بازگشت عموهای فیتیلهای در قالب شخصیتهای جدید به تلویزیون، شاید برای خیلی از بچهها خوشحالکننده باشد. بچههایی که مخاطب برنامه آنها بودند و حال قراراست در فصل جدیدی از «دوقلوها» به تماشای هنرنمایی آنها بنشینند. «دوقلوها»، یکی از مجموعههای دیدنی و پرمخاطب حوزه کودک بوده و فصل دوم این مجموعه در حال تولید است.
پیش از این دو فصل آن روی آنتن رفت؛ فصل اول در خود برنامه «فیتیلهایها» پخش شد و فصل دوم به صورت مستقل سال ۹۸ تولید و به پخش رسید، اما فصل جدید، «دوقلوها در شهر پنج ستاره» نام دارد که در این فصل دوقلوها به یک ناکجاآباد فانتزی میروند. قصه به این شکل است که هر بار ۲۵کودکی که کار خوبی انجام دادهاند به این شهر میآیند.
علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی دراین مجموعه حضور دارند ودرکنارشان هنرمندان دیگری هم هستندکه هرکدام شخصیت و کاراکتر بانمکی را ایفا میکنند. جمشید بیاتترک طراحی و کارگردانی این مجموعه را برعهده دارد ومهدی بصیری، تهیهکننده کار است. فصل دوم این مجموعه تولید مرکز سیمرغ با مشارکت شهرداری تهران است وبه بیان مطالب حوزه شهروندی، حقوق و تکالیف شهروندی میپردازد و کلیدواژههایی همچون فرزندآوری و فرزندپروری نیز از اولویتهای اصلی محتوایی این سریال تلویزیونی است. تصویربردای مجموعه دوقلوها در شهر پنج ستاره، روزهای پایانی خود را سپری میکند وبهزودی روی آنتن شبکه دو خواهد رفت.
با تهیهکننده، کارگردان، نویسنده و تعدادی ازبازیگران این مجموعه گفتوگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید:
بزرگترین دکور برنامه کودک تلویزیون را داریم
مهدی بصیری، تهیهکنندگی این مجموعه را برعهده دارد که درباره ویژگیهای مجموعه دوقلوها در شهر پنج ستاره و همچنین ایده و طرح سری جدید بیان میکند: فصل قبلی این مجموعه درسال۱۳۹۸ازشبکه دو پخش شد. سری جدید با مشارکت شهرداری تهران ساخته میشود و هماکنون درمرحله پایانی تولید آن قرارداریم. شهرداری در موضوع حقوق و تکالیف شهروندی و آموزش شهروندی، مواردی را اعلام کرده وماهم تا جایی که به داستان وجذابیت سریال برای مخاطب، آسیبی وارد نکند، آن را به صورت قصه در مجموعه آوردهایم.
وی در ادامه با ذکر مثالی در اینباره میافزاید: قصههایی که بر این اساس طراحی شده، پیرامون بازیافت، محیطزیست، ترافیک، تفکیک زباله، حقوق همسایهداری، مدیریت بحران، رعایت ایمنی و نکاتی از این دست است. یکی از ویژگیهای این مجموعه، دکور وسیع آن است که بصیری در اینباره توضیح میدهد: میتوانم بگویم بزرگترین دکور برنامههای کودک تلویزیون را در این مجموعه داریم. همچنین طراحی خوب و متناسب لباس با شخصیتهای داستان و نورپردازی و تصویربرداری مناسب از نکات برجسته در این فصل از سریال است. از طرفی در سری قبل یکسری نقاط ضعف وقوت داشتیم که سعی کردیم نقاط قوت راتقویت ونقاط ضعف راجبران کنیم. بازیگران و شخصیتهای بیشتری در این فصل از سریال حضور دارند که در حوزه کودک و نوجوان تجربههای زیاد و خوبی دارند.
