سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمترین چالش تولیدکنندگان آثار نمایشی در صداوسیما چیست؟

رئیس مرکز سیما گفت: یکی از عواملی که اثر را برای مخاطب تاثیرگذار می‌کند، رابطه عاطفی سازندگان با ایده، اثر، طرح و فیلمنامه است.

سید حامد حسینی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در برنامه «جام‌جم» شبکه یک در پاسخ به این سوال که امروز مهمترین چالش تولیدکنندگان آثار نمایشی در سازمان صداوسیما چیست؟ گفت: یکی از عواملی که اثر را برای مخاطب تاثیرگذار می‌کند، رابطه عاطفی سازندگان با ایده، اثر، طرح و فیلمنامه است. در سال ۱۳۷۲ برای شبکه یک برنامه می‌ساختم. در آن سال‌ها رابطه عاطفی بین سازندگان و ایده رابطه مهمی بود، تا اثر قابل توجه شود. این رابطه است که صنعت سینما، تلویزیون و ... را متمایز می‌کند. امروزه به دلایل مختلف رابطه عاطفی سازندگان با طرح و اثر کم شده است. 

حسینی ادامه داد: امروزه سازندگان نمی‌دانند اهمیت موضوع برای رسانه چقدر است. آنها آنتن، اثر هنری و تولید را می‌شناسند، اما تبدیل یک مسئله به اثر هنری اقتضائات خودش را دارد. وقتی آدم‌های سازنده با اثر رابطه برقرار نکنند، تبدیل به یکسری سفارش‌گیرنده می‌شوند. زمانی یک اثر در زمان پیش تولید برای سازندگان چالش ایجاد نکند، آن اثر ابتر می‌شود. یکی از عوامل موفقیت اثر چالش‌هایی است که در زمان پیش تولید بین آدم‌های اصلی در یک گروه اتفاق می‌افتد. یک طرح باید به پختگی برسد. وقتی بین تهیه‌کننده، کارگردان و مدیر فیلمبردار چالش صورت می‌گیرد، زمینه پخته شدن اثر فراهم می‌شود. 
حال وقتی گفته بشود که باید با این دست فرمون جلو رفت، رابطه عاطفی بین سازندگان و ایده برقرار نمی‌شود.

مهدی نقویان، رئیس مرکز سیما فیلم در پاسخ به ادعای مهران مهام، تهیه‌کننده مبنی بر پادگان بودن صداوسیما گفت: یک تهیه‌کننده یک نمونه بیاورد و بگوید فیلمنامه را جلوی ما گذاشتند و ما بدون هیچ تغییری ساختیم و تغییر سیما فیلم دادیم. حتی یک نمونه وجود ندارد. بله، بی‌انگیزگی در بعضی عوامل تولیدی از جمله تهیه‌کننده، کارگردان و ... هست، که دوست ندارند تغییری انجام بدهند. ما این موضوع را در سیما فیلم عیب‌یابی کردیم. نتیجه‌اش این شد که در سال گذشته حدود دو سوم تهیه‌کنندگان ما تهیه‌کنندگان جدید بودند. آنها کسانی بودند که سال‌ها با ما کار نکرده بودند.


نقویان ادامه داد: به هر حال، از سال گذشته چرخه سریال‌سازی در دوران تحول روی ریل تولید افتاد و الان به پخش رسیده است. الان مراکز تولیدی که ذیل سیما وظیفه برنامه‌ریزی دارد، شامل سیما فیلم، سیمرغ، صبا، تاک و دفتر فیلمنامه است. سیما فیلم وظیفه فیلم و سریال، سیمرغ برای احیای سیتکام‌ها، سریال‌های در دکور محدود و آثار غیر نمایشی، صبا وظیفه تولید انیمیشن، ماموریت تاک تولید آثار کوتاه از جمله کلیپ و میان برنامه است. حال ذیل سیما فیلم پنج گروه الف ویژه، تاریخی، طنز، اجتماعی و حادثه‌ای قرار دارد. ذیل سیمرغ هم گروه‌های نمایشی، غیر نمایشی و خانه تولیدات جوان قرار می‌گیرد. در مرکز صبا هم گروه‌های خردسال، کودک، نوجوان، عام و تولیدات جانبی قرار دارد. در دفتر فیلمنامه هم گروه‌های تولید، تامین و بررسی فیلمنامه، باشگاه رشد و ایده، پژوهش و اقتباس قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز سیما فیلم با بیان اینکه ذیل پوشش محتوایی این مراکز کارگروه چهارده‌گانه محتوایی قرار می‌گیرد، که در ژانر‌های مختلف فعالیت می‌کند، افزود: این مضامین شامل عدالت، پیشرفت، دفاع مقدس، ایثار و مقاومت، سبک زندگی و خانواده، هنر انقلاب، هویت جهانی امتی، جوان مومن انقلابی، زن انقلابی، تاریخ پهلوی، تاریخ ایران اسلام و ... است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.