سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین نامه حفاظت خاک گامی مثبت در توسعه کشاورزی

نیمی از ۶۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اصفهان از قابلیت کشت محصولات کشاورزی برخوردار است.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی استان، مجموع مساحت زمین‌های کشاورزی استان را ۱۰ میلیون هکتار برشمردو گفت: به دلیل محدودیت منابع آب‌های زیرزمینی حجم آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی به شدت کاهش پیدا کرده است.


حمید ملاحسینی افزود: از مجموع ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دراستان حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین قابلیت کشاورزی دارد.


وی گفت: کاهش کشت محصولات کشاورزی در استان منجر به تهدید‌های مختلفی از جمله افزایش فرسایش بادی، تولید ریزگرد‌ها، استفاده از خاک زمین‌های کشاورزی در صنایع کوره وآجرپذیری و تغییر گسترده کاربری کشاورزی به مسکونی شده است.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی استان افزود: همچنین کاهش ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.


حمید ملاحسینی گفت: با افزایش این بحران‌ها در حوزه آب وخاک استان آیین نامه حفاظت خاک در سال ۱۴۰۲ به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد.


وی افزود: براساس این آیین نامه تمام دستگاه‌های مختلف موظف به حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی وتخریب خاک هستند.


ملا حسینی گفت: تهیه بانک اطلاعات خاک استان وشناسایی نقاط پرخطر و بحرانی، معرفی الگوی کشت مناسب در زمین‌هایی که بیشترین نرخ فرونشست زمین را دارند و استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهری در اراضی کشاورزی با رعایت ملاحظات زیست محیطی و بهداشت عمومی از مهمترین فعالیت‌های بوده که در راستای اجرای این قانون دراستان محقق شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.