وی در ادامه عنوان میکند: فضای سریال فانتزی است و کمدی بزن بکوب دارد که سعی کردیم نسبت به دوره قبل بخشهایی که برای بچهها جذابتر است را بیشتر در این سری تقویت کنیم. معرفی شغلهایی مانند عطاری، آهنگری، هتلداری و... که شاید بچهها اطلاعات کمتری از آنها داشته باشند از نکات قوت این کار است. ترانه و موسیقی متن سریال توسط نیما عظیمینژاد ساخته شده و موسیقی و موزیکال بودن، یکی از ارکان مهم این مجموعه است. لازم میدانم از زحمات همه عوامل و دستاندرکاران سریال تشکر کنم و امیدوارم این مجموعه مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد.
شهربازی بچهها
جمشید بیاتترک، کارگردانی این مجموعه را برعهده دارد که درباره تفاوت این مجموعه با سری قبل بیان میکند: در سری قبل دوقلوها نزد پاشا میرفتند که سوپرمارکت ورشکسته داشت و به او کمک میکردند تا از ورشکستگی دربیاید. در سری جدید، دوقلوها بعد از اینکه آنجا را به یک سوپر دوستدار کودک تبدیل میکنند، گذرشان به یک شهر پنج ستاره میافتد که همه اهالی آن شهر، آدمهایی هستندکه باکار و حضورشان، سعی دارند بچهها را شاد کنند.
وی همچنین میافزاید: درحقیقت میتوان گفت پنج ستاره، شهری است که بچهها در آن بازی میکنند، با مشاغل بسیاری آشنا میشوند، خودشان تجربه میکنند، و همزمان سعی میکنند با مزایای هر حرفه، مخاطرات و ظرفیتهای آن آشنا شوند. با توجه به اینکه سری جدید پربازیگر است، وی درباره نحوه انتخاب بازیگران هم توضیح میدهد: ما در این شهر ۲۲- ۲۳ شغل داشتیم. از طرفی کمدی بزن و بکوب نیاز به حضور بازیگران توانمندی داشت؛ بنابراین از دوستانی دعوت به همکاری کردیم که در زمینه تئاتر و تصویر تجربیات خوبی داشتند.
از آنجایی که بازیگر کودک هم در این برنامه حضور دارد، بیاتترک درباره چالشهای همکاری با بچهها و کنترل کردنشان میگوید: شهر پنج ستاره، هرروز میزبان ۲۵ کودک است که همه بچههای خوبی هستند و ما هر روز میزبان بچههای زیادی هستیم که خیلی از آنها استعدادهای درخشانی دارند.
بچهها ضرباهنگ بالا را دوست دارند
عمده کارهای علی فروتن به حوزه کودک و نوجوان برمیگردد. گرچه تجربه بازی در مجموعههای دیگری را هم داشته، اما او را بیشتر با عموهای فیتیلهای میشناسند. وی درباره مهمترین ویژگیهایی که مجموعه دوقلوها در شهر پنج ستاره دارد، توضیح میدهد: به نظر من مهمترین ویژگی این کار فضای اسلپ استیک «کمدی بزن و بکوب» است و بچهها هم چنین فضایی را دوست دارند. اینکه ایستا نیستیم و از برنامههایی که چند نفر در آن مینشینند، حرف میزنند یا قصهای تعریف میکنند و حتی نمایشی اجرا میکنند، دور است. یعنی دوستانی که این برنامه را تولید میکنند، سعی کردهاند در آن بزن و بکوب وحرکت زیادباشد. بچههاهم این هیجان وحرکت رادوست دارند. بچهها دراین مجموعه عموماخودشان رادر شخصیتهایی پیدا میکنند که شیطنت بیشتری دارند.
