سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حذف ارز نیمایی؛ بهانه جدید خودروسازان برای افزایش قیمت؟

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، با وجود افزایش اخیر قیمت خودرو، شرکت‌های خودروساز ممکن است به بهانه حذف ارز نیمایی قیمت محصولات خود را مجددا بالا ببرند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطیما میرزایی - برخی فعالان صنعت خودرو مدعی‌اند که با حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی (ارزی که قیمت بالاتری دارد) عملا اثر افزایش قیمت ۳۰ درصدی که چندی پیش برای جبران زیان تولید در خودروهای داخلی اعمال شد، از بین رفته است و چون خودروسازان و قطعه‌سازان حالا با حذف نیما باید ارز موردنیاز خود را گران‌تر بخرند، هزینه تولیدشان افزایش می‌یابد.

در همین راستا، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درمورد افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی گفت: دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با وجود افزایش قیمتی که مدتی پیش داشته‌اند باز هم بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت محصولات خود خواهند داشت.

به گفته او، با حذف ارز نیمایی این موضوع (افزایش قیمت خودرو) مجددا اتفاق خواهد افتاد و خودروسازان در توجیه آن خواهند گفت که افزایش قیمتی که مدتی قبل داشته‌اند با در نظر گرفتن ارز نیمایی بوده است. در نتیجه، به نظر می‌رسد که مدتی بعد، به طور مجدد اعلام می‌کنند که قصد دارند محصولات خود را با قیمت بالاتر از قیمت فعلی به فروش برسانند. این در حالی است که عرضه خودرو‌های خود را هم کاهش داده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: وقتی عرضه خودرو در بازار کم شود تقاضا همچنان زیاد خواهد بود و این فرصتی است برای دلالان تا به سرعت در سایت‌هایی که قیمت را اعلام می‌کنند نرخ خودرو‌های خود را تغییر داده و افزایش دهند.

جعفری تصریح کرد: در چند هفته گذشته، شاهد بودیم که یک سری از افراد، خودروی «ری‌را» را تحویل گرفتند و دوبرابر قیمت آگهی کردند و هیچ کسی خریداری نکرد و آگهی‌ها همچنان به قوت خود باقی هستند و کسی از ری‌را با این قیمت‌ها استقبال نکرد و پژو پارس یک میلیاردی نیز دقیقاً چنین شرایط مشابهی را دارد؛ خودرویی که شاید به واقع ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومان هم ارزش نداشته باشد. چون خودرویی است که کمترین کیفیت و بیشترین آمار خرابی را دارد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خدمات پس از فروش شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا افزود: خدمات پس از فروش دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا شرایط اصلاً خوبی ندارند و در نتیجه، پژو پارس یک میلیاردی ارزش خریدن ندارد و در حقیقت، خرید و فروش هم نمی‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
علی
۲۲:۳۶ ۱۰ دی ۱۴۰۳
از ماست که برماست
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۰ دی ۱۴۰۳
خدا باعث و بانیش رو ذلیل و رسوا کنه
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۰ دی ۱۴۰۳
دولت داره تلافی آرزویت بنزین رو سر ماشین درمیاره
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ دی ۱۴۰۳
خدا کنه آنقدر گران بکنند که کسی نتونه بخره آنها هم تعطیل کنند خیال مردم وخیال مافیا هم را حت بشه
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۰ دی ۱۴۰۳
دولت داره تلافی قیمت بنزین رو سر خودرو درمیاره
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۹ دی ۱۴۰۳
دست اندرکاران یکبار برای همیشه مساله خودرو را حل کنند که با اینکار خیلی از مسائل حل میشود
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۹ دی ۱۴۰۳
بخرید،بخرید،بدو بدو تموم شد
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
تا حالا که دو تا لگن ساز بدون هیچ بهانه ای هر وقت خواستند قیمت ها رو بدون حساب کتاب افزایش دادند
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۹ دی ۱۴۰۳
