سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عوارضی ۴ آزادراه دیگر هم تا پایان سال الکترونیکی می‌شود

تاکنون پرداخت الکترونیکی عوارضی در ۲۵ آزادراه کشور اجرایی شده است که زمینه‌ساز برچیده شدن صف‌های طولانی پرداخت عوارضی می‌شود.

الکترونیکی شدن عوارضی آزاد راه ها یکی از اصلی ترین سیاست ها در کاهش ترافیک های چند کیلومتری برخی از آزاد راه های پرتردد بود که از سال های گذشته توسط وزارت راه وشهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پایه گذاری شد اما از سال گذشته با صدور بخشنامه ای اجرای آن کند شده و باعث  شد که سرمایه گذاران برای اجرایی شدن این طرح کمی تعلل کنند.

 کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی‌های رویه‌های آسفالتی در محل توقف دروازه‌های عوارض بخشی از مزایای الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراه‌های کشور است.

فرهنگ سازی و تسهیل در پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ضروری است

در همین زمینه مسعود زاده یکی از کاربران جاده ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی گفت: در طول دوسه سال گذشته در برخی از آزادراه ها از جمله تهران _ قم که به صورت الکترونیکی عوارض پرداخت می شود شاهد کاهش چشم گیر ترافیک هستیم به طوری که پیش از این حدود نیم ساعت در ترافیک پرداخت عوارضی می ماندیم اما در دو سه سال گذشته با اجرای این طرح شاهد روان شدن بار ترافیک هستیم که این یکی از اصلی ترین مزایای این طرح است.

وی ادامه داد: باید راهنمایی لازم و بیشتری برای پرداخت عوارض از  طریق اپلیکیشن های پرداخت عوارض صورت گیرد تا رانندگان و کاربران برای پرداخت آن با مشکل مواجه نشوند که در آینده باعث جریمه آنها شود‌.

پیگیر بیمه شخص ثالث در پرداخت عوارض الکترونیکی آزاد راهی  هستیم

در همین زمینه پیش از این خادمی مدیرعامل سابق  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفته بود: روند الکترونیکی شدن عوارضی آزاد راه ها به خوبی پیش می رود اما به شرطی که دستگاه ها برای اجرایی شدن آن همکاری کنند.

وی ادامه داد: پیش از این طبق قانون و در لایحه بودجه ۱۴۰۲، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه‌گر به‌ منظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراه‌های کشور به أخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث موظف شدند؛ این قانون در لایحه ۱۴۰۱ هم وجود داشت اما امسال این لایحه لغو شد و همین امر باعث شد که اجرای این طرح با کندی روبرو شود.

او بیان کرد: اگر منابع و سرمایه های لازم برای اجرای این طرح تامین نشود نمی توان امیدی داشت که الکترونیکی شدن عوارض آزاد راه ها به خوبی‌ اجرایی شود چراکه بخش عمده ای از پروژه های آزاد راهی توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و اگر این طرح انجام نشود نمی توان  امیدی  داشت که سرمایه گذاران وارد پروژه های عمرانی و ساخت آزاد راه و بزرگراه شوند.

رانندگان ملزم به پرداخت کل عوارضی آزاد راه نیستند

همچنین جعفر قادری نماینده مجلس  در خصوص پرداخت عوارضی  آزاد راهی  به ویژه آزاد راه شیراز _ اصفهان گفته است : با توجه به دوربین‌هایی که در چند نقطه از این آزادراه گذاشته شده است، اگر فردی ۵ یا ۱۰ کیلومتر از آزادراه استفاده کرد، نیازی نیست که کل عوارض را پرداخت کند.

وی اظهارداشت: اگر شخصی از ۲ دوربین عبور کرد، فاصله بین ۲ دوربین محاسبه می‌شود و بر اساس آن عوارض پرداخت می‌شود و اگر از کل مسیر آزادراه استفاده کرد باید کل عوارض را پرداخت کنند بنابراین به نسبت مسیری که افراد در مسیر آزادراه شیراز – اصفهان طی می‌کنند باید عوارض بپردازند.

قادری در پاسخ به اینکه آزادراه شیراز – اصفهان گران‌ترین آزادراه در ایران است، گفت: برای این آزادراه مسیر جایگزین هم وجود دارد و مردم نیاز نیست برای رسیدن به مقصد حتماً از این آزادراه عبور کنند. پرداخت عوارضی زمینه ساز تسریع در تکمیل بسیاری از پروژه‌ها می شود.

۲۵ آزادراه کشور الکترونیکی شده است

در همین زمینه هم محمود ملازینل معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پیش از این گفته بود:  در حال حاضر   در ۲۵ آزادراه  کشور اخذ عوارض به صورت الکترونیکی انجام می شود و در تلاش هستیم چهار آزادراه باقی مانده نیز مجهز به این سیستم شوند.

وی با بیان اینکه  اخذ عوارض الکترونیکی وضعیت مطلوبی دارد اما چالش هایی وجود دارد که ممکن است شرکت های سرمایه گذار در زمینه ساخت آزادراه ها را ناچار به اجرا نکردن عوارض الکترونیکی کند گفت: در حال پیگیری برای اصلاحیه لایحه بودجه در خصوص حذف بیمه شخص ثالت هستیم چراکه اجرای این اقدام خود یک ابزار قدرتی برای پرداخت الکترونیکی عوارضی از سوی کاربران جاده ای بوده است.

ملازینل افزود:۴ آزادراه باقی مانده است که در تلاش هستیم تا پایان سال آنها هم به این سیستم مجهز شوند از ۲۹ آزادراه کشور اخذ عوارض در ۲۵ آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می شود و در تلاش هستیم چهار آزادراه باقی مانده نیز مجهز به این سیستم شوند.

گفتنی است، از هفته گذشته هم در جهت  تسریع در روند اجرای پروژه‌های آزادراهی هئیت دولت در قالب بخشنامه ای پلکانی شدن عوارض آزاد راهی را تصویب کرد به طوری که اگر رانندگان عوارض آزادراهی خود را ظرف مدت ۱۵ رو پرداخت نکنند مشمول جریمه می شوند و اگر بعد از گذشت یک ماه آن عوارض و جریمه لحاظ شده را هم پرداخت نکنند ۳.۵ درصد به صورت پلکانی به مبلغ عوارضی اضافه می شود.

روز گذشته هم بازوند سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یکی از مهم ترین وظایف و اقدامات در جهت تکمیل پروژه‌های زیرساختی  را تسهیل گری و برداشتن بروکراسی ها و چالش های سر راه سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی عنوان کرد.

براساس این گزارش اجرای این امر را می توان به عنوان یک ابزار مهم در جهت تکمیل پروژه‌های زیرساختی و آزادراهی اعلام کرد چراکه اگر منابع مالی لازم به پروژه ها تزریق نشوند نمی توان انتظاری در جهت تکمیل آنها داشت و عوارضی هم بخشی از منابع مالی محسوب می‌شود که بسیاری از سرمایه گذاران چشم انتظار بازگشت سرمایه خود از این طریق هستند.

 

برچسب ها: حمل ونقل ، عوارضی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۳
این پولی که برا آزاده راه سلفچگان تا ساوه میگیرن درست نیست جاده افتضاح یه جا سالم نداره جاده خاکی بهتر
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۳
عوارض آزاد راهی الکترونیکی شده ولی خیلی جاها هنوز تو باجه آدم میشینه و پول میگیره اونم با کارت خوان قابل پیگیری. کسی سراغ این بخش ماجرا که پول دوبله از مردم میگیرن نمیره