او با اشاره به اینکه سلیقه دیداری و شنیداری بچهها به نسبت سالهای قبل متفاوت است، در پاسخ به این سؤال که برای اقبال مخاطب امروز چه تمهیدی اندیشیده، میگوید: با گسترهای که در فضای مجازی و پلتفرمها و تلویزیونها وجود دارد، مورد قبول قرار واقع شدن از جانب مخاطبان کار راحتی نیست. اما مسیری که ما در طول این سالها در این حوزه پشتسر گذاشتهایم، باعث شده تا نیاز به جهش نداشته باشیم. یعنی تجربیاتی که در طول این سالها بهدست آوردهایم، این امکان را به ما میدهد تا فضایی را برای بچهها ایجاد کنیم که برایشان خوشایند باشد. مثلا شخصیتهای دوقلوها و آقاپاشا آدمهایی هستند که بیشتر هیجانات و اتفاقات مجموعه روی دوش آنهاست و حرکتها و موقعیتهایی که در داستان دارند، ایجاد کمدی میکند یا موقعیتی را به وجود میآورد که مورد پسند بچهها قرار میگیرد.
فروتن همچنین میافزاید: به اعتقاد من بچههای امروزی از زیادهگویی، دیالوگهای طولانی و کلامهای پشتسر هم خسته شدهاند و بیشتر علاقهمند هستند یک اتفاق بیفتد، تا اینکه یک نفر بیاید و مثلا استندآپ اجرا کند. میتوانم بگویم این هیجان در کار ما زیاد است و همین ضرباهنگ بالایی که در کار ما وجود دارد، باعث میشود برنامه موردتوجه بچهها قرار گرفته، آن را رها نکنند و همراه شوند. من اطمینان دارم این برنامه به خاطر دکور و رنگ و لعاب خوبی که دارد، همینطور موسیقیهای خوبی که کار میشود و کارگردانی خوبی که آقای بیات در کار لحاظ میکند، قطعا کار موفقی خواهد بود و بچهها لذت خواهند برد.
وی درباره نقشی که در این مجموعه ایفا کرده نیز بیان میکند: من نقش پویان را در این مجموعه دارم که با برادرش پایان، دوقلوهای غیرهمسان هستند و خیلی شیطنت میکنند. فروتن با بیان اینکه برنامهسازی و بازی برای کودکان نیاز به مولفههایی دارد که باید در کار رعایت شود تا مورد توجه بچهها قرار بگیرد، میافزاید: فکر میکنم مهمترین و اصلیترین رکن اساسی یک کار، متن آن کار است. اگر یک متن خوب همه جوانب کار را در نظر بگیرد، یعنی نویسنده به بازیگر، کارگردان وهمه جزئیات یک کار، ایده میدهد. معتقدم اسطورههای باستانی خوبی داریم که میتوانیم به عنوان بستر اصلی این فضاها استفاده کنیم. یعنی هم فضای کمدی در آن ایجاد کنیم و هم فضای غرورآفرینی که در بچهها حس میهنپرستی را ایجاد کند. کاری که برای همنسلهای من در دوران کودکی انجام و این حس میهنپرستی از آن زمان در ما ایجاد شد؛ بنابراین میتوان از این ابزار برای کارهای کودک استفاده کرد. والدینی که فرزندانشان مخاطب این مجموعه خواهند بود، احتمالا خودشان هم روزی مخاطب عموهای فیتیلهای بودهاند. از این رو فروتن درباره حسی که نسبت به این دسته از مخاطبان دارد هم عنوان میکند: ما دهه چهارمی است که برای بچهها کار میکنیم، بنابراین ممکن است همانطور که گفتید، والدین این بچهها هم مخاطب برنامههای قبلی ما بوده باشند و این موضوع حس خیلی خوبی به من القاء میکند.
خانوادهها مخاطب مجموعه ما هستند
محمد مسلمی یکی دیگر از عموهای فیتیلهای است که تجربه کارگردانی هم دارد و مجموعه «جمعمون جمعه» را در همین شبکه برای کودکان ساخته است. وی که سالهاست در این حوزه فعالیت میکند و صاحب سبک است، درباره ویژگیهای این مجموعه و جذابیتهایی که برای بچهها دارد، میگوید: شاید ویژگی اصلی این مجموعه را باید سبک و سیاق آن دانست و اینکه از طنز کلامی فراتر رفته وبه کمدی موقعیت نزدیکتر شده است و این مورد علاقه بچههاست. بچهها انیمیشنها را دنبال میکنند، چون به فانتزی آن علاقه دارند. ما در این مجموعه به این فانتزی خیلی نزدیک شدهایم. فکر میکنم بچهها این نوع کمدی را دوست داشته باشند. همین ویژگیها این مجموعه را نسبت به سایر کارها متمایز میکند.
