رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مناطق کمتر برخوردار و محروم که دانشآموزان به هر دلیلی از امکان حضور در دورههای پیش دبستانی باز میمانند، وقتی وارد کلاس اول میشوند در شرایط نابرابری با بقیه دانش آموزان قرار دارند.
وی با بیان اینکه در این شرایط دانشآموزان مهارتهای لازم زبانی، شناختی، عاطفی و اجتماعی را که لازم است کسب کنند تا برای ورود به مدرسه آماده باشند را کسب نکردهاند افزود: در پژوهشها یکی از عواملی که ارتباط مستقیمی با پیشرفت تحصیلی یا فقر یادگیری دارد فرصت حضور در پیش دبستانی است که با توجه به اینکه در چند سال گذشته متاسفانه آمار پوشش پیش دبستانی خصوصاً در مناطق محروم کاهش پیدا کرده میتواند زمینه ساز عدم آمادگی ورود دانش آموزان به مدرسه باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزان وقتی در مدرسه حضور پیدا میکنند باتوجه به شرایط کلاس درس، تراکم کلاسها، معلمی که در کلاس حضور پیدا میکند روی کسب مهارتهای سواد پایه اثر میگذارد.
به گفته حکیمزاده هرچقدر سیاستهای جذب و به کارگیری نیرو و تراکم کلاسهای درس به گونهای باشد که دانشآموزان از حضور یک معلم آموزش دیده برخوردار شوند و تعداد آنها به اندازهای باشد که امکان ارتباط موثر با معلم برقرار شود دانشآموزان نیز میتوانند پیشرفت تحصیلی مناسبی داشته باشند و مهارتهای سواد پایه را یاد بگیرند.
منبع: ایسنا