سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدال مسابقات بین‌المللی ثبت اختراعات علمی جهان برگردن جوان ارومیه‌ای

یک جوان ارومیه مدال برنز مسابقات بین‌المللی ثبت اختراعات علمی جهان را بر گردن آویخت.

امیرعلی حاذقی‌راد، مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای ارومیه و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، با طرح نوآورانه خود در زمینه کشاورزی، و با اختراع دستگاه کنترل آفات گلخانه‌ای بدون نیاز به آفت‌کش، موفق شد در مسابقات بین‌المللی ثبت اختراعات علمی و تجاری دانشگاه مارا در مالزی بدرخشد و مدال برنز این مسابقات را از آن خود کند.

این مخترع جوان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح که با عنوان "کنترل آفات گلخانه‌ای با کمک دستگاه مخصوص تولید میدان‌های الکترومغناطیس بدون نیاز به کاربرد آفت‌کش" ارائه شده است و رویکردی کاملاً جدید برای مبارزه با آفات کشاورزی ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: با استفاده از این دستگاه، می‌توان آفات گلخانه‌ای را بدون استفاده از سموم شیمیایی مضر کنترل کرد و به این ترتیب، محصولات کشاورزی سالم‌تری تولید نمود.

حاذقی‌راد افزود: ایده اصلی این طرح، طراحی و ساخت دستگاهی است که با تولید میدان‌های الکترومغناطیسی خاص، بر روی سیستم عصبی حشرات تأثیر گذاشته و آنها را از بین می‌برد.

به گفته وی این روش نه تنها برای محیط زیست بی‌ضرر است، بلکه می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری در کشاورزی نیز کمک کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای ارومیه افزود: این اختراع علاوه بر جنبه علمی، دارای پتانسیل بالایی برای تجاری‌سازی نیز می‌باشد و با تولید انبوه این دستگاه، می‌توان ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به توسعه کشاورزی پایدار در کشور کمک شایانی کرد.

حاذقی‌راد با اشاره به اهمیت مشارکت جوانان در فعالیت‌های علمی و پژوهشی، افزود: جوانان مسجدی می‌توانند با همکاری در ادامه جنبه‌های کاربردی این طرح، زمینه اشتغال و فعالیت علمی برای خود فراهم سازند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.