وی در ادامه میافزاید: قطعا سلیقه بچههای امروز با سالهای قبل متفاوت است. چون کارهایی که بچههای امروزی میبینند، از نظر جذابیت بصری در سطح بالایی است و از اینرو توقع بچهها بالاتر میرود. در این مجموعه شخصیتپردازی، طراحی دکور، لباس و گریم به گونهای است که بچهها را راضی نگه میدارد. باتوجه به اینکه قصههای بامزهای هم وجود دارد که میتواند مخاطب را با خودش همراه کند.
مسلمی درباره نقشی که در این کار ایفا کرده هم میگوید:من نقش پایان را بازی میکنم که یک کاراکتر دوست داشتنی است و کارهای بامزهای انجام میدهد. من این کاراکتر راازخود بچهها الهام گرفتم. پایان سعی میکند با شیرینکاریهایی که میکند، همراه با پویان لحظات شادی را برای بچهها خلق کند. این بازیگر و کارگردان درباره مولفههای برنامهسازی برای کودکان هم توضیح میدهد: رنگ، لباس، گریم و از همه مهمتر قصه از مولفههای برنامهسازی برای بچهها محسوب میشود. چیزی که مخاطب کودک و نوجوان را در سراسر دنیا میتواند با خودهمراه کند، قصه خوب است. ما ادبیات خیلی خوبی داریم، گنجینهای که باید از آن استفاده شود. علاوهبر آن، بچهها دوست دارند تخیلات خودشان را در این کارها ببینند. همچنین دوست دارند کاراکترهای بامزه ببینند. دوست دارند رنگ ببینند و همین چیزها میتواند مولفههای تولید برنامههای کودک باشد. به نظر من کارهایی که در آنها یک مجری و یک عروسک وجود دارد، دیگر در این زمینه جوابگو نیست.
مسلمی در ادامه میگوید: ما معمولا کارهایی را که انجام میدهیم، دوست داریم مخاطبش خانوادهها باشند. چون به نظرم مهمترین مسألهای که در این زمینه وجود دارد، این است که خانوادهها دور هم باشند. اگربه این برسیم، اتفاقات خیلی خوبی رقم میخورد. یکی از مشکلات خانوادهها این است که دور هم نیستند. مجموعه دوقلوها درشهر پنج ستاره، این ویژگی را دارد که همه اعضای خانواده را با خود همراه کند.
خانوادهها توقع آموزش و شادی دارند
حمید گلی هم ازجمله عموهای مهربان فیتیلهایهاست که در این مجموعه حضور دارد درباره ساختار «دوقلوها در شهر پنج ستاره» بیان میکند: در این فصل از دوقلوها، با یک جریان جدیدتر و جدیتری مواجه میشویم؛ از این باب که وارد فضای فانتزی شده، دکور در فضای وسیعی طراحی شده و تعداد کاراکترها بیشتر شده که در کنار هم میتواند همافزایی داشته باشد. امیدوارم بعد از تدوین بتوانیم این بلوغ را شاهد باشیم. از آنجایی که بچهها مجذوب جذابیتهای بصری میشوند، ساخت برنامههای کودک میتواند چالشهایی را با خود به همراه داشته باشد.
وی دراینباره عنوان میکند: هر خوراک فرهنگی نیاز دارد به نوعی خودش را بهروز کند تا بتواند با بچههای امروز ارتباط برقرار کند؛ بنابراین صددرصد هم سریال ما دچار چالشهایی برای ساخت بوده است. شاید اینکه بین فصل اول و دوم فاصله افتاده، یکی از چالشهایی باشد که گروه سازنده با آن مواجه بوده است.
