سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا چه اطلاعاتی به ما می‌دهند؟

نظرسنجی‌هایی که طی ماه‌های گذشته در آمریکا انجام شده، نشان دهنده نارضایتی مردم از دولت بایدن، چشم‌انداز سیاسی نامطلوب و شکاف گسترده است.

هر روزه چندین نظرسنجی انتخاباتی از موسسه‌های آماری منتشر می‌شود که میزان محبوبیت دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نشان می‌دهد. با این حال، این نظرسنجی‌ها نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد، زیرا این ابزار اساسا مبهم و دارای پتانسیل خطا است.

به گزارش سی‌ان‌ان، با همه این تفاسیر نظرسنجی‌هایی که امسال انجام شد داده‌هایی معنادار از نحوه تفکر رای‌دهندگان آمریکایی به مخاطبان ارائه می‌کند؛ از بدبینی گسترده مردم در مورد چشم‌انداز سیاسی گرفته تا شکاف عمیق میان هواداران «کامالا هریس» نامزد دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه.  

در واقع، یک دلیل که نظرسنجی نمی‌تواند با قاطعیت پیروز انتخابات را نشان دهد این است که این ابزار اساسا منعکس کننده انتخاب مردم در آینده و پای صندوق رای نیست بلکه تصویر لحظه‌ای از نظرات آنان را نشان می‌دهد. با این حال، طی سال داده‌های نظرسنجی‌های گوناگون به مخاطبان نشان داد که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در شرایطی «تیره و تار» برگزار می‌شود. سهم رای‌دهندگانی که می‌گویند اوضاع در کشور بد پیش می‌رود، بیش از هر نظرسنجی دیگری است که پیش از سال ۲۰۰۸ برگزار شده است. در همین حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان محبوبیت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بسیار اندک است. عدم اقبال عمومی به بایدن در حدی بود که در روز‌های ابتدایی رقابت‌های انتخاباتی، نظرسنجی‌ها عمدتا به «همه پرسی درباره ترامپ» تبدیل شده بود و نه رئیس‌جمهور فعلی. زمانی که هریس جایگزین بایدن شد، این امر تا حدی تغییر کرد و انگیزه رای‌دهندگان دموکرات افزایش یافت.  

برخی از نظرسنجی‌ها نیز از شکاف عمیق سیاسی بین مردم خبر می‌دهد. نظرسنجی سی‌ان‌ان در پاییز امسال نشان می‌دهد که حامیان ترامپ ۴۶ درصد بیشتر از حامیان هریس «تنوع نژادی و فرهنگی» را به منزله نوعی «تهدید» برای فرهنگ آمریکایی تلقی می‌کنند. با همین اوصاف، کارزار انتخاباتی ترامپ به طور روز افزون بر شعار‌های ضدمهاجرتی تکیه کرد تا بتواند آرای بیشتری به دست بیاورد.  

نکته دیگری که از تحلیل افکار عمومی به دست آمده این است که در هفته‌های آخر مانده به انتخابات، حضور هریس در رسانه‌ها و حضور ترامپ در تجمعات بیشتر مورد توجه قرار گرفت و هیچ موضوعی به اندازه همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ غالب نبود. همچنین در گفت‌وگو‌هایی درباره ترامپ، کلمه‌های «دروغگو» و «دروغ» به طور مداوم استفاده شده است. 

داده‌های نظرسنجی‌ها معیاری واحد و ناقص از نظرات مردم است که ممکن است همواره درست نباشد. اما این نظرسنجی‌ها در نهایت ابزاری برای پیدا کردن درک درست‌تر از تجربیات و دیدگاه‌های مردم در مورد موضوعات انتخاباتی یا حتی فراتر از آن است. در یک جامعه عمیقاً پراکنده با رسانه‌های اجتماعی که اغلب بلندترین صدا‌ها را منعکس می‌کند، نظرسنجی همچنان ابزار ارزشمندی برای درک کلیت یک کشور است.

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.