قیمت جهانی خودروهای ایرانی در بهترین وضعیت به زیر 7هزار دلار قیمت دارن ،ینی با دلار صد تومنی هم که حساب کنی ،بهترین خودرو ایرانی زیر ۷۰۰ میلیونه،البته بهترین منظورم گرونترینشه مث مثلا ۲۰۷ که الان تقریبا یه تومن قیمت خورده...بهوای خودروهای کوییک و ساینا حساب کنی به خدا بیشتر از ۲۰۰ تومن نمیارزه..ولی خو متاسفانه به خاطر استقبال مردم از گرونی داره این اتفاقات رقم میخوره
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
با روی کار آمدن این دولت وضعیتمون از اونی که هست هم بدتر شد یعنی سقوط معیشت ، قبلاً فقر ماه به ماه پیش می رفت الان با برکت دولت جدید با سرعت لامبورگینی داره پیش میره
Mojtaba
۲۱:۰۶ ۰۹ دی ۱۴۰۳
معلومه که دیگ به دولت ربط نداره
کاسبان تحریم
حامیان بدبختی مردم
یه مشت نماینده نشستن اونجا حقوق‌میگیرن برا آینده ما تصمیم میگیرن عشق و حالشم میکنن
بعدشم با دوتا شعار میکن این اینطوریه اون اون طوریه پزشکیان که پول نمی تونه درس کنه باید با جهان ارتباط برقرار کنین
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
اگر واردات خودروهای مرغوب و قیمت مناسب با گمرکی کم آزاد شود خودرو ساز داخلی هم سرجایش می‌نشیند
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۳
بهانه نیست این بازیه دولته برا افزایش سود خودش
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۹ دی ۱۴۰۳
تا زمانی که صنعت خودرو و قیمت گذاری دست این مافیا و اختلاسگران و مفتخوران هست، حتی اگر هر سه ماه یکبار ۱۰۰درصد هم افزایش قیمت دهید باز هم زیان خواهید کرد.
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۹ دی ۱۴۰۳
مردم خودشون میرن میخرن
اگر گران هست نخرید
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
این چجور خودرو ملی هست که از دلار بیشتر تورم داره؟ماشینی که چند سال پیش زیر بیست میلیون بوده الان قیمت کارخانه نزدیک یک میلیارد داده!
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
کسی هست بتونه جلوی ظلم کرمان موتور رو بگیره
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۹ دی ۱۴۰۳
خودرو سازان حق داند وقتی دلار ۲۳ هزار تومان گران شد چطور ممکنه خودرو گران نشه ؟ مگر خودروسازان فی سبیل الله و برای رضای خدا تولید میکنند ؟
هر وقت دلار کاهش پیدا کرد به قیمت ۱۲ هزار تومان و ثابت ماند خودرو و مسکن هم ارزان میشود
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۳
این حرفها به تو نیامده، تو برو تو کوچه بازیت بکن
احتمالا تو هم با خودروسازها دست تو یک کاسه است
حجت
۰۹:۰۶ ۱۰ دی ۱۴۰۳
فلزش داخلیه، پلاستیکی داخلیه، اکثر قطعات داخلیه. به دلار چه ربطی داره؟
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
مگر ما خودرو ملی نداریم پس چرا با تغییر ارز خارجی گران می شود
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
چون این شرکت‌ها منتاژکار هستن اون هم از نوع ارابه مرگ
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۹ دی ۱۴۰۳
اینا مردمو ی محک زدن دیدن تو ثبت نام جدید مردم بازم خریدن..با خودشون گفتن بازم ی ۴۰درصدم میتونیم گرون کنیم
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
این قدر دشمن تولید نباشید بهترین کار عبور از قیمت گذاری دستوری و فروش خودرو در بازار آزاد هست
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۹ دی ۱۴۰۳
آره شما راست میگی واردات خودرو رو آزاد کنند نه برای خودشون ببینیم کی میخره
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
خودرویی ها دلار را ۴۷ هزار می خریدند الان باید ۶۷ هزار بخرند بهانه چیه
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۹ دی ۱۴۰۳
دوست گرامی که نمیدونم به کجا وصلین کجا پشتتون پر هستش بنظرتون قیمت پراید باید الان نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان باشد؟ یا اصلا دیگر ماشینای بی کیفت ساخت داخل اینه قیمتشون اگر جلو خودروهای خارجی رو آزاد کنند با قیمت نعقول خودشون نکه ماشینی تمام شدش ۱۵ هزار دلار باشد و اینا تا حدود ۱۵۰ هزار دلار بفروشن اگر همون ماشبنارو تو همون محدوده ی قیمتیه خودشون بفروشن بنظرتون کسی سوار ماشین ایرانی میشه یا دنبال افزایش قیمتشون هستن برا خرید یه پراید باید اندازه ی یه بنزی زحمتی بکشی دست آخر پولتو بدی به بی کیفیت ترین خودرو ملی که تفاوتش با فرغون فقط اینه موتور دارد
