سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنده‌باد محافظه‌کاری!

پرچمداران صنعت برنامه‌سازی تلویزیونی، محافظه‌کارانه، ایده‌های خلاقانه را به آزمون‌های مختلفی می‌سپارند تا از واکنش منفی تماشاگران پیشگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی قاسمیان* - جنجال «جعبه سیاه» شبکه افق از زحماتی که گروه برنامه‌ساز برای تولید ۵۲ قسمت از این اثر کشیده بودند، تنها برچسب کفن و آگهی ترحیم را باقی گذاشت؛ رخدادی که بیش از هرچیز معلول یک کم‌توجهی مهم به خلاقیت و مرز‌های آن بود. فارغ از این که من یا هر شخص دیگر درباره ایده اهدای کفن و نمایش آگهی ترحیم چه نظری داریم، آنچه اهمیت دارد، حس عمومی جامعه است که در این روز‌ها بسیار منفی دیده می‌شود.

آنچه که از حس عمومی می‌شناسیم، نه تنها از بازتاب وقایع در آینه رسانه‌های جمعی و اجتماعی به دست می‌آید، بلکه تا حد زیادی تحت تأثیر حساسیت عموم کاربران آن هم قرار دارد. اهالی سیما، اما با وجودی که در موارد زیادی مثل تخطی از روایت رسمی درباره برخی اقشار مثل پزشکان، روحانیون یا معلمان، نسبت به حساسیت‌های گروه‌های مرجع و تأثیرگذار احترام زیادی نشان می‌دهند، ولی به اندازه‌ای که باید، حساسیت‌های حاکم بر شبکه‌های اجتماعی را در برنامه‌سازی لحاظ نمی‌کنند؛ در حالی که به نظر حالا دیگر راهی جز توجه به این مورد وجود ندارد.

نگارنده البته هماهنگی بی‌قید و شرط با جو حاکم بر شبکه‌های اجتماعی را تجویز نمی‌کند، ولی تأکید دارد که درباره این فضا باید حساسیت به خرج داد؛ نه فقط به دلیل تأثیرگذاری آن بر حس عمومی جامعه، بلکه به این علت مضاعف که اساسا فرهنگ حاکم بر این فضا، ذهنیات بخشی از جامعه است و خارج از آن نیست.

اهدای کفن یا هر ایده جدیدی که پیش از این تجربه نشده، می‌تواند یک ایده خلاقانه و جذاب باشد؛ اما برای اجرای آن، به چیزی نیاز داریم که در ظاهر با ذات خلاقیت در تضاد است، ولی بدون آن، ممکن است خلاقیت به فاجعه بینجامد: محافظه‌کاری!

به وسیله محافظه‌کاری، می‌توان پیش از اجرای ایده‌ای که هنوز جامه عمل نپوشیده، با تقریبی مناسب، موافقت‌ها و مخالفت‌های احتمالی را سنجید تا در نهایت به پیش‌بینی حس عمومی درباره آن، با کمترین خطا رسید. اگرچه برنامه‌سازان و مدیران رسانه، اهمیت محافظه‌کاری را در اجرای ایده‌های خلاقانه می‌دانند، ولی آن را بیشتر درباره اقشار حساسی خرج می‌کنند که در ابتدای یادداشت خواندید. اینجا محافظه‌کاری برای پرهیز از حس عمومی منفی، خصوصا در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، چندان رایج نیست.

این نوع محافظه‌کاری که البته ظاهری منفی دارد، در غرب کاملا رایج است. مراحلی در صنعت تلویزیون غرب مثل پخش آزمایشی برنامه‌های تلویزیونی که با نام Test Run شناخته می‌شود و برای بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگومحور به اجرا درمی‌آید، از همین نوع محافظه‌کاری می‌آید. باید پرسید اینجا پیش از اجرای ایده‌های خلاقانه، چقدر درباره واکنش احتمالی مخاطبان تحقیق می‌شود؟ چقدر این دست ایده‌ها برای جمع محدودی از مخاطبان عام (نه مدیران و اهالی رسانه) نمایش داده می‌شود تا نظرات آنها دریافت شود؟

