سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تزئینات کاخ چهلستون قزوین مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی قزوین از آغاز مرمت شیرسر‌های منقوش قاجاری ضلع جنوب و جنوب‌شرقی کاخ چهلستون خبر داد.

احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: کاخ‌موزه چهل‌ستون یا عمارت کلاه‌فرنگی یکی از زیباترین و ارزشمندترین آثار تاریخی و تنها کوشک به‌جای‌مانده از مجموعه‌ی کاخ‌های سلطنتی دوره‌ی شاه‌طهماسب‌صفوی در قزوین است که به‌لحاظ پیشینه‌ی تاریخی، نوع معماری و تزئینات به‌کاررفته در آن، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم شهر و گردشگران برخوردار است.

معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به آغاز پروژه مرمت تزئینات این بنای ارزشمند تاریخی اظهار کرد: به‌دنبال مرمت شیرسر‌های ضلع شمالی بنا در سنوات گذشته در دور جدید مرمت تزئینات این بنای تاریخی، مرمت شیرسر‌های ضلع جنوب و جنوب‌شرقی بنا تحت نظارت تیم فنی و کارشناسی اداره‌کل آغاز شده است.

نورانی با اشاره اقدام‌های مرمتی این پروژه ادامه داد: مستندنگاری و ثبت وضعیت موجود، استحکام‌بخشی و تثبیت اولیه، پاک‌سازی، موزون‌سازی و احیای نقوش تاریخی آسیب‌دیده، برداشت و آنالیز نقوش، استحکام‌بخشی ساختار چوبی، پاک‌سازی تخته‌کوبی‌های بالای شیرسر‌ها و… از جمله اقدام‌های مرمتی این پروژه به‌شمار می‎‌روند.

کاخ چهل‌ستون یا عمارت کلاه‌فرنگی که با کاربری موزه خوشنویسی میزبان بازدیدکنندگان است از آثار مهم دوره‌ی صفوی قزوین است و در سال ۱۳۳۷ با شماره ثبت ۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنا در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‎های سلطنتی روزگار شاه‌طهماسب صفوی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.