان را برای شهروندان این دو استان به لحاظ اقتصادی، گردشگری و هم کم شدن بار ترافیکی در جادههای مواصلاتی کندوان و رشت فراهم میآورد و در دولت سیزدهم برای تسهیل در اجرای این پروژه اقداماتی انجام شد و فاز نخست این جاده در استان قزوین پیشرفتهایی داشت، اما به علت مشکلات در دولت سیزدهم ادامه کار دو استان متوقف شد و در حال حاضر پس از یک سال وقفه جان دوباره گرفته است.
پروژه آزادراه تنکابن به الموت قزوین از سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد و قطعه ۱ تا ۴ آن در استان قزوین و قطعات ۵ تا ۶ در حوزه مازندران قرار دارد و در صورت بهرهبرداری به گفته مدیران ۱۶۴ کیلومتر مسیر راه را کاهش میدهد.
پیمانکار آزادراه تنکابن به الموت قزوین تغییر کرد
سیدشمسالدین حسینی نماینده مردم تنکابن، عباسآباد و رامسر در ساری با اشاره به مهم بودن این پروژه، گفت: پس از یک سال توقف توانستیم با جمعآوری تجهیزات و منابع مالی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه تزریق کنیم.
او افزود: به منظور تسریع در اجرای این پروژه پیمانکار و کار فرمای این طرح تغییر داده شده و از پیمانکار و کارفرمایی که در مازندران فعالیت دارند بهره گرفته شده است.
سیدشمسالدین حسینی گفت: برای تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه از اوراق استفاده شده و برای تکمیل پروژه نیاز به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار است و امیدواریم با تزریق این اعتبار این پروژه عمرانی که بیش از ۲ دهه زمان بر شده هر چه زودتر به بهره برداری برسد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه مهمترین هدف این دولت اجرای طرح مولدسازی است، افزود: با تامین اعتبار با این شیوه مالی بیشتر طرحهای تاریخی که از سالهای گذشته بر زمین مانده به اتمام میرسد.
نماینده مردم تنکابن، عباس آباد و رامسر در ادامه گفت: در کیلومتر ۱۲۰ و ۱۲۳ این محور دو دهنه تونل ۴ پل ۱۲۰ و ۶۰ متری و ۵۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری نیاز است.
تشکیل کارگروه ویژه در مازندران و قزوین برای آزادراه
فرماندار ویژه شهرستان تنکابن نیز با تاکید بر ساخت قطعه ۶ گفت: نیاز امروز ما این است که بار ترافیکی کم شود و اگر ما ورودی ضعیفی را داشته باشیم نمیتوانیم بار ترافیکی را کاهش دهیم و مردم منطقه دچار زحمت خواهند شد.
داج لیری با اشاره به توریستپذیر بودن منطقه سه هزار تنکابن، افزود: ساخت و سازها و تملک اراضی که در بالادست انجام میشود به دلیل قیمت بالای آن در قسمت پایین دست سخت خواهد شد.
او از تشکیل کارگروه ویژه دو استان مازندران و قزوین خبر داد و گفت: امیدواریم به زودی این جلسه به میزبانی شهرستان تنکابن انجام شود و بتوانیم بخشی از پروژه را از طریق مولد سازی انجام دهیم تا سرعت این پروژه پیشرفت داشته باشد.
پروژه راه تنکابن به الموت قزوین یکی از زیباترین و پرترددترین راههای کشور است که با اتصال دریا و کوه میتواند یک پروژه ماندگار در حوزه اقتصادی، گردشگری و راه باشد.
منبع:تسنیم