سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در رادیو گفت‌وگو مطرح شد؛

رسانه‌های بیگانه؛ از تشویق به اغتشاش تا سانسور آزادگان جهان

کارشناس رسانه گفت: اکنون بی‌بی‌سی بر کلید واژه‌ «در داخل اغتشاش و از بیرون اراده‌ حمله» متمرکز شده است این دو در هر نقطه‌ای به هم برسند باعث بحران می‌شود.

برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با علیرضا داودی (کارشناس و تحلیل گر ارشد حوزه رسانه) و محمدصالح حسین زاده (کارشناس حوزه جامع شناسی سیاسی) به بررسی موضوع «رسانه‌های بیگانه از تشویق به اغتشاش تا سانسور آزادگان جهان» پرداخت.

رسانه‌های بیگانه تلاش بسیاری می‌کنند ولی اگر منصفانه به میدان نگاه کنیم، دشمن هیچ دست برتری بر آسیای جنوب غربی، منطقه فلسطین، شام، لبنان، ایران، یمن، عراق، سوریه و لبنان ندارند. اگر نمایش تبلیغاتی یک رئیس جمهوری در قلب شیطان بزرگ این است که من اگر بیایم، جنگ را پایان می‌دهم و در ابتدا تمام محدودیت‌ها و تاخیر‌ها در ارسال سلاح به رژیم صهیونی را جبران می‌کنم و یا خط انحرافی و دروغی نتانیاهو که سعی کرد به فارسی بگوید:"زن، زندگی، آزادی" هدفی جز تحریک اجتماعی و انفجاری در جمهوری اسلامی ایران نداشت. غافل از اینکه اینجا هر کسی که زندگی می‌کند، به فرموده سردار قاسم سلیمانی، مدافع حرم امن جمهوری اسلامی ایران است.

۶۰ درصد از رسانه‌های بیگانه به خلق رویداد می‌پردازند

محمدرضا اشراقی کارشناس مجری: به نظر می‌رسد رسانه‌های بیگانه چیزی در میدان ندارند به همین دلیل به دنبال ایجاد خط انحراف و تحریک اجتماعی هستند، نظر شما چیست؟

داودی کارشناس و تحلیل گر ارشد حوزه رسانه در پاسخ به این سوال گفت: در رابطه میان میدان، موضوع و رویداد سه دسته رسانه وجود دارند که میان رسانه‌های بیگانه نیز این سه دسته صادق هستند.

وی افزود: دسته‌ی اول آنهایی هستند که معمولا اگر در میدان موضوع یا رویدادی نداشته باشند، آن را خلق می‌کنند تا رویدادی حادث شود تا میدان به نفع آنها تغییر یابد. دسته‌ی دوم اگر در میدان رویدادی نباشد و موضوعی حاصل نشده باشد، منتظر می‌مانند تا براساس صدفه و حادثه یا اشتباه حریف و یا تغییرات متغییر‌های موجود رویدادی حاصل شود تا به موضوع پردازی بپردازند و میدان را نه به نفع خود بلکه از دست حریف خارج سازند. دسته‌ی سوم معمولا رسانه‌هایی هستند که حال و حوصله رویدادنگری و موضوع پردازی ندارند. بلکه براساس قدرت حریف به طراحی محور‌های خود می‌پردازند. نکته مهم اینجاست که معمولا در یک دهه گذشته، تعداد رسانه‌هایی که در دسته اول فعالیت می‌کردند، حدودا ۶۰ درصد بود. بدین معنا که رویداد یا گزاره‌ای را خلق کرده، تا با ایجاد آن میدان به نفع آنها تغییر یابد. حدود ۴۰ درصد نیز زمانی که به برهوت موضوع یا میدان می‌رسند، منتظر یک تغییر در ایران یا محور مقاومت می‌مانند و براساس آن شروع به چیدمان می‌کنند.

ترامپ سرگردان در سیاست خارجی

این کارشناس در ادامه با بیان اینکه سلول‌های رژیم سرطانی ترکیبی شده است، گفت: دو ساحت کنار هم قرار گرفته است. ساحت اول؛ ساحت رژیم صهیونیستی که دو گزاره را به صورت جدی پنهان می‌کنند. موضوع اول؛ ضعف شدید بنیه‌ی رژیم در ادامه‌ی هر نوع قاعده‌ای موضوع. دوم؛ بالا آمدن میزان اخبار از داخل رژیم صهیونیستی بواسطه ساکنان رژیم. آنها طاقت جنگ طولانی را ندارد. مگر اینکه به آنها کمک مصنوعی شود. ساحت دوم؛ ترامپ در زمانی به مرحله ریاست جمهوری رسیده اکه رژیم صهیونیستی به ته توانمندی خود رسیده است. بنابراین؛ در اینجا رسانه‌های بیگانه با دو مسئله روبه رو می‌شوند. بنیه‌ی ضعیف شده‌ی رژیم و ترامپ سرگردان در سیاست خارجی و منطقه‌ای علی الخصوص مسئله‌ی رژیم.

