سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران در ترویج کتاب‌خوانی، ۱۰ سال عقب‌تر از دنیا است

مدرس دانشگاه گفت: همه دنیا از ظرفیت‌ها و قابلیت صنایع خلاق در امر ترویج کتاب‌خوانی استفاده می‌کنند که کشور ما در این زمینه ۱۰ سال عقب‌تر است.

مهدی بهمنی، مدرس دانشگاه و مدیر «پادکست کتاب جیبی» با حضور در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با موضوع ضرورت استفاده از صنایع کتاب در امر کتاب‌خوانی بیان داشت: کشور‌های دیگر از سال ۲۰۰۵ و با نصب اپلیکیشن پادکست بر روی گوشی‌های اپل اهمیت پادکست‌ها را متوجه شدند و از این ظرفیت استفاده کردند.

 وی با بیان اینکه امروزه باتوجه‌به گسترش فنّاوری‌ها و استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نمی‌توان نظر صحیحی در مورد سرانه مطالعه در ایران داد بیان داشت: امروز برای ترویج مردم به کتاب‌خوانی باید از ابزار‌های تشویقی استفاده کرد که یکی از این راه‌های تشویق و ترویج کتاب‌خوانی معرفی پادکست هستند.

 بهمنی تصریح کرد: ترویج و توسعه فرهنگ گوش‌دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها تا کنون انجام شده کافی نیست و زمانی که عرصه، عرصه تولید محتوا به‌صورت صوتی است جا دارد دست‌اندرکاران این حوزه به معرفی این صنعت بپردازند و ظرفیت‌های اپلیکیشن‌ها و پادکست‌ها را به جامعه معرفی کنند.

 رایگان بودن از مزایای پادکست‌های کتاب

 مدرس دانشگاه و مدیر «پادکست کتاب جیبی» اظهار داشت: یکی از مزایای پادکست‌ها، رایگان بودن کتاب‌های صوتی است و فرد می‌تواند با گوش‌دادن به خلاصه کتاب اگر علاقه‌مند بود کتاب را گوش دهد.

 وی با تأکید بر اینکه امروزه در دنیا از ابزار‌های روز و پیام‌رسان‌ها برای ترویج کتاب‌خوانی استفاده می‌کنند بیان داشت: در حال حاضر مهم‌ترین روش تبلیغ و معرفی پادکست‌های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تبلیغات سینه‌به‌سینه و دست‌به‌دست کردن است.

 بهمنی در ادامه وجود ترجمه‌های ناقص و ضعیف در حوزه نشر و وجود برخی ترجمه‌های فاقد جذابیت محاوره‌ای امروز را علت کتاب نخواندن مردم ایران عنوان کرد.

 ضرورت استفاده از خلاقیت در بالابردن سرانه مطالعه کشور

 محمد لهراسبی، کارشناس محتوای فرهنگی و هنری دانشگاه تربیت‌مدرس نیز در ادامه این برنامه با تأکید بر ضرورت شناخت نیاز و ذائقه‌سنجی مخاطب و نیاز روز جامعه در تولید محتوا‌های فرهنگی بیان داشت: در حال حاضر نیاز روز جامعه این است که به محتوای فرهنگی دسترسی داشته باشد.

 وی گفت: متأسفانه در حال حاضر سرانه کتاب‌خوانی در کشور به‌قدری پایین است که باید با استفاده از صنایع خلاق و خلاقیت‌های فردی این خوراک به هر طریقی به جامعه داده شود.

 لهراسبی تصریح کرد: اگر محتوایی که به مخاطب داده می‌شود دستوری باشد و بر اساس نیاز و ذائقه مخاطب نباشد تأثیرات فرهنگی ندارد.

 کارشناس محتوای فرهنگی و هنری دانشگاه تربیت‌مدرس اظهار داشت: در حال حاضر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی پادکست‌ها پیشرو هستند و به‌راحتی می‌توان از ابزار پادکست برای این مهم استفاده کرد که برای تحقق این امر و ترویج مردم به کتاب‌خوانی شیوه گفتار پادکست‌ها بسیار مهم است.

 وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی پادکست‌ها شیوه گفتار خوبی ندارند و فقط روخوانی می‌کنند بیان داشت: در کنار کتاب به معلم هم نیاز است تا کتاب تحلیل و با زبان درست بیان شود که متأسفانه در جامعه ما معلم پروری صورت نگرفته است.

 لهراسبی با تأکید بر اینکه متأسفانه امروزه در سیستم آموزش‌وپرورش کشور بحث پرورش که بحث مهمی است و می‌تواند به موضوع کتاب‌خوانی پرداخته شود، اصلاً دیده نشده است اذعان داشت: آموزش ابتدایی و پایه کتاب‌خوانی باید از طریق آموزش‌وپرورش انجام شود و آموزش میانی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیز از طریق فعالیت‌های فرهنگی و در معرض پادکست‌ها قراردادن جوانان صورت بپذیرد.

 وی با اشاره به اینکه کتاب‌های دانشگاهی و علمی در جهت افزایش سواد جامعه کاربرد دارد؛ ولی کتب دیگر مانند داستان و رمان و... در بخش آگاهی جامعه کاربرد دارد اظهار داشت: اگر از جامعه‌ای سواد را بگیری جامعه ضعیف می‌شود؛ ولی اگر آگاهی گرفته شود جامعه از بین می‌رود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.