سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از کاشت درخت تا آموزش آشپزی به زنان بی سرپرست

احکام جایگزین قاضی دادگاه لواسانات از سابقه‌دار شدن چند متهم که در رخدادهای متفاوت و پرونده‌های جداگانه بازداشت شده بودند، جلوگیری کرد.

در چند روز گذشته، پرونده‌هایی در شعبه ۱۰۲ دادگاه لواسانات مورد رسیدگی قرار گرفت که مجازات تمامی آنها حبس بود. اما قاضی میثم حسین‌پور باتوجه به شرایط متهمان و از آنجایی که با رفتن آنها به زندان، شرایط کاری و روحی متهمان تغییر می‌کرد؛ احکامی جایگزین برایشان در نظر گرفت.

در نخستین پرونده اداره استاندارد شکایتی از مدیر کارگاه تولید محصولات قیر به خاطر نداشتن مجوز مطرح کرده و به دنبال این شکایت پرونده‌ای در دادسرای لواسانات تشکیل شد.

پس از بازداشت مدیر کارگاه، پرونده وی با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۲ دادگاه لواسانات برای صدور حکم ارجاع شد.

وی در حالی که ابراز پشیمانی می‌کرد، گفت: من هیچ سابقه کیفری ندارم و به دنبال گرفتن مجوز‌های لازم برای کارگاهم هستم.

قاضی حسین‌پور نیز با توجه به ندامت و شرایط مرد جوان به جای مجازات ۶ ماه حبس از وی خواست به ۸ مدرسه در حاشیه شهر لواسانات برود و مشکلات فنی و ایمنی و کمبود‌های تعمیراتی مدارس را برطرف کند.

خرید با ارز دولتی

یکی دیگر از پرونده‌هایی که متهم آن، با حکم جایگزین از سوی قاضی شعبه ۱۰۲ دادگاه لواسانات از زندان رهایی یافت، زن آشپزی بود که به بهانه خرید دستگاه شیرینی‌پزی با ارز دولتی ۳۵۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود. رسیدگی به این پرونده چند روز قبل و با شکایت دختر جوانی به نام نیلوفر آغاز شد.

دختر جوان در تحقیقات گفت: مدتی قبل برای آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی به کارگاه متهم مراجعه کردم و بعد از مدتی او گفت می‌خواهد با ارز دولتی دستگاه شیرینی‌پزی از کشوری در همسایگی‌مان خریداری کند و با این بهانه از من ۳۵۰ میلیون تومان گرفت، اما خبری از دستگاه نشد.

به دنبال این شکایت، متهم بازداشت شد و در تحقیقات عنوان کرد: به خاطر مشکلاتی که پیش آمد، نتوانستم دستگاه را با ارز دولتی خریداری کنم وگرنه قصد کلاهبرداری نداشتم.

 این بار نیز قاضی دادگاه به جای مجازات زن جوان که حبس بود، او را محکوم کرد که به سازمان بهزیستی برود و به مدت ۸ هفته به ۸ زن بی‌سرپرست، آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی بدهد.

کاشت درخت به جای حبس

حکم دیگری که باعث شد مرد جوانی که هیچ سابقه کیفری در پرونده خود نداشت، به زندان نرود، مربوط به تصادفی بود که منجر به آسیب یک کودک کار شده بود.

ماجرا از این قرار بود که پسر بچه‌ای از کودکان کار، با ماشین مردی تصادف کرد و پسر بچه با ناراحتی به راننده خودرو اعتراض کرد، اما راننده که از این برخورد ناراحت شده بود کودک را کتک زد و کار به دادگاه کشید.

 راننده که بشدت پشیمان بود، مدعی شد آن روز به خاطر مشکلی که برای مادرش پیش آمده بود عصبانی و ناراحت بوده و شرمنده است که این کودک را کتک زده است و بنابراین رضایت شاکی پرونده‌اش را جلب کرد و قاضی دادگاه نیز به جای مجازات ۶ ماه تا یک سال حبسی که پیش روی متهم بود، حکم را تبدیل به مجازات جایگزین حبس کرد.

 طبق این حکم، راننده باید برای ۸ کودک کار در زمستان، لباس گرم تهیه کند و به نام آنها ۸ درخت با هماهنگی شهرداری بکارد تا کودکان کار با دیدن اسمشان روی درختان، حس خوبی بگیرند.

منبع:روزنامه ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.