سرهنگ مصطفی زینیوند گفت: قطعی برق چراغ راهنمایی تقاطعات و همچنین اعمال طرح خاموشی در معابر بزرگراهی در شب و ساعات تاریکی هوا، علاوه بر تشدید بینظمی ترافیک، موجب افزایش تصاعدی آمار تصادفات و تشدید خسارات جانی و مالی وارده به حادثه دیدگان میشود.
وی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب مهم که روشنایی معابر یکی از حقوق عامه است، بیان کرد: با توجه به اینکه برابر تحلیلهای صورت گرفته، بزرگراههای شهر تهران ۶۱ درصد از تصادفات فوتی امسال این شهر را به خود اختصاص دادهاند و ۵۷ درصد از این تصادفات نیز در شب و ساعات تاریکی هوا بهوقوع پیوسته است، لذا با در نظر گرفتن هزینههای اقتصادی هر متوفی سوانح رانندگی برای کشور (بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال)، تبعات و هزینههای کاهش ایمنی با اجرای طرح خاموشی معابر (جهت جبران ناترازی انرژی)، قابل توجه و تأمل میباشد و ضروری است مدیریت مصرف انرژی به روشهای دیگری برنامهریزی شود تا کمترین تبعات منفی را برای ایمنی تردد شهروندان در پی داشته باشد.
سرهنگ زینیوند گفت: از آنجایی که قیمتگذاری و ایجاد محدودیتهای مصرف، از جمله راهکارهایی است که به منظور جبران ناترازی انرژی وضع و اجرایی شده و طرح خاموشی و قطع برق معابر نیز از جمله این اقدامات میباشد، ولی بدلیل اینکه حجم بالایی از سفرهای ساعات اوج ترافیک شامگاهی، سفرهای بازگشت شهروندان به خانه بوده و بدلیل خستگی رانندگان، زمان عکس العمل طبیعی این طیف از کاربران ترافیک از ۰.۵ ثانیه به حدود ۲.۵ ثانیه افزایش مییابد، لذا اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی سبب عدم رؤیت به موقع مخاطرات راه میشود و این طرح بسیار خطرآفرین است.
وی اظهار داشت: بدون شک یکی از مهمترین عوامل ارائه سطح سرویس مطلوب و ایمن برای رانندگان، روشنایی معابر و آشکارسازی موانع متحرک از قبیل؛ وسایل نقلیه عبوری و عابرین پیاده و همچنین موانع ثابت خطرآفرین واقع در میانه و یا حاشیه راهها از جمله پایه پلهای عابر پیاده و یا پلهای غیر همسطح، پایه تابلوها، تیرهای برق، درختان و ... میباشد تا رانندگان بتوانند در فاصله مناسب و بدون دریافت شوک ناشی از رؤیت دیرهنگام خطر، واکنش و عکس العمل مناسب را از خود نشان داده و بدون برهم زدن نظم ترافیک و ایجاد خطر برای خود و دیگران به مسیرشان ادامه دهند.
سرهنگ زینیوند گفت: علاوه بر اینکه با قطعی برق تقاطعات بخصوص در ساعات تاریکی هوا که موجب افزایش بینظمی ترافیک و کاهش ایمنی تردد شهروندان خواهد شد بهشدت مخالفیم، با اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی هم به همان میزان مخالف هستیم
وی در پایان تاکید نمود که معابر بزرگراهی، زیرساخت جابهجایی سریع وسایل نقلیه بوده و میبایست در بالاترین سطح از تمهیدات ایمنی، به رانندگان ارائه سرویس نمایند.
منبع: پلیس