گلی درباره نقش خود در این مجموعه هم میگوید: پاشا نسبت به فصل گذشته تغییر چندانی نکرده است. تنها تفاوتش شاید این است که مثل پایان و پویان ظاهرش تغییر کرده. نکته بعدی بار عاطفی داستان است که پاشا نسبت به معلم این حس را پیدا میکند. باتوجه به تجربیاتی که گلی در حوزه کودک و نوجوان دارد، وی در اینباره میافزاید: در اصل چیدمان و برآیند تحلیل ماست که چه چیزی و به چه شکلی عرضه شود. وگرنه کارهایی که در این حوزه ساخته میشود، یک سری مولفههای مشترک دارد. مثلا اینکه شعر و موسیقی و کاراکترهای فانتزی در آنها وجود دارد. شاید بتوان گفت چگونگی مصرف و ترکیبش با جریان درام، میتواند ماجرا را متفاوتتر ارائه کند. کسی فکر نمیکرد روزی از انیمیشنها عبور شود. الان انیمیشنها فیلم شده یا اینکه نمونه انیمیشنهایی داریم که تئاترشان تولید شده است و ماجرا تا این حد میتواند متفاوت باشد.
بسیاری از بچههایی که مخاطب این مجموعه خواهند بود، خودشان فرزندان والدینی هستند که روزی مخاطب فیتیلهایها بودهاند. وی در پاسخ به این سؤال که این اتفاق چه حسی در آنها ایجاد میکند هم میگوید: من خیلی از این اتفاق خوشحالم و احساس میکنم نعمتی است که خدا به من و دوستانم داده است. در بیرون از محیط کار هم بارها با این مسأله مواجه شدهایم و برایم جالب است که از ما انتظار دارند تا همانطور که آنها در کودکی خوشحال شدهاند و آموزشهایی هم با این برنامهها دریافت کردهاند، فرزندانشان هم شاد شوند و این آموزشها را ببینند.
محتوای خوب بچهها را جذب میکند
مهیار مجیب یا نیما در مجموعه «رنگینکمان» سالهاست درحوزه کودک فعالیت میکند. وی درباره جذابیتهای کارش جدیدش بیان میکند: قطعا برای تولید یک اثر، همه باید دست به دست هم بدهند تا خروجی خوبی داشته باشد. از کارگردان گرفته تا بازیگران و فیلمبردار و... بنابراین همه تیم باید کنار هم قرار بگیرند تا یک کاری برای مخاطب جذاب باشد. ما در این کار به لحاظ بصری بسیار جلوهها و دکورهای زیبایی داریم و نوری هم که برای این فضا در نظر گرفته شده، بسیار با محتوای کار هماهنگی دارد و فکر میکنم این ویژگیها باعث ترغیب بچهها به شنیدن قصه ما میشود. وی در ادامه درباره چالشهای پیش رو در این مجموعه، آن هم در شرایطی که برنامهسازی برای بچهها کار سختی است، میافزاید: واقعیت این است که راههای ارتباطی بصری زیاد شده و فضای مجازی یکی از همین مولفههاست که به نوعی رقیب تلویزیون محسوب میشود و به همین دلیل جذب بچهها کار راحتی نیست؛ بنابراین برای جذب بچهها نیاز به محتوای خوب داریم.
مجیب که نقش فضانورد را در این مجموعه ایفا میکند، در اینباره توضیح میدهد: نقش فضانورد به گونهای بود که مابهازای آن را ندیده بودم. چون در ایران فضانورد نداشتیم. به همین دلیل تمام اتکای من به فیلمنامه، مشورت و راهنمایی کارگردان بود و با کمک ایشان توانستم به نقش نزدیک شوم. برای اینکه فضانورد را به شخصیت کمیک نزدیکتر کنم، روی صدای این نقش کار کردم و یکی از چالشهای من برای این نقش، همین صدا بود که قضاوت این کار با بینندهها و بهخصوص بچههاست که چقدر در این کار موفق عمل کردهام. وی درباره مولفههای ساخت برنامهها و مجموعههای کودک میگوید: مولفههای زیادی برای کار کودک هست. به نظرم بچهها خیلی باهوش، جسور و کنجکاو هستند. به همین دلیل باید جنس برنامهها از دغدغههای بچهها باشد. ضمن اینکه وجه سرگرمی هم باید در کارهایی از این دست لحاظ شود. چون بچهها از طریق بازی است که میآموزند. ما باید در کارهای خودمان از مولفههای بازی بیشتر استفاده کنیم. وی در پایان هم عنوان میکند: من از سال ۸۱ نویسنده رنگینکمان بودم، بعد کارگردان و بازیگر برنامه شدم. به همین خاطر وقتی والدینی را میبینم که با برنامههای من در کودکی خاطره دارند، حس خوبی دارم و خوشحالم توانستهام خاطره خوشی برای آنها رقم بزنم.
