سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمبود سالن اجرای ارکستر در تهران

رهبر ارکستر «نوای آفتاب» از کمبود سالن در تهران برای اجرای ارکستر انتقاد کرد.

برنامه موسیقایی «ارغنون» رادیو گفت‌وگو دررابطه‌با آسیب‌شناسی اجرای زنده ارکستر‌های بزرگ با امین سالمی آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر «نوای آفتاب»، نوازنده سنتور و کارشناس ارشد موسیقی گفت‌وگو کرد.

 در ابتدای این برنامه، سالمی گفت: اولین همکاری بنده با بابک زرین در سال ۱۳۹۱ در برج میلاد اتفاق افتاد؛ اما به دلیل شرایطی که هر دو داشتیم همکاری مستمری بین ما وجود نداشت تا اینکه خردادماه امسال پیشنهاد همکاری با محمدرضا منصوری به‌عنوان خواننده مطرح شد و مهرماه امسال افتخار داشتیم که این قطعات را با هم اجرا کنیم.

 وی افزود: اولین آشنایی بنده با صدای محمدرضا منصوری در تیتراژ سریال «سنجر خان» از قطعه «شهر غمگین» بود که صدای بسیار خوبی داشتند.

 آهنگ‌ساز برجسته کشورمان از کمبود سالن در تهران برای اجرای ارکستر انتقاد و اظهار کرد: متأسفانه به دلیل اینکه سالن زیادی در تهران وجود ندارد ما امکان انتخاب سالن نداریم و بنابراین اینکه ارکستر‌ها را در برج میلاد برگزار می‌کنیم به این معنا نیست که خیلی خاص هستیم. وقتی سالن وحدت تا آخر سال پر است و ظرفیت ندارد، توانایی رزرو «اسپیناس» را نداریم و سالن وزارت کشور هم خیلی بزرگ است ناچار هستیم که برج میلاد را انتخاب کنیم.

 سالمی افزود: ازآنجایی‌که محمدرضا منصوری هم موسیقی پاپ و هم موسیقی فاخر و نزدیک به موسیقی ایرانی می‌خواند خوشبختانه توانستیم از دو قشر مخاطب را در سالن برج میلاد گرد هم بیاوریم.

 رهبر ارکستر «نوای آفتاب» گفت: «نوای آفتاب» یک ارکستر تلفیقی باسابقه ۱۷ساله است که محدودیتی از نظر ژانر و نوع مشخصی از موسیقی ندارد؛ بنابراین این ارکستر در سالن‌هایی مانند برج میلاد و اسپیناس قابل اجراست و در کنار آن می‌توانیم اجرا‌های فاخر را هم در سالن وحدت داشته باشیم.

 آهنگ‌ساز برجسته کشورمان با بیان اینکه تیم مدیریتی ارکستر کار‌های مربوط به مجوز، هماهنگی سالن، تأمین بودجه، تداخل اجرا و امور فنی را پیگیری می‌کند گفت: ما حتی روز بعد از اجرای ارکستر هم امور مربوط به پاسخگویی به نهاد‌های ذی‌ربط را در صورت نیاز انجام می‌دهیم.

 وی با اشاره به توانایی محمدرضا منصوری خواننده کشورمان در کارکردن در چندین ژانر گفت: برای مثال قطعه «طبیب عشق» یک قطعه کاملاً سنتی و قطعه «مدار عقل» یک کار پاپ است.

 سالمی کیفیت اجرای اول این خواننده را در استیج برج میلاد مطلوب ارزیابی کرد و درعین‌حال متذکر شد: این نکته را فراموش نکنیم که معمولاً اجرای اول محکوم به خطاکردن است و این خطا‌ها باید اتفاق بیفتد تا در اجرا‌های بعدی تکرار نشود و خواننده چند قدم به سمت قله‌های موفقیت حرکت کند.

 رهبر ارکستر «نوای آفتاب» اظهار کرد: «ارکستر ملی» به ارکستری گفته می‌شود که از ترکیب ساز‌های ایرانی و ساز‌های غیرایرانی سمفونیکی تشکیل شود. ارکستر ما قالب بسته‌ای ندارد؛ یعنی در یک قالب با اضافه و کم‌کردن نوازنده به قالب پاپ می‌رسد و با حذف و اضافه‌کردن برخی نوازندگان به ارکستر سنتی می‌رسد.

 همچنین بابک زرین، دیگر آهنگ‌ساز برجسته کشورمان از ریسک‌کردن برای آرتیست جدید آن هم در اجرای ارکستر سخن گفت و اظهار کرد: تفاوت محمدرضا منصوری با دیگر خوانندگان در این بود که راه خود را از اول می‌دانست و البته من هم بعد از نشست با آرتیست‌های مختلف متوجه می‌شوم که کدام خواننده واقعاً خواننده است و کدام خواننده هنوز در بازار محک می‌خورد.

 وی افزود: کار ما با محمدرضا منصوری تازه شروع شده و مدل‌هایی را کار می‌کنیم که با کار‌های قبلی فرق می‌کند و برای کنسرت‌های جدید هم برنامه‌هایی داریم و پخش آنها در فضای مجازی بسیار قوی‌تر از گذشته خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.