سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوخت، پاشنه آشیل راهداری جنوب کرمان است/ حمل سازمان یافته سوخت به مرز پاکستان! 

جلسه ستاد سوخت استان کرمان بعد از مدت‌ها با حضور محمدعلی طالبی استاندار کرمان و اعضا آن برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان – مرضیه السادات حسینی راد؛ جلسه ستاد سوخت استان کرمان بعد از مدت‌ها با حضور محمدعلی طالبی استاندار کرمان واعضا آن برگزار شد.

همانطور که پیش بینی می‌شد این جلسه همراه با حواشی زیادی بود، از بحث درباره قوانین بازدارنده تا مشکلات سوخت صنایع و بخش کشاورزی از انتقاد‌هایی بود که از طرف مدیران به مدیریت سوخت در استان شد.

سوخت، پاشنه آشیل راهداری جنوب کرمان

محمودی مدیرکل راهداری جنوب کرمان ابتدا با ارائه گزارشی از مشکلات حوزه راه‌های جنوب کرمان با نحوه تخصیص سهمیه سوخت، گفت: پاشنه آشیل ما درراهداری جنوب کرمان بحث سوخت است. 

وی افزود: ما در کشاورزی مثل تولید خیار و پیاز و گوجه رتبه‌های اول تا چهارم را داریم، اما ترابری محصولات ما در جنوب کرمان به سبب مشکلات حوزه سوخت دچار مشکل هستند.

وی تصریح کرد: جنوب کرمان در میزان بار وارد شده رتبه آخر کشور و درمیزان بار ارسالی رتبه اول کشور را دارد و یکسر خالی بودن ناوگان باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی بیان کرد: ۶۰ هزار و ۹۲۱ ناوگان درکشور می‌توانند تره بار جابجا کنند که ۵۹۸۰ دستگاه آن به کار جابجایی وسایل خانه مشغول‌اند وما درجنوب استان باید با حدود یک درصد ناوگان جنوب و ۱۶ درصد ناوگان استان هماهنگ می‌کنیم تا تره بار ما را از استان به مقاصد مختلف جابجا کنند واگرمحصول زمین بماند چه مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کند، خودتان بهتر می‌دانید.

محمودی تاکید کرد: حلقه واسط جوزه کشاورزی بخش واسطه گری وبازاریابی است که اگر درست کار نکند خیلی مشکلات ایجاد میکند، فقط ۱۷ فروردین امسال بررسی که شد قیمت گوجه ۱۷ هزارتومان در بازار تهران بود که قیمت اولیه‌ای که از کشاورز خریده شده کیلویی ۷ هزارتومان بود وسهم واسطه ۵۴ درصد بوده و تنها درصدناچیز زیر ۱۰ درصد سهم حمل ونقل بوده است.


مدیرکل راهداری جنوب کرمان افزود: اگر صادرات جنوب رقم بخورد خیلی مشکلات حل می‌شود، اما اگر صادرات یا بازاریابی دچار مساله دار شود دچار مشکل می‌شویم.


وی به معضلی بنام بارنامه صوری که باعث ایجاد صفوف طویل برای سوخت می‌شد اشاره کرد و گفت: آنچه باعث شد مساله بارنامه‌های جعلی لو برود این بود که ما به شکل موردی بارنامه صادره برخی ناوگان را تطبیق می‌دادیم، اداره اطلاعات نیز کمک کرد وبارنامه‌ها را با دوربین جاده‌ای تطابق می‌دادیم درمجموع اداره اطلاعات ۱۵۶۰ بارنامه صوری را به ما اداره ارجاع دادند.


وی تاکید کرد: با مدیریت این مساله اکنون مساله صفوف طویل برای دریافت سوخت خودرو‌های باربری را نداریم وبا کمک تعزیرات جریمه‌های سنگینی برای این مساله در نظر گرفته شد.

حسینی نژاد مدیرکل صمت استان کرمان نیز منتقد بعدی بود که از نحوه تخصیص سوخت توسط شرکت نفت به صنایع وکارخانجات استان شاکی بود.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها انگار جاهایمان باهم عوض می‌شود، گفت: ۹۷۴ میلیون لیتر سالانه سوخت در زیرمجموعه صمت نیاز داریم، اما آنچه به ما تخصیص داده می‌شود حدود ۳۰۰ میلیون لیتر تفاوت دارد.

وی گفت: باید برخی مشکلات را داخل استان وبا هم رفع کرد ولی برخی اعتبارات کشوری مانند مساله حمل ونقل جاده‌ای در استان پراکنده‌ای مانند کرمان که مسافت بین شهر‌ها با استان‌های شمالی قابل مقایسه نیست باید بررسی شود و استان کرمان را در این بخش به شکل ویژه نگاه کنند.

نماینده جهاد جنوب کرمان نیز در این نشست با انتقاد از برخی قوانین سد راه تخصیص سوخت به صنایع کشاورزی جنوب گفت:۲۸۰۰ هکتار گلخانه محصولات جالیزی و رتبه اول تولید این محصولات در کشور را داریم، اما دو چالش عمده در هفته‌های اخبر موجب نارضایتی و حتی تجمع کشاورزان مقابل جهادکشاورزی جنوب کرمان شده است.


