سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفاوت یک صهیونیست با یک مسلمان در مواجهه با مصیبت

تنها به فاصله چند روز، ۲ واکنش متفاوت به مصیبت در آن سوی مرز فلسطین اشغالی و لبنان منعکس شد.

«شیرل ۲۲ ساله بعد از ۷ اکتبر بیماری روانی می‌گیرد و خودکشی می‌کند» این تنها بخشی از گزارش روزنامه تایمز اسرائیل درباره این دختر اسرائیلی است که پس از یک سال از زمان نجات یافتنش در ۷ اکتبر، در روز تولدش خودکشی کرد.

این در حالی است که مهدی عواضه جوان ۱۷ ساله لبنانی بعد از شهادت پدر و مادرش از سوی رژیم صهیونیستی در دیدار با رهبر انقلاب با چهره‌ای مصمم و آرام گفت که «آقاجان! قطعاً اگر خدا این توانمندی را در ما نمی‌دید، ما را به این امتحان بزرگ مبتلا نمی‌کرد».

پیش از این نیز هدی حجازی مادر سه دختر نوجوان شهید لبنانی که در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ مورد حمله پهیاد اسرائیلی قرار گرفته بودند و پیکرشان سوخته بود، در مقابل این مصیبت گفته بود که «خوشحالم دخترانم شهید شدند».

شریل گولان در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در جشنواره موسیقی «سوپرنوا» در جنوب سرزمین اشغالی حضور داشت و به گفته خانواده‌اش به علت اختلال استرس پس از سانحه در روز ۲۹ مهرماه دست به خودکشی زد.

در مقابل رژیم صهیونیستی با ترور هدفمند و با استفاده از پهپاد رضا عواضه و همسر ایرانی او، معصومه کرباسی را در ۲۸ مهرماه به شهادت رساند. از این زوج شهید پنج فرزند به یادگار مانده است.

در این راستا معنویت در زندگی باعث می‌شود افراد کمتر دچار بیماری‌های روانی مختلف شوند، زندگی با نشاط‌تری داشته باشند. اضطراب مرگ در آنها به طور چشمگیری کاهش یابد، همچنین در میان جمع از محبوبیت و جاذبه بیشتری برخوردار باشند.

روانشناس ناهید کرمی می‌گوید که «هر معنویتی می‌تواند به عنوان منبع الهام و امید برای غلبه بر چالش‌های زندگی مؤثر باشد».

از سویی دیگر روانشناس محمدناصر سقای‌بی‌ریا با تأکید بر اینکه یاد خدا موتور محرکه برای زندگی رضایت‌بخش است، می‌گوید که «فقط تکیه بر معنویت الهی افراد را به انسان‌هاى آبدیده‌اى تبدیل می‌کند» و باعث می‌شود آنها در همه عرصه‌های زندگی با نشاط و فعال ظاهر شوند.

استاد دانشگاه و کارشناس الهیات مرتضی اخلاقی‌فرد با اشاره به اینکه افراد برای داشتن زندگی هدفمند نیازمند بازسازی نوع تفکرشان با جهان هستند، بیان می‌دارد که پردازش دقیق و بیش از پیش به معنویت و آموزه‌های اخلاقی مبتنی بر دین «منجر به رویکرد مناسب در راستای سلامت روان فردی و اجتماعی و به تبع آن سلامت جسمی افراد می‌شود».

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.