سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عرضه زعفران در بورس کالا راهی برای شفافیت صادرات

سرپرست تعاون روستایی گفت: شفافیت مهمترین مزیت عرضه زعفران در بورس کالاست که می تواند در امر صادرات و کاهش قاچاق اثرگذار باشد.

محمدرضا طلایی سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آینده صادرات زعفران گفت: براساس آمار سال گذشته ۲۲۱ تن زعفران به بازارهای هدف صادر شد که امسال پیش بینی می شود صادرات زعفران به ۲۵۰ تن برسد.

او با اشاره به علل کاهش صادرات رسمی زعفران افزود: مقداری زعفران در قالب سفرهای چمدانی و گردشگری انجام و بخشی به بازارهای هدف قاچاق می شود.

طلایی گفت: مهمترین مزیت عرضه زعفران در بورس کالا شفافیت است که شفاف سازی شرایط را برای صادرات و فعالیت تجار خارجی فراهم می کند، از این رو عرضه در بورس کالا می تواند شفافیت را در امر صادرات فراهم کند.

او ادامه داد: در پی سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر واگذاری امور به تشکل ها، از این هفته زعفران با قیمت ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس عرضه می‌شود.

طلایی افزود: امروز تفاهم‌نامه با صندوق تعاون اجتماعی، روستایی و عشایر امضا کردیم که بر این اساس تعهد کردیم که زعفران را حداقل به قیمت ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بخرند که این توافق به نفع کشاورزان خواهد بود.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه ایران سهم ۹۰ درصدی در صادرات دارد، گفت: امسال پیش بینی می‌شود که حداقل صادرات زعفران به ۳۵۰ تن برسد.

به گفته او، از هفته آینده حضور جدی خواهیم داشت و انبار‌های تعاون روستایی هم در این زمینه به کار گرفته می‌شود.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر عرضه کالا‌های ارزآور در بورس کالا افزود: حضور سازمان تعاون روستایی در بازار زعفران تضمین کننده و تسهیل کننده است. زعفران با استاندارد‌های جهانی در بورس عرضه می‌شود و کشاورزان ملزم به رعایت این استاندارد‌ها هستند.

او با بیان اینکه عرضه زعفران در بورس کالا فرصت مناسبی را برای برندسازی فراهم می‌کند، افزود: با توجه به مشکلات برندسازی، زعفران کشور فله‌ای صادر می‌شود، در حالیکه عرضه در بورس فرصت خوبی را برای برندسازی فراهم می‌کند که تجار نقش خود را در برندسازی باید اعمال کنند.

طلایی ادامه داد: سیاست‌های وزیر جهاد کشاورزی استفاده از تعاونی‌ها و صندوق‌ها در خرید محصولات کشاورزی است و بر اساس تکلیف وزارتخانه ما در سازمان موظف هستیم مسئولیت‌ها را به اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و مجموعه‌های صندوق‌ها واگذار کنیم.

به گفته او، در ۲ ماه اخیر در دولت جدید، سعی کردیم تمام خرید‌های تضمینی، حمایتی و توافقی را در قالب مباشرت تشکل‌ها انجام دهیم. به عنوان مثال، با ابلاغ واگذاری مسئولیت به تشکل‌ها، کار خرید حمایتی کشمش به این مجموعه‌ها واگذار شد.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه خرید از واسطه‌ها در مجموعه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی نیست، گفت: در ذخیره‌سازی از جمله سیب‌زمینی، پیاز و میوه مجموعه تشکل‌ها از خود کشاورزان کالا‌ها را خریداری کنند تا سهم آنها در درآمد افزایش یابد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.