سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیفیت کدام کالا‌ها بیشترین و کمترین رضایت مردم را به همراه داشته است؟

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در حوزه محصولات غذایی، شیمیایی و شوینده‌ها بیشترین رضایت را داریم.

 مراسم «هجدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران» امروز یک شنبه ۲۰ آبان ماه مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام در سالن مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود که دبیر این جایزه در رابطه با این رویداد و میزان رضایت عموم مردم از کیفیت کالا در کشور توضیحاتی داد.

اسماعیل امینی دبیر جایزه ملی کیفیت، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران در برنامه «سلام خبرنگار» با اشاره به جایزه ملی کیفیت اظهار کرد: این دوره، هجدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران است که از سال ۱۳۸۲ در کشور در حال برگزاری است و امروز در مراسم اختتامیه این دوره، در خدمت فعالان پر تلاش حوزه کیفیت کشور هستیم.

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تغییرات شاخص در زمینه کیفیت بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اسناد بالادستی از جمله سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سایر اسناد توسعه کشور تدوین شده‌اند و یکی از مباحث مهم برای حرکت به سمت توسعه، توجه به مقوله کیفیت است. وجود یک نظام ملی و ارزیابی ملی کیفیت در کشور مبتنی بر آن چه که در آموزه‌های دینی ما و ارزش‌های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و توجه به منویات امامین انقلاب و ظرفیت های مشترک کشورهای اسلامی است ما را مجاب می‌کرد تا به این سمت برویم. خوشبختانه، در دوران تحولی سازمان ملی استاندارد ایران، این رویکرد و تفکر شکل گرفت و مدلی تحت عنوان مدل کیفیت جهان اسلام با مشارکت خبرگان و اساتید کشور تدوین شد و این مدل در موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی(SMIIC) که ۵۷ کشور اسلامی عضو آن هستند در هیئت مدیره و مجمع عمومی آن به تصویب رسید که می‌تواند زمینه‌سازی برای دیپلماسی کیفیت در سطح دنیا باشد.

امینی تصریح کرد: در هفدهمین دوره که دوره قبل بود نسبت به تمامی ادوار آن، از لحاظ شرکت‌کنندگان و برگزیدگان یک رشد ۱۳۲ درصدی را داشتیم و در این دوره، هزار و ۷ شرکت‌، خود را متقاضی جایزه کردند که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در قالب تیم‌های بسیار وسیع، ۱۹۳ بنگاه اقتصادی بزرگ کشور؛ متوسط و کوچک موفق به کسب سطوح جایزه ملی کیفیت شدند که در مقایسه با تمامی ادوار، ۱۳۰ درصد رشد داشته‌ایم. یعنی در ادوار گذشته از یکمین تا شانزدهمین دوره، ۱۱۶ شرکت‌کننده داشتیم ولی در این دوره فقط ۱۹۳ بنگاه منتخب داریم که در نوع خود بی‌نظیر هستند و از این بنگاه‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد و ان‌شاءالله در سنوات آتی، از شرکت‌هایی که در حوزه ۵۷ کشور فوق هستند متقاضی خواهیم داشت و آن‌ها را ارزیابی خواهیم کرد که ان‌شاءالله این جایزه به معنای واقعی، جایزه کیفیت جهان اسلام خواهد شد.

او درمورد ارزیابی مردم از کالاهایی که تحویل می‌گیرند، گفت: در مدل کیفیت جهان اسلام که در دو بخش به ارزیابی سازمان‌ها می‌پردازد. یک بخش، توانمندسازها و بخش دیگر، دستاوردهایی هستند که یکی از این دستاوردها حوزه رضایت نظام استاندارد است.

سازمان ملی استاندارد نسبت به ارزیابی و سنجش نرخ کیفیت کالا در کشور اقداماتی انجام می‌دهد که خوشبختانه این کار در سه سال گذشته به صورت مستمر در حال انجام است و طبق آخرین آمار موجود، ۷۲ درصد رضایت عمومی داریم که نرخ کیفیت کالاها برای سبد ۵۶تایی است و با توجه به مرجع‌های بین‌المللی که تقریباً ۸۰-۸۱ است خیلی فاصله آن‌چنانی با آن‌ها نداریم و ان‌شاءالله با کمک متولیان کیفیت در کشور بتوانیم سطح کیفیت را بالا ببریم و آن‌چه در شأن ملت شریف ایران اسلامی است را ارتقاء دهیم.

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: در حوزه خودرو و دخانیات میزان رضایت مردم پایین است ولی اگر این دو را حذف کنیم شاید بتوانیم به معیار جهانی که ۸۰-۸۲ درصد است، برسیم و ان‌شاءالله با سیاست‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور به ویژه تولید و خدمت اتخاذ می‌شود، بتوانیم کیفیت کالا را متبلور کنیم و محصول باکیفیتی را به مردم ارائه دهیم.

او درمورد بیشترین رضایت مردم از کیفیت محصولات افزود: خوشبختانه در حوزه محصولات غذایی، شیمیایی و شوینده‌ها بیشترین رضایت را داریم و در زمینه لوازم خانگی هم رضایت نسبتاً مطلوبی را داریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.