سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی هوای آلوده تهران سیاهه انتشار ندارد!

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هم اینک سیاهه انتشار جدیدی که بتوان در بررسی آلودگی‌های هوای پایتخت به آن استناد کرد را در دست نداریم.

سیاهه انتشار، مهم‌ترین ابزار علمی و مدیریتی شناخت و کاهش آلودگی هوا است که می‌تواند به شناسایی و اهمیت‌سنجی منابع مختلف تولید آلاینده‌ها کمک کند.

«سیاهه انتشار» در واقع یک ابزار مدیریتی و تصمیم‌ساز در زمینه مدیریت آلودگی هوا است و اتفاقات موردی و غیرقانونی از جمله مصرف سوخت مازوت صنایع، جداگانه به‌عنوان تخلف باید مورد بررسی قرار گرفته و فورا برای توقف آنها اقدام شود و در سیاهه انتشار منابع آلاینده به ۲ دسته کلی متحرک و ساکن تقسیم می‌شوند.

فاطمه کریمی، سرپرست شرکت کنترل هوای تهران روز یکشنبه گفت: آخرین گزارش سیاهه انتشار منتشره در تهران مربوط به سال ۱۳۹۶ است و بر اساس برنامه چهار ساله می‌بایست هر ۴ تا ۵ سال این سیاهه بروزرسانی و نسخه جدیدش منتشر می‌شد، اما بدلیل وجود محدودیت‌هایی در بدست‌آوری اطلاعات و آمار صحیح از منابع این مهم محقق نشده است.

وی اظهار کرد: اطلاعات سیاهه انتشار سال ۹۶ با توجه به تغییراتی که در این سال‌ها داشته‌ایم، قابل استناد نیست.

کریمی همچنین بر ضرورت تدوین سیاهه انتشار جدید برای تهران تاکید کرد و گفت: از آنجایی که اطلاعات این گزارش باید از منابع مختلفی همچون برخی وزارتخانه‌ها، شهرداری تهران و نیز اطلاعات صحیحی از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها جمع‌آوری و بر اساس دیتا‌های صحیح و دقیق بروزرسانی شود؛ هنوز نتوانسته‌ایم نسخه جدید سیاهه انتشار را آماده‌سازی کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: هم اینک برخی از دستگاه‌هایی که پیش‌تر در انتقال داده‌های مورد نیاز برای انتشار سیاهه با ما همکاری نمی‌کردند، قول مساعد برای تهیه این سیاهه داده‌اند.

به گفته کریمی، گزارشات سیاهه انتشار می‌تواند به عنوان مبنای اصلی برای اتخاذ و اجرای تصمیمات مؤثر در کاهش آلودگی هوا و برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت هوای تهران مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت عملکرد سوختی نیروگاه‌ها و تأثیر آن بر آلودگی هوا یادآور شد: برخی نیروگاه‌ها مانند نیروگاه کرج و اراک تاثیر بسزایی بر آلودگی هوای تهران دارند.

سرپرست شرکت کنترل هوای تهران بر ضرورت اقدامات بیشتر برای بهبود وضعیت آلودگی تاکید کرد و ادامه داد: با تامین اطلاعات دقیق‌تر می‌توان سیاست‌های مؤثری در این زمینه اتخاذ کرد.

کریمی گفت: وسایل نقلیه در حال تردد در پایتخت به علت مصرف بالای سوخت، فرسودگی ناوگان و عدم استفاده بهینه از تجهیزات کنترل آلایندگی، سهم ۸۳ درصدی در تولید گاز‌های آلاینده و سهم ۶۱ درصدی در تولید ذرات معلق دارند.

وی تاکید کرد: صنایع با سهم ۱۷.۸ درصدی، نیروگاه‌ها با سهم ۱۲ درصدی و پالایشگاه تهران با سهم ۴.۴ درصدی در تولید ذرات معلق، تأثیر قابل توجهی بر آلودگی شهر تهران می‌گذارند.

گفتنی است؛ ۲۷۶ روز از سال گذشت، اما سهم پایتخت‌نشینان از هوای پاک تنها پنج روز بود؛ این در حالی است که تهرانی‌ها در این مدت ۹۴ روز هوای آلوده و ناسالم استنشاق کرده‌اند.

۹ ماه از سال گذشت و بر اساس آمار‌های منتشر شده، تعداد روز‌های آلوده به ویژه در فصول پاییز و زمستان افزایش چشمگیری داشته است؛ بد نیست نگاهی به این آمار داشته باشیم.

تا روز اول دی‌ماه امسال تهرانی‌ها فقط و فقط پنج روز هوای پاک استنشاق کرده‌اند و ۱۷۷ روز هم کیفیت هوا قابل قبول یا همان سالم بوده است.

براساس آمار رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی مدت مذکور ۸۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی عروقی، کودکان، سالمندان و زنان باردار) و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی اقشار به ثبت رسید که زنگ خطری برای سلامت همگانی است.

اگر نیم نگاهی به آمار و وضعیت کیفیت هوای تهران در سال‌های اخیر بیندازیم به این نتیجه می‌رسیم که ۶ ماه دوم سال به دلیل سرما، پدیده اینورژن (وارونگی هوا) و افزایش ترافیک به دلیل بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کیفیت هوا کاهش محسوسی می‌یابد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.