سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید کاظمی قمی از نمایشگاه تخصصی صادرات در مشهد

کاظمی قمی در بازدید از نمایشگاه تخصصی صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان گفت: افغانستان ظرفیت‌های ممتازی برای تبدیل به یک کشور اقتصادی دارد.

کاظمی قمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان گفت:کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات خوبی که در سازندگی بعد از جنگ داشت و سیاست کشور مبتنی بر کمک به ثبات و امنیت سازندگی کشور هاست.  این آمادگی جدی است که  ما بتوانیم بویژه افغانستان را در این مسیر کمک کنیم. افغانستان متاسفانه در بیش از 4 دهه مردم اش شاهد دو تجاوز و اشغالگری بزرگ بودند و زیر ساخت های اقتصادی اش از بین رفت است. کشوری که بعد از اشغالگری امروز تولید برق اش به کمتر از 500 مگاوات رسیده است. در حالی که ظرفیت های ممتازی دارد که کشور اقصادی بشود.

همچین برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و نشست‌های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی و با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف و منافع مشترک نشان می‌دهد که این کشورها علاقمند توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران هستند. 

او ادامه داد: در هفته گذشته بخش‌های خصوصی بزرگ کشور در نمایشگاه کابل شرکت داشتند. این نه فقط یک نمایش اقتصادی است بلکه این بیانگر یک اراده قوی جمهوری اسلