مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، تاکید کرد: فشارهای ناشی از تحریم موجب شد فرصتهایی برای ایجاد صنعت کشتیرانی در اختیار مدیریت بخش خصوصی قرار بگیرد تا آنجا که امروز بالغبر ۳۰ شرکت کشتیرانی ۱۰۰ درصد خصوصی در سایتهای مختلف و ۱۰۰ شرکت مالک کشتی که توانایی ارسال کالا در فرآیند صادرات و واردات را دارند، فعال هستند.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت این شرکتها در ایران به این معنا نیست که تمامی نیاز را برآورده کنند بلکه شرکتهایی هم هستند که مدیریت حمل به و از بنادر ایران را با ظرفیت کشتیهای خارجی انجام میدهند.
این فعال اقتصادی در ادامه به مشکلات و چالشهایی که بر صنعت کشتیرانی حاکم است اشاره و تصریح کرد: عدم دستیابی به منابع مالی موثر و موردنیاز از مهمترین چالشهای صنعت کشتیرانی است. در واقع نظام بانکی کشور امکان حمایت از این صنعت و خرید کشتی را ندارد و شرایط به گونهای است که حتی صندوق توسعه ملی که برنامههایی برای توسعه دارد، شرایط لازم برای بخش خصوصی را مهیا نمیکند.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، بورس را که برای توسعه برنامهریزی میکند، در صنعت کشتیرانی ناکارآمد توصیف کرد و گفت: زیرساختهای بورس برای تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط مهیا نیست.
پلمه مشکل بعدی که فعالان صنعت کشتیرانی با آن مواجه هستند را تامین اجتماعی دانست و ادامه داد: تعداد بیشتر فعالان این صنعت در بنادر و آبراهههای بینالمللی فعالیت میکنند و تنها ۵ درصد در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هستند؛ اما تامین اجتماعی هزینههای کرایه، پهلودهی و دموراژ را مشمول اعمال مواد ۳۸ تامین اجتماعی کرده و تا ۱۶ درصد از نرخ تمام شده صورت حسابها را مطالبه میکند، در حالی که سود خالص این صنعت ۱۶ درصد نیست.
مشکلات مالیاتی، مسئله دیگری بود که دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به آن اشاره کرد.
وی در رابطه با چالشهای دیگر این حوزه توضیح داد: سوخت شناورها، موضوعات کارگری که از ملیتهای مختلف هستند و شرایط روادید این افراد، حوزه کسبوکار کشتیرانی را با چالش جدی مواجه کرده است.
منبع: اتاق ایران