وی افزود: باتوجه سرمای دو روز گذشته ضرورت تامین گاز گلخانه ها، اما شرکت نفت به پروانه‌های فاقد سند مالکیت سوخت اختصاص نمی‌دهد و این سوخت رسانی را تا نیمه آبان اعلام کرده در حالی که دقیقا از آبان تا اواخر بهمن نیاز به گاز به عنوان سوخت در گلخانه‌های کشاورزی داریم.

 مروجی مدیرکل صمت جنوب کرمان، اما از کاهش مصرف سوخت در بخش خدماتی صنایع جنوب خبر داد و خواستار تخصیص بخشی از این صرفه جویی در واحد‌های تولیدی صنعتی جنوب شد.

وی گفت: کاهش مصرف در خدمات مشکلی نیست، اما حساسیت ما روی واحد‌های تولیدی مانند صنایع معدنی است که اگر سوخت نداشته باشد ۸ روز در سال تعطیل می‌شود و تبعات اجتماعی آن زیاد است.

موسی زاده معاون راهداری شمال کرمان هم اظهار کرد: سوخت اختصاص داده شده کفاف تولید ما را نمی‌دهد، گا‌ها سوخت دستگاه‌های راهسازی ما تا بیستم ماه تمام می‌شود.


وی اظهار کرد: به کارخانه آسفالت فاقد گاز، سوخت داده نشده در حالی که خیلی کارخانه‌های ما امکان اتصال به گاز ندارند و باید فکری برای تامین سوخت آنان کرد.


موسی زاده با بیان اینکه ناوگان فعال در پروژه‌های راهداری عمدتا ج ایگزین نشده یا بروز رسانی نشدند و در مصوبات گفته شد بدون سند سوخت ندهیم، درحالی که دستگاه‌ها در پروژه کار می‌کنند و فعال هستند و خدمت می‌دهد صرفا به سبب سند نداشتن سوخت داده نشود دچار مشکل خواهیم شد.

معاون راهداری شمال کرمان گفت: اکنون ۲۲ پروژه راهسازی ما اکنون نیاز به ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار لیتر سوخت ماهانه دارند که اگر سوخت داده نشود ساعات کاری کم شده و کم کم پروژه‌ها نیمه کاره رها می‌شوند و تعدیل نیز هزینه‌های بیشتری به ما وارد می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در منطقه کرمان که خطاب اغلب بحث‌ها وحواشی جلسه بود با اشاره به اینکه در ۸ ماهه ابتدای امسال ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر انواع فراورده‌های نفتی را در استان تامین کردیم گفت: ما برای تامین سوخت مشکلی نداریم. 

درصد بالایی از بارنامه‌های صوری در کرمان

هوشنگ غلامی افزود: در خصوص خودروها، متاسفانه پلیس امنیت اقتصادی کشور کنترل‌هایی با شرکت نفت داشتند ۵ هزار و ۷۰۰ تا خودرو بارنامه صوری شناسایی کردند که ۳۲۰۰ بارنامه متعلق به استان کرمان بود.

 وی بیان کرد: برای همه این خودرو‌ها تشکیل پرونده داده شد و ۳ میلیارد و ۵۸۰ میلیون غرامتی بود که تعزیرات حکومتی برای این خودرو‌ها صادر کرده است.

 وی با اشاره به اینکه در دو بخش مصرف کننده مثل کشاورزان ویا پروژه‌ها ونیز بخش سوخت ناوگان وظیفه تامین سوخت داریم بیان کرد: خودرو‌ها باید حتما در مسیری که بارنامه تعیین شده پیمایش داشته باشدو در سامانه راهداری کشور ثبت شده باشند تا سهمیه سوخت به آنان تعلق گیرد. 

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کرمان گفت: در سامانه صدف درحوزه کشاورزی سوخت تامین می‌شود برای ماشین آلات کشاورزی و مبنای کار ما همین سامانه تعریف شده است.

غلامی افزود: سند باید باشد والا فرد هرجایی درکشور می‌تواند سوخت دریافت کند ۱۲۵ میلیون لیتر تولید پالایشگاه ماست ولی مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر است در نتیجه مدیریت سوخت ضروری است که توسط دولت قبل و دولت فعلی اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: در تامین بنزین مشکلی نداریم وحتی ده استان را پوشش می‌دهیم.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری نیز در این جلسه با انتقاد از نحوه مدیریت سوخت و مشکلات طرح کدینگ گفت: سوختی که به مرز پاکستان قاچاق می‌شود به شکل تانکری و سازمان یافته است باید جلوی آن را بگیریم؛ وضع سوخت استان شاید مدیریت شده در کشور مدیریت نداریم.

 استاندار کرمان در جلسه تاکید کرد برای حل مشکلات سوخت استان در یک جلسه خصوصی با حضور دبیرکمیسیون قاچاق کالا وارز، معاون فنی استانداری ومدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان کلیه مشکلات سوخت استان مشخص وبرای پی گیری و رفع مشکل ارائه شوند و طی نهایت یکی دو هفته آتی با رصد و پی گیری مشکلات کاری کنیم در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم تامین سوخت در استان بدون مشکل انجام شود.

برچسب ها: سوخت ، قاچاق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.