باشگاه خبرنگاران جوان؛ مینا عظیمی - صنعت خودرو، آن جنبش غولپیکری که اقتصاد جهانی را برای دههها به حرکت درآورده است، امروز در حال تجربه یک بحران وجودی است. این صنعت پس از اینکه موتور رشد و نوآوری بود، به میدان جنگ بین فناوری سنتی و الکتریکی تبدیل شده است. در بحبوحه این نبرد، تامین کنندگان کوچک و بزرگ بهای آن را میپردازند و هزاران شغل در حال ناپدید شدن هستند و زنجیره تامین با فروپاشی تهدید میشود.
شرکتی مانند گرهاردی کونستوفتیکنیک که در سال ۱۷۹۶ تأسیس شد، توانست در برابر تهاجم ناپلئون، رکود بزرگ و دو جنگ جهانی مقاومت کند. اما بحران فعلی که بخش خودروسازی اروپا را تحت تاثیر قرار داده است باعث شد این کارخانه قدیمی که نماد خلاقیت صنعتی آلمان بود، ماه گذشته اعلام ورشکستگی کند.
گرهاردی که به خاطر تسلط خود در ساخت قطعات پلاستیکی مانند نشانهای ستاره مرسدس بنز شناخته میشود، نمادی از شرکتهای کوچک و متوسطی است که ستون فقرات زنجیره تامین صنعت خودروسازی اروپا را تشکیل میدهند. با این حال، افزایش هزینهها و کاهش تقاضا بار سنگینی بر دوش این شرکت بود که منجر به از دست دادن ۱۵۰۰ کارمند نیز شد.
بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، بحران کنونی صدها تامین کننده را که در نتیجه کاهش فروش خودرو و کاهش سرعت حرکت به سمت خودروهای برقی متضرر شدهاند، تحت تاثیر قرار داده است.
بلومبرگ اشاره میکند که یکی دیگر از شرکتهای آسیبدیده، شرکت فرانسوی فورویا، تامینکننده شرکتهایی مانند فولکسواگن و استلانتیس است که از تعدیل هزاران شغل به دلیل کاهش تقاضا برای محصولات سنتی مانند سیستمهای اگزوز و گیربکس خبر داد.
اما به گفته این آژانس، بحران به تولیدکنندگان قطعات سنتی محدود نمیشود، حتی تامینکنندگانی که در تولید قطعات خودروهای الکتریکی زیادهروی میکنند، از کاهش حمایتهای دولتی و کاهش فروش رنج میبرند.
به عنوان مثال، شرکت سوئدی نورث ولت مجبور شد در آمریکا اعلام ورشکستگی کند، در حالی که بر اساس تحلیل بلومبرگ، ۱۱ کارخانه از ۱۶ کارخانه باتری سازی اروپایی به تعویق افتاد یا بسته شد.
بسیاری از این چالش ها از قبل وجود داشتند، اما همه گیری کرونا باعث شد برای مدتی از نظر دور بمانند. در آن دوران، کمبود قطعات باعث کاهش تولید شد و خودروسازان توانستند با خیال راحت قیمت خودروها را بالا ببرند. اما این شرایط موقتی بود و حالا که بازار به حالت عادی برگشته است، خودروسازان با مشکل تقاضای کم و رقابت شدیدتری مواجه شده اند.
کارخانه های خودروسازی در سطح جهان با کاهش چشمگیر تولید دست به گریبان هستند. این امر منجر به افت قابل توجه سودآوری و حتی زیان دهی بسیاری از شرکت ها شده است. سایمون کروم، کارشناس برجسته صنعت خودرو، بر این باور است که حاشیه سود در صنعت خودرو بسیار اندک بوده و کاهش تولید تاثیر مستقیمی بر سوددهی شرکت ها دارد.
کارگران به عنوان اولین گروه متاثر از این بحران، با خطر از دست دادن شغل روبه رو هستند. میلیون ها نفر در سراسر جهان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در صنعت خودرو مشغول به کار بوده و کاهش تولید به معنای افزایش نرخ بیکاری در این بخش است. شرکت های بزرگی همچون نیسان و فورد نیز با اعلام برنامه های کاهش نیروی کار، این موضوع را تایید کرده اند.
طبق آمار انجمن صنعت خودرو اروپا (CLEPA)، تامین کنندگان اروپایی از حذف ۵۳۳۰۰ شغل در سال ۲۰۲۴ خبر دادند که بیشتر آنها در آلمان بودند.
طبق مقایسهای که توسط ماتیاس زینکه، رئیس انجمن خودروسازان انجام شد این خسارات از آنچه در طول همه گیری کرونا رخ داد، بیشتر است. او در مصاحبهای تائید کرد که شرکتها به امید افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری زیادی کردهاند، اما این افزایش هنوز رخ نداده است.
بلومبرگ تائید کرد که شرکتهای کوچک تنها کسانی نیستند که تحت تاثیر قرار میگیرند، زیرا عواقب آن به شرکتهای بزرگی مانند رابرت بوش نیز کشیده شده است که با چالشهای شدیدی روبهرو است. انتظار میرود ۲۰ درصد از تامینکنندگان خودرو در سال آینده ضرر کنند.
کارشناسانی مانند اندرو برگباوم از الکس پارتنرز معتقدند که صنعت خودرو به یکی از آشفتهترین بخشهای جهان تبدیل شده است. او تاکید کرد که تولیدکنندگان در حال کاهش یا توقف خطوط تولید هستند که تاثیر عمیقی بر زنجیره تامین دارد.
به گفته برگبام، با وجود این چالشها، راهحلها در حمایت از تامینکنندگان کوچک، تشویق سرمایهگذاری در فناوریهای پاک و بازنگری در استراتژیهای تولید و عرضه است.