موزیسین مجموعه هستم
ابراهیم شفیعی، صداپیشه و بازیگر مجموعههای بسیاری بوده است. ازجمله: خندهبازار، محله گل و بلبل، بچهمحل ودستانداز. وی که یکی از شخصیتهای جذاب و دوستداشتنی را برای بچهها در این مجموعه است، درباره حضورش در این مجموعه میگوید: من نقش آقای آهنگی رابازی میکنم که موزیسین است، برای بچهها شعرمیخواند ونوازندگی میکند. این کاراکتر که در فصل جدید متولد شده است، درباره ویژگیهای این مجموعه که باعث جذابیتش برای بچهها میشود هم بیان میکند: یکی از خصوصیات خوبی که این مجموعه دارد، معرفی مشاغل برای بچههاست که هر غرفهای در این لوکیشن، معرف یک شغل است؛ بچهها با ویژگیها و سختیهای هر شغل آشنا میشوند و به نظرم بسیار آموزنده است. ضمن اینکه فضای شاد و موزیکالی دارد که همین مسأله باعث میشود تا بچهها بیننده آن باشند.
از آنجایی که کار برای بچهها سخت است و چالشهایی به همراه دارد، شفیعی درباره چالشهایی که با آن مواجه بوده نیز توضیح میدهد: کار سختی که من در این سریال دارم و میتوان گفت چالش من برای بازی در این نقش، این است که تمام دیالوگهایم شعر است و در کل با شعر حرف میزنم. به همین خاطر حفظ کردن شعر در کل مجموعه کار راحتی نیست و از طرفی این شخصیت تحرک زیادی هم دارد.
زبل، نماد یک بچه بازیگوش است
سید مجتبی ظریفیان را بچهها بیشتر با شخصیت مهربان میشناسند. وی که یکی از بازیگران این مجموعه است، درباره حضورش و نقشی که ایفا کرده، توضیح میدهد:من نقش زبل رادر این کاربازی میکنم. به نظر من از ویژگیهای خوب این مجموعه میتواند این باشد که دکور بزرگ و رنگ و لعاب خوبی دارد و فضای شادی را هم به لحاظ بصری برای بچهها ایجاد کرده است. همچنین تصور میکنم حضورچندین چهره محبوب کودک، برای بچههاجذاب باشد. البته برای بزرگترها هم جالب است. چون روزی مخاطب برنامههای این دوستان در دوران کودکی بودند. این بازیگر در ادامه میافزاید: واقعیت این است که بهسختی میتوان برای بچههای امروز خوراک مناسب تهیه کرد؛ چون بچهها به اینترنت دسترسی دارند و میتوانند بهترین برنامههای کودک دنیا را که با بودجههای کلان ساخته میشود، ببینند.
ظریفیان درباره چالشهایی که برای بازی در این نقش داشته هم میگوید: بزرگترین چالش من این است که بیش از یک دهه کنار همسرم، خالهرویا برنامه اجرا میکردم و خیلی در کار مکمل هم هستیم، اما در این مجموعه همسرم حضور ندارد. چالش دیگرم این بود که همواره در کارهای قبلی نویسنده، کارگردان و بازیگر و تهیهکننده بودم، اما در این کار صرفا بازیگر هستم. البته تهیهکننده و کارگردان دست من را برای خلاقیت و ایدهپردازی باز گذاشتهاند. وی شخصیت زبل را که یکی از کاراکترهای اصلی این مجموعه است، اینگونه تعریف میکند: زبل، نماد یک بچه بازیگوش و به ظاهر ساده، اما باهوش است.
