سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۰ درصد تاکسی‌های فرسوده درحال تردد در شهر هستند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد: رایگان کردن معاینه فنی موتورسیکلت راه حل الزام رانندگان برای انجام معاینه فنی محسوب نمی‌شود.

جلسه کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و محمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران با موضوع گزارش عملکرد ستاد معاینه فنی برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه میرزایی قمی به بیان گزارش عملکرد ۷ ماهه ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران پرداخت و گفت: به با تجدید ارزیابی و دارایی‌ها افزایش دارایی داشتیم و دو هفته است که نرخ‌های جدید معاینه فنی اعلام شده و این نرخ سال گذشته ۹۲ هزار تومان بود و پس از حدود دو سال این نرخ پس از طی مراحل قانونی توسط مراجع ذیربط به صورت کشوری و یکپارچه به ۲۶۵ هزار تومان رسید. 

وی گفت: درحال حاضر ۸ مرکز ثابت متعلق به شهرداری، ۹ مرکز متعلق بخش خصوصی، ۱۵ مرکز سیار، ۳ مرکز معاینه فنی سنگین و ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت وجود دارد. 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران با اشاره به مراجعات به ستاد معاینه فنی گفت: در هفت ماهه امسال حدود ۹ درصد کاهش مراجعات در مجموع بخش خودرو‌های سبک و سنگین داشته ایم. 

میرزایی قمی اظهار کرد: بیشترین میزان مردودی خودرو‌ها مربوط به عیوب ظاهری و خروج گاز‌های آلاینده است متاسفانه در برخی از سایت ها، تبلیغ‌هایی می‌شود که در ازای دریافت مبلغی برای خودرویی که قابلیت دریافت معاینه فنی ندارد در مراکز خارج از شهر تهران برگه معاینه فنی صادر می‌شود اگر سن معافیت معاینه با دوره گارانتی خودرو انطباق داشته باشد خودروساز باید جوابگوی مشکلات باشد و به نحوی کاهش سن معافیت معاینه فنی در راستای حمایت از مصرف کنندگان است. 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران درباره معاینه فنی موتورسیکلت‌ها گفت: پلیس معتقد است که ۴ میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد و بالغ بر ۳ میلیون موتور سیکلت مشمول معاینه فنی هستند، اما سال گذشته تنها ۸۲۳ موتور برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند. 

داده‌های دوربین‌های ثبت تخلف معاینه فنی مبادله نمی‌شود 

در ادامه سید تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق رویه‌های جاری هرخورویی که قرار باشد در تهران معاینه فنی بگیرد باید عوارض خود را پرداخت کند، اما در شهر‌های دیگر به این گونه نیست و این یک اشکال است که منجر به کاهش مراجعات شده و شهرداری باید بررسی کند که اگر این شرط را بردارد تبعات آن چه خواهد بود و در صورت لزوم این شرط حذف شود. همچنین در گذشته دوربین‌های مخصوص خودرو‌های فاقد معاینه فنی را ثبت می‌کرد، اما داده‌های دوربین‌ها اکنون مبادله نشده و اعمال قانونی صورت نمی‌گیرد. 

وی ادامه داد: باید ستاد معاینه فنی گزارش نقص‌ها و ایرادت خودرو‌های داخلی و وارداتی را حتی در دوران معافیت از معاینه فنی و در صورت لزوم در دوره گارانتی احصاء تا مشخص شود هر خودرویی چه مشکلات دارد و همه بدانند که خودروسازان خودرو‌ها را با چه مشکلات احتمالی می‌فروشند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درخصوص بودجه ستاد گفت: با هر واحدی که جلسه می‌گذاریم می‌گویند ۳۰ یا ۲۰ درصد نقدینگی به آنها اختصاص یافته است و جای سوال دارد که درآمد‌های شهرداری به چه ماموریت‌هایی اختصاص می‌یابد که با هر بخشی که جلسه می‌گذاریم می‌گویند بودجه کافی به آنها تخصیص نیافته است. 

تشکری هاشمی با اشاره به ساخت ساختمان و خطوط جدید معاینه فنی گفت: اگر احساس می‌کنید تقاضا انقدر زیاد نیست بجای هزینه برای ساخت خطوط جدید، انرژی خود را صرف بررسی و تحلیل داده‌ها کنید، مثلا چرا فقط ۱۵ درصد تاکسی‌ها از مراکز معاینه فنی تهران مجوز می‌گیرند، چرا شهروندان برای دریافت معاینه فنی به شهر‌های اطراف میروند و چرا ثبت تخلف جدی گرفته نمی‌شود. ۵۰٪ ظرفیت خطوط معاینه فنی خالی است باید از تاکسیرانی، پسماند، فاوا، بخواهید که همراه و کمک کننده ستاد باشند. ماموریت‌های تحقیقاتی سازمان به اندازه معاینه فنی اهمیت دارد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به معاینه فنی موتور سیکلت گفت: هنوز هیچ آماری از موتور‌های فعال شهر تهران وجود دارد و با گمانه زنی‌ها گفته‌اند که ۳۰۰ هزار موتور در منطقه بازار تهران فعالیت دارند لذا باید این بحث در جلسه ستاد ساماندهی بررسی شود. 

تشکری هاشمی بیان کرد: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل موتورسیکلت‌ها به برقی بودجه گذاشتیم، اما این ردیف مورد توجه قرار نگرفت، ما اقدامات لازم را انجام نمی‌دهیم آنگاه برای معاینه فنی موتوری‌هایی که استاندار‌های لازم را ندارند هزینه بسیار میکنیم. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر موتور‌ها برقی شدند آنگاه می‌توانیم بگوییم که مشکلات این بخش خصوصا در بحث آلودگی هوا به کنترل درآمده است. 

وی گفت: گزارش ارائه شده توسط مدیرعامل ستاد خوب و امیدوار کننده بود و همچنین عملکرد ستاد برای توسعه نگهداشت و ترویج جای تقدیر و تشکر دارد. 

تشکری هاشمی اظهار کرد: آمار‌ها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌های فرسوده در شهر درحال تردد هستند و همین خودرویی که مسافر سوار می‌کند قابلیت دریافت معاینه فنی ندارد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: رایگان کردن معاینه فنی موتورسیکلت راه حل محسوب نمی‌شود و در صورت ضرورت نیازمند مجوز است و باید مجوز‌ها دریافت شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.