در بعضی نمونه‌های موفق‌تر برنامه‌سازی ایرانی، به نحوی محدود و متفاوت، اشکالی از اجرای آزمایشی دیده می‌شود که یک مثال شاخص آن را «خندوانه» می‌توان دانست. برنامه‌ای پر از ایده‌های خلاقانه ریز و درشت؛ از «دو و دو» گفتن اول هر قسمت گرفته، تا لبخند ۱۰ ثانیه‌ای آخر گفت‌و‌گو و بازی‌های متعددی مثل پانتومیم و قاتی‌بازی که این اواخر مد شده بود. در «خندوانه» ایده‌های شکست‌خورده متعددی هم اجرا شد که حالا شاید الان کسی به خاطر نیاورد، مثل مسابقه «نی‌نی رو» یا عروسک‌های چهارقلویی که بعد از مدتی کوتاه، با بازخورد‌های منفی مواجه شدند و از برنامه کنار رفتند. «خندوانه» اگرچه پخش آزمایشی نداشت، ولی به فاصله‌ای کم از تولید پخش می‌شد که مزیتی شبیه به اجرای آزمایشی ایده، برای آن ایجاد می‌کرد و به سازندگان امکان اصلاح تدریجی ایده‌های نو را می‌داد؛ کاری که خصوصا برای برنامه‌های گفت‌وگومحور به راحتی قابل اجراست.

با همه اینها البته مورد «جعبه سیاه» ساده‌تر از این حرف‌هاست. در حالی که می‌شد برای این برنامه، با ساختار پخش همزمان با ضبط مشکلات را به حداقل رساند، ولی مسئله آن خیلی زودتر هم قابل پیش‌بینی بود، چراکه اساسا مجری این برنامه، هدیه جنجالی‌اش را با اعتماد به نفس کافی اهدا نمی‌کرد و گویی خود می‌دانست ممکن است این کار با بازخورد منفی از سوی مهمان همراه شود؛ نشانه‌ای که به ما می‌گوید این کار را به سختی می‌شود خلاقیت نامید و اجرای آن، بیش از هر چیز، به «تهور» یا نوعی افراط در شجاعت شباهت داشت؛ طبیعی بود که نتیجه، همین شود که دیدیم.