نقش قناد شهر را بازی میکنم
مریم خدارحمی، بازیگر مجموعههایی همچون بچهمهندس، ستایش، خاک گرم و میکائیل ازجمله بازیگرانی است که در این مجموعه حضور دارد و در اینباره میگوید: به نظرم حضور سه عمو فیتیلهای در این مجموعه، جزو نقاط مثبت کار است. چون چند نسل آنها را دوست داشته و با آنها خاطره دارند و انتظار این را داشتند که باز هم عموهای فیتیله را در قاب تلویزیون تماشا کنند؛ بنابراین حضور این سه نفر خیلی میتواند به دیده شدن و موفقیت مجموعه کمک کند. از طرفی دکوری زیبا و دوستداشتنی داریم و یکی از دلایلی که باعث شد من پیشنهاد این کار را بپذیرم، همین مسأله بود. وی میافزاید: من نقش شیرین، قناد شهر را بازی میکنم که همسر شهردار است. او بچهدار نمیشود، اما وارد شهری شده که هر روز پر از بچه است.
خدارحمی در ادامه درباره اینکه یک محتوای خوب چه ویژگیهایی دارد که باعث جذب مخاطب میشود هم بیان میکند: به نظر من تنوع، رکن اصلی جذابیت یک کار است که این مجموعه این تنوع را دارد. ما سکانسهای متفاوت و محتوای متنوعی در این مجموعه داریم. وی که تجربه بازی در مجموعههای کودک را ندارد، در اینباره میگوید: من فقط یک فیلم در حوزه کودک کار کرده بودم که اتفاقا تجربه همراهی با سه عموی فیتیلهای را در آن فیلم داشتم و خوشحالم که در این مجموعه نیز با این سه هنرمند همکاری دارم.
آقای پرستاره شهر هستم
میثم درویشانپور یکی از کمدینهایی است که با «خندوانه» به مخاطبان تلویزیون معرفی شد. وی مجری برنامه «کارستون» هم بود که درباره حضورش در مجموعه «دوقلوها در شهر پنج ستاره» میگوید: من در این سریال نقش آقای پرستاره را بازی میکنم و به نظرم اولین چیزی که درباره این مجموعه به چشم میآید؛ دکور بزرگ، جذاب و زیبایی است که دارد. چون ما که بزرگتر هستیم از تماشا و قرار گرفتن در این فضا لذت میبریم. قطعا بچهها هم این دکور رنگارنگ را دوست خواهند داشت. نکته بعد خاطراتی است که مخاطبان با عموهای فیتیلهای دارند. این موارد دلیل جذابیت مجموعه برای من بود و فکر میکنم برای مخاطب هم جذاب باشد.
این کمدین در ادامه عنوان میکند: پرستاره یک شهردار مهربان و قانونمند است و دوست دارد همهچیز منظم اتفاق بیفتد، اما با حضور دوقلوها شهر بههم میریزد.
درویشانپور همچنین میافزاید: فکر میکنم برای اینکه بچهها پیامهای آموزشی را دریافت کنند و اتفاقاتی که در شهر پنج ستاره میافتد را درک کنند، اول باید کاراکترها را دوست داشته باشند. به نظرم بچهها همه این شخصیتها را دوست خواهند داشت. چون تا به امروز هیچ کاراکتر منفی در داستان نداریم، همه شخصیتها دوستداشتنی و بانمک هستند و در تعامل با همدیگر، اتفاقات جذابی را رقم میزنند. نکته بعد اینکه فکر میکنم این مجموعه قابلیت آن را دارد که برای بزرگترها هم جذاب باشد و بچهها در کنار خانوادهها به تماشای سریال بنشینند. چون خیلی شبیه سیتکام است.