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۳
خودروییها که ارث پدرشون نیس
رضا
۲۳:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۳
عزیز دل تمام مشکلات مملکت ما از بانک ها است.با ایجاد تورم همه را به جان هم انداخته اند و حالا کنار نشسته به دعوا بین آدم ها نگاه می کنند
حسنی
۱۵:۲۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
بهم زننده بازار همتی است بهمنی خوب بازار ارض را اداره می‌کرد بادخالتهای همتی بازار بهم زد
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۹ دی ۱۴۰۳
خودرو سازها که کاره ای نیستن اگر دولت واردات خودرو را آزاد میکرد و فضا را رقابتی این وضع پیش نمی‌آمد مقصر اصلی خود دولته که از این اشغال سازها حمایت میکنن
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۳
وقتی بهای تمام شده بالا می‌رود، باید قیمت هم بالا برود. خودروسازی‌ها بنگاه خیریه نیستند که خودروها را با زیان بفروشند. هدف شما از انتشار این مطالب چیست؟
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۳
شما با ارز نیمایی این قیمت میدادید به فرض راست گفتن بدون اون چند مدنظرتون است ؟؟؟
کلا تعطیل کنید چون این اسمش تولید نیست یا برید کره و چین یاد بگیرید چطور با اینکه نفت و مواد پتروشیمی میخرت یه ماشین مثل کیا سراتو دبی میدن ۸۰۰ تازه حمل و نقل و سود فروشنده وشرکت همه لحاظ شده است
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
زباله هاتون قیمت سانتافه 2022 میدین بعد ضرر میکنید !!!
رضا
۱۴:۱۹ ۰۹ دی ۱۴۰۳
جالبه کارشناسان می گوید ارز نیمایی افزایش یافته.بنده خدا وقتی قیمت خرید مواد اولیه تان افزایش می یابد مسلم است قیمت فروش نیز باید افزایش یابد.مشکل مملکت ما بانک ها هستند با افزایش نقدینگی تورم افسارگونه آیی ایجاد نمودند.بانک ها بایستی زیر انتقاد قرار بگیرند نه خودرو ساز بدبخت
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
همه اش دلال بازیه
هر کی ثبتنام میکنه بالای ۸۰ درصد برای دلالی کردنه
از مردم عادی تا بنگاه دار
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۹ دی ۱۴۰۳
خودرو های بی کیفیت حالا گران هم میشوند
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۹ دی ۱۴۰۳
تا واردات و صادرات آزاد نباشد و کسی رغیب احساس نکند همین است.
وطنم
۱۳:۰۶ ۰۹ دی ۱۴۰۳
به کجا رو کنیم خدا نه دولتی نه مجلس پیگیری نه نهاد نظارتی خدا توانی به افراد ضعیف بده تا بار ظالمان را تحمل کنند .
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۳
واردات خودروی کم مصرف ایمن را بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم ایران آزاد کنید و به این انحصار و احتکار و دلالی پایان دهید
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
واردات خودروی کم مصرف ایمن را بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم ایران آزاد کنید و به این انحصار و احتکار و دلالی پایان دهید
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
سایپاایرانخودرو حلبی سازان با گرانفروشی ده برابری و دلالی
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۹ دی ۱۴۰۳
زندگیه قرضی، بد بختی ، مسکن ، پول سودی بانکها که همان ربای با تغییر نام هست، این حاصل اعتماد مردم به تک تک رییس جمهورهای این مملکت بوده،،،و ادامه داره،، خودروی دو ریالی تولید و میلیاردی میفروشن به خلق الله
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۹ دی ۱۴۰۳
سلام من قربانعلی دشت پیما رانند هستم که که حق مردم خوب مهران هستم تنها کاری بود که می توانستم انجام بدهم تا این اندازه در توان بود انجام دادم بدان چشم دادش که در موقع سخت زندگی کم کمک بشود ممنون از محصول که این خدمات برای شده تشکر
h
۱۲:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۳
تخته کنید این لگنفروشان رو
خرامان
۱۲:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۳
اگر قرار باشه به دلار پول بدیم من ماشین خارجی رو ترجیح می دم ، خودرو داخلی نخوایم کی رو باید ببینیم؟!
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۹ دی ۱۴۰۳
از ماست که بر ماست