*تحلیلگر و منتقد سینما و تلویزیون

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۸ ۳۰ دی ۱۴۰۳
دولت صادرات سوخت نفت و گازوئیل به افغانستان را ممنوع کند با سپاس
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
خیلی هم کار خلاقانه ای کرده
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۹ دی ۱۴۰۳
خانم یا اقای نگارنده تابلوست که داری توجیه میکنی
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
چرا با نانوایی ها برخورد نمیشه مخصوصا بربری پز ها میگه فقط کنجدی دارم ساده ندارم به خدا فقط کسی میخواد که بکنه تو تنور والسلام
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۹ دی ۱۴۰۳
اینقدر این کار زشت بود که من هروقت یادم می افته بسیار عصبانی وناراحت میشم،آقای عامل خیلی صبوری کرد واکنش تندی نشون نداد .واقعا خیلی بد بود
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
من این برنامه را چند بار دیدم مجری برخی مواقع سوالات بی مورد میکرد در کل من خودم زیاد از این برنامه خوشم نیامد و ندیدم دیگر.
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۹ دی ۱۴۰۳
اعصاب و روان مردم شده بازیچه صدا و سیما
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۹ دی ۱۴۰۳
خاک بر سر استعدال شما
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۹ دی ۱۴۰۳
ای کاش شمایی که این متن رو نوشتید چند قسمت از برنامه رو دیده بودید. کفن به مهمان هدیه داده نمی شد وفقط به عنوان عاقبت زندگی ارائه می شد. واقعیتی بود که این همه جنجال نداشت.
ابته اقای عامل به نظرم کمی بد عمل کرد وگرنه مهمان های دیگر خیلی زیبا با این قضیه برخورد کردند
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۹ دی ۱۴۰۳
اصلا این افراد حاضر هستند این هدایا را به افراد درجه یک خانواده خود بدهند؟ حاضر هستند این رو به مدیران سازمان خود بدهند؟؟
حسین
۱۱:۲۱ ۲۹ دی ۱۴۰۳
توهین به مردم
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۹ دی ۱۴۰۳
به مسئولین هم این هدیه رو بدید
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۹ دی ۱۴۰۳
سلام
باورم نمیشه این متن رو یک رسانه ملی منتشر کرده باشد. اولا هر ایده خلاقانه ای نیازمند پیوست فرهنگی است. ضمن اینکه نه در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا مرگ انسانها ایده نیست فاجعه است
حقیقت
۱۱:۰۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
همیشه موضوع محافظه‌کاری نیست، رعایت میانه‌روی در کارها عقلانی است و لازم.
فرهاد
۱۱:۰۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
شما وقتی شیرینی به طرف مقابل تعارف می کنید یعنی آرزوی شیرین کامی برای ایشان دارید.وقتی لوح تقدیر می دهید یعنی از تلاشهای ایشان قدردانی می کنید.وقتی هم کفن اهدا می کنید یعنی آرزوی مرگ برایشان دارید. با این تفسیرها هم کار غلط این برنامه را نمی توانیدتوجیه کنید
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
سعی نکنید کار اشتباه را درست جلوه دهید
وحید
۱۰:۳۱ ۲۹ دی ۱۴۰۳
متاسفانه اگر در انتهای برنامه یک سکه می‌دادند، همه خوشحال می‌شدند. اما در حقیقت با وجود ارزش معنوی این هدیه، به خاطر ناراحتی یک نفر و فشار شبکه های اجتماعی این رو عملی قبیح نشان میدیم. متاسفانه حقیقت امر چیز دیگه ای هست که چون این برنامه از شبکه افق پخش میشه، فشار رسانه ای روش زیاد میشه، در حالیکه به نظرم اصلا ایده بدی نیست.
مثلا الان بگن داخل جعبه هدیه داروی یک کتاب تاثیر گذار در مورد آخرت هست، همه خوشحال میشن؟
این هدیه هم به ما کمک میکنه یادمون بیاد دیر یا زود باید این هدیه رو قبول کنیم.
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۹ دی ۱۴۰۳
فقط و فقط منافقان و ضربه خورده های مخالف صدا وسیما معترض به همه چیز
بلوا ایجاد می کنند
بخصوص در فضای تلگرام و اینستا...
وگرنه مردم عادی زیاد مساله ای برایشان نیست و دقت نمی کنند
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۹ دی ۱۴۰۳
حرف الکی نزن
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۹ دی ۱۴۰۳
صدا سیما کارش شده یس ناامیدی و تشویق ب افسرده گی.‌.یکبار نشد ما تلویزیون رو باز کنیم و ببینم برنامه راجع ب امید ب زندگی و شکر الهی ک باز هم داریم نفس میکشیم و عزیزانمون رو میبینم وخدارو شکر میکنیم..فقط و فقط عزاداری وسوگ و بدبختی
محمد
۱۰:۲۰ ۲۹ دی ۱۴۰۳
باید بدانیم هرچیزی خلاقیت نیست...
به جای برنامه هایی با موضوع شادی و گسترش خنده ،برنامه ساز میخواهد فقط مهمان را با مرگ خود روبرو کند و واکنش بگیرد
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۹ دی ۱۴۰۳
خیلی بهتر هم بود مهمان های از جنس آقایون و مسولان نظام دعوت کنید, مهمان هایی همچون برادران لاریجانی و مصدق کهنموئی اقای صدیقی به ویژه جهانگیری و حسن روحانی دعوت شود
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
وقتی کاری اشتباهه
دیگه توجیه لازم نداره!
قبول کنید
بی سلیقه انجام شده بود.
Javad
۱۰:۰۴ ۲۹ دی ۱۴۰۳
با سلام؛
در جامعه ای که مرگ توسط آلودگی هوای آن، گرانی مایحتاج، گرانی مسکن،کمبود منابع آب، کاهش ازدواج، عدم تمایل به فرزند آوری و ... تحمیل می‌گردد، دیگر هدیه کفن و آگهی ترحیم یک واقعیت است.
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۹ دی ۱۴۰۳
حالا کفن هدیه دادن من دلیل ناراحتی طرف رو نمی فهمن مگه قراره سوسک بشیم بریم بالای دیوار مرگ مثل تولد و جشن یه واقعیته. تو فرهنگ ما خیلی ها کفن می خرن می برن کربلا و مکه اینکه بی سلیقگی بدونیم نه اصلا اگه طرف فکر می کنه قرار هزار سال عمر کنه خوب به خودش مربوطه ولی ناراحت شدن از اینکه وای اینا به من کفن هدیه دادن رو نمی فهمم برام عجیبه خوب اخر سر میمیریم واقعیته ناراحتی نداره
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۹ دی ۱۴۰۳
شما هرگز نخواهی فهمید!
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۹ دی ۱۴۰۳
روانی بودن اسمش شده خلاقیت
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۹ دی ۱۴۰۳
عجب خلاقیتی کفن دادن به به افرین