اهالی شهر
سید مجتبی ظریفیان، میثم درویشانپور، مریم خدارحمی، مهری آلآقا، ابراهیم شفیعی، مهیار مجیب، مهرداد نظامآبادی، مرتضی رستمی، علی کاظمی، نیلوفر همرنگ، فرشته ترابی، علی صابری، رضا فقیهی، احسان مهدیزاده، بهرنگ رهنمون، پیمان کلانتری، مریم آشوری، امیر وطنزاد، سیمین براتی، زیبا برجی فلاح، محسن قصری، علی ضیایی، بهرام نوذری، کیمیا رفیق، نازنین صفا، هادی ولیلو، فرید شهریاری، سوسن مختاری، مجید نصیری و سحر آغاسی از جمله بازیگران این مجموعه هستند.
سایر عوامل اصلی این سریال عبارتند از: مدیر تصویربرداری: فرشاد خالقی، مدیر برنامهریزی و دستیار کارگردان: پرویز توتونچیقدیمی، طراح ومجری دکور: گروه معماری آرل، طراح لباس:الهام شعبانی، طراح گریم: امید گلزاده، صدابردار: محمد درگاهی، داوود قلیپور آهنگساز: نیما عظیمینژاد، طراح صحنه: بهنام جعفری، مدیر تولید: مسعود یوسفی، تدوین: کاووس آقایی، مشاور پروژه: معصومه فردشاهین.
اول سرگرمی، بعد پند
حمزه صالحی، نویسنده آثاری نظیر آنتن، پیم و پم، خندهبازار و افسانه هزار پایان که نویسندگی این مجموعه را برعهده دارد درباره ویژگیهای متن این کار میگوید: به نظرم یکی از مولفههای این مجموعه به نسبت قبل این است که افرادی که در عرصه بازی و برنامهسازی برای کودک و نوجوان باتجربه هستند، دور هم جمع شدهاند و همین نکته باعث میشود تا کیفیت مجموعه بالاتر برود. طبیعتا رویکردی که در طرح اولیه و متنها وجود دارد، بحث آشنایی با مشاغل و در کنارش عنصر مهم سرگرمکنندگی که شاید برای مخاطب کودک مهم باشد، در این کار به شکل بهتری دیده میشود. ضمن اینکه ریتم خیلی خوبی دارد و همه این موارد باعث میشود خروجی خوبی داشته باشد.
وی همچنین درباره جذابیتهای سریال برای بچهها میافزاید: مهمترین کاری که ما انجام میدهیم، بهروز بودن خودمان است. چون درهمهجای دنیا برنامهسازها با کیفیت بالایی برای بچهها برنامه میسازند و اصولا نگاه جدی به این دست مخاطبان دارند. توجه به ویژگیهای این مجموعه، نشان میدهد سازندگانش نگاه جدی به بچهها و سلایق آنها دارند و سعی شده با بهترین کیفیت برای بچهها برنامه ساخته شود. البته در وهله نخست سرگرم کردن مخاطب مهمتر است. اینکه جذابیتهایی ایجاد کنیم تا بچهها پای برنامه بنشینند. از این رو فکر میکنم نگاه جدی به مخاطب و اینکه سعی کردهایم با احترام برایش برنامه بسازیم، نکته خیلی مهمی است. صالحی در پاسخ به این سؤال که برنامهسازی برای کودکان نیازمند چه مولفههایی در متن است بیان میکند: شاید بتوان گفت مهمترین مولفه برنامهسازی برای بچهها در دهههای ۶۰ و ۷۰ به بعد، وجه آموزشی آن بود. ولی رویکردی که امروزه به عنوان اولویت برنامهسازی درنظر گرفته میشود، عنصر سرگرمکنندگی است. ما هم باید در همین مسیر گام برداریم که در این مجموعه این اتفاق افتاده است. یعنی با ریتم، رنگ، قصه و ایجاد لحظههای کمدی، سعی در جذب مخاطب داریم و بعد پیامهای مهمی را به آنها منتقل میکنیم.
منبع: روزنامه جامجم