کیسه اپوزیسیون خالی است

وی تاکید کرد: این دو مسئله وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، رسانه‌ها به سراغ مرحله‌ی اول می‌روند و سعی می‌کنند تا در داخل ایران سوژه پردازی کنند تا نهایتا بتوانند به یک رویدادی برسند. اکنون خواسته‌ی بی بی سی این است که حتما در میدان، در ایران اغتشاشی رخ دهد. چون تنها چیزی که می‌تواند ترامپ مستاصل شده، رژیم آشفته شده و اپوزیسیون بی صاحب مانده را پوشش دهد و ندید بگیرد، ایجاد یک حباب است، که از طریق آن بتواند حتی شده به مدت حداقل یک هفته بتواند مسئله رژیم صهیونیستی و آمریکا را به تعویق بیاندازد.

داودی درباره نحوه عملکرد بی بی سی توضیح داد: بی بی سی برای زدن یک نقطه ۴ گام را برمی دارد. یک؛ به ساختن موضوع می‌پردازد. دو؛ موضوع ساخته شده‌ی ذهنی را تبدیل به انگاره‌ی میدانی می‌کند. سه؛ انگاره‌ی میدانی را تبدیل به توقع عینی می‌کند و چهار؛ توقع عینی را در میدان تبدیل به فکت قابل ارائه می‌کند.

در داخل اغتشاش، از بیرون اراده‌ی حمله

وی اضافه کرد: اکنون بی بی سی دو مسئله حمله نظامی و تظاهرات در داخل را به هم پیوند زده است، مدل ورود آمریکا به افغانستان و عراق بعد از حوادث یازدهم سپتامبر هم همینطور بود و همین روند را پیش گرفتند. با یکسری اغتشاش در داخل آن کشور، حمله‌ی نظامی موید آن خواهد بود. این در حالی است که لزوما اغتشاشگر به دنبال حمله‌ی نظامی نبوده است. اما چون دارای هدف موازی است با آن تقاطع پیدا می‌کند و بی بی سی ایستگاه خود را همان جا می‌زند. اکنون نیز بی بی سی در این خط قرار گرفته و بر کلید واژه‌ی"در داخل اغتشاش و از بیرون اراده‌ی حمله" متمرکز شده است این دو در هر نقطه‌ای به هم برسند، شک نکنید که یک بحران جدی را تجربه خواهیم کرد. در نتیجه هر کسی در داخل، به دنبال ایجاد نوعی ناآرامی و اغتشاش است، مربوط به بی بی سی خواهد بود.

داودی عنوان کرد: اغتشاش در ابتدا همیشه ذهنی است که در یک زمان مشخص شکل می‌گیرد، پس از آن تبدیل به یک جرقه در میدان شود. در خصوص جنگ نیز به دنبال این هستند که به مخاطب این پیام را بدهند که اگر وعده صادق ۳ صورت بگیرد، در ایران اغتشاش به راه می‌اندازیم. البته که این به معنای قدرت آنها نیست بکله به طور مشخص از اینکه ایران بخواهد جواب رژیم صهیونیستی را بدهد، بسیار می‌ترسند. بنابراین؛ باید دقت داشته باشیم، هر نوع پدیده‌ای اگر در راستای ترساندن مخاطب و متوقف کردن مسئولین است به بی بی سی برمی‌گردد. به این دلیل که بی بی سی عمدتا بر نخبگان و طبقات میانی به بالای یک جامعه متمرکز می‌شود و با فراوانی مخاطب و مسئله موضوع به سمت سانسور موضوع هدف با مجموعه‌ای تحت عنوان ایجاد اغتشاش ذهنی یا خیابانی پیش می‌روند.

بهره برداری رسانه‌های بیگانه از ضعف مخاطب

حسین زاده کارشناس حوزه جامع شناسی سیاسی در ادامه این گفتگو عنوان کرد: رسانه‌های بیگانه معمولا از ضعف خبری، اطلاعاتی و یا عدم فهم رسانه‌ای مخاطب بهره برداری می‌کنند و تلاش می‌کنند به واسطه‌ی داده‌های غیرواقعی حقایقی را که در جامعه‌ی هدف اتفاق می‌افتد، به معنای واقعی سرپوش بگذارند.

