سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چابهار دروازه دیپلماسی ایران در آب‌های آزاد

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار این منطقه تنها منطقه اقیانوسی ایران در مسیر توسعه است.

حمیرا ریگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در سفر اول رئیس‌جمهور به زاهدان ۲۰ همت برای تکمیل شبکه ریلی و راه‌آهن چابهار- خاش اعتبار در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: چابهار دروازه دیپلماسی ایران در آب‌های آزاد محسوب می‌شود و درای اهمیت ویژه اقتصادی برای کشور‌های منطقه است.

ریگی گفت: سرعت‌گیری تکمیل طرح راه‌آهن چابهار- خاش امیدآفرینی خوبی را برای مردم استان رقم زد.

وی افزود: این شبکه ریلی می‌تواند پل ارتباطی تجاری خوبی را با کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع، اوراسیا، اروپا شرقی و آسیا شرقی رقم بزند. در سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز قرارداد‌های خوبی از جمله در زمینه صنایع ملی مس ایران و طرح‌های گردشگری منعقد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: ایجاد زیرساخت‌های بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار براساس تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

قاسم عسکری نسب افزود: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، هم اینک حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر، دیوار حفاظت ساحلی به طول ۶ کیلومتر، سه کیلومتر موج‌شکن، یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله ایجاد شده که ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد.

وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به ساخت کریدور ورودی به بندر شهیدبهشتی با اعتبار ۱۸ میلیون دلار، تکمیل سیلوی ۱۰۰ هزار تنی، وجود ۳۵۰ هزار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری کالای اساسی، فله، عمومی و مواد معدنی اشاره و افزود: خطوط لوله‌های نفتی نیز در حال کار است و ۲۱ لوله نفتی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر‌به‌فرد چابهار مزیت قابل توجهی است، اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.

وی بیان کرد: زیر ساخت‌های بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیت‌های بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.

وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران به عنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می‌تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

عسکری نسب افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشور‌های عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشور‌هایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.

وی گفت: ۳۰ کیلومتر ریل و دسترسی بندر به ریل در حال انجام است و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت نیز برنامه ریزی شده است و یدک کش و جستجوی نجات دریایی آماده بوده و در حال خدمات رسانی هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی است.

روابط عمومی منطقه آزاد چابهار 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.