وی افزود: اگر نگاهی به اتفاقات ۱۴ ماه گذشته در ماجرای طوفان الاقصی بیاندازیم، براساس اذعان نهاد‌های اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی بالغ بر ۶۶ میلیارد دلار تا کنون هزینه‌ی جنگ رژیم بوده است. با یک افزایش بی سابقه ای، ۱۰۲ میلیارد شِکل، افزایش بودجه‌ی نظامی رژیم صهیونیستی برای سال آینده است. به راحتی می‌توان به این نتیجه دست یافت که اگر رژیم صهیونیستی در این مدت ۱۴ ماه، موفق بوده است، پس چرا آورده موفقیت در حوزه اقتصاد با اعدادی که بیان می‌شود، همخوانی ندارد. به همین دلیل برای مدیریت افکار عمومی در جامعه، دو کار باید صورت بگیرد. یا باید رویدادی خلق شود و یا از رویداد خلق شده در جامعه هدف استفاده شود.

رسانه‌های بیگانه سوار بر بال بحران

حسین زاده اضافه کرد: رسانه‌های بیگانه از این موضوع به خوبی استفاده می‌کنند و به معنای واقعی به واسطه‌ی اخبار بی شمار به تولید اخبار غیرواقعی می‌پردازند و به ذهن مخاطب ارسال می‌کنند. در جامعه‌ای که به معنای واقعی کلمه، فضای پالایش خبری وجود نداشته باشد، این داده‌ها مستقیما بر ذهن مخاطب می‌نشیند و بواسطه تجربه درست و یا غلط مخاطب درونی و تحلیل می‌شود و در رفتار خود را نشان می‌دهد و این بهترین آورده برای رسانه‌های بیگانه است تا بتوانند سوار بر این بال، آشوبی را رقم بزنند.

این کارشناس بیان کرد: مگر می‌شود رسانه‌ای که با تمام توان از منافع استکبار حمایت می‌کند، اخبار داخلی را با نگاهی صادقانه و به دور از حُب و بغض‌های معروف رسانه‌ای و سیاسی بیان کند؟ اگر این سوال همیشه در گوشه ذهن ما باشد، یقینا پاسخ آن جز آشنایی با فضای رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای و فضای ارسال خبر و... نخواهد بود. اگر مردم این موضوع را به خوبی درک کنند، قطعا به راحتی می‌توانند با تاکتیک‌های روانی که دشمن بر بال ابزار رسانه به خصوص ابزار مجازی سعی بر آشفته کردن ذهن مخاطب دارند، مبارزه و در نهایت آن را مغلوب کنند.

دوران پساحقیقت و حکمرانی ذهنی مردم

حسین زاده خاطرنشان شد: متاسفانه شاهد پالس‌های خواسته و ناخواسته از فضای سیاسی و اقتصادی کشورمان هستیم. پالس‌هایی که در زمین رسانه‌ای مانند بی بی سی بازی می‌کند. در جامعه افرادی هستند که فهم رسانه‌ای ندارند و نمی‌دانند که ما اکنون از جهت مجازی، وارد فضای پساحقیقت شده ایم و امروزه به واسطه‌ی داده‌های بسیاری که از به ذهن مخاطب وارد می‌شود، چیزی به عنوان حقیقت معنا پیدا نمی‌کند و معمولا با بسیاری از داده‌های غیرواقعی آغشته می‌شود و آن چیزی که به خورد مخاطب داده می‌شود داده‌های غیر واقعی خواهد بود. اما اگر مخاطب ما به هوش باشد و وارد دوران پساحقیقت نشده باشد، فریب نخواهد خورد. اما به دلیل اینکه دوران پساحقیقت و بالخص فضای مجازی مدیریت می‌شود، به معنای واقعی کلمه حکمرانی ذهنی مردم دستکاری و بازتعریف می‌شود.

وی به اهمیت چگونگی آشناسازی فضای گفتمانی جامعه با فضای گفتمانی رسانه‌های بیگانه تاکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی رسانه‌های بیگانه بر بال بحران سازی شکل می‌گیرد. آنها خاستگاهی جز ضربه زدن، بازداشتن انقلاب از رسیدن به اهداف و ارزش‌های خود ندارند.

گفتنی‌است؛ برنامه «امواج‌شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکترعلیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی به روی آنتن می‌رود. همچنین در این برنامه پریسا نقی زاده مسئول دعوت از مهمانان، سیده‌ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده‌حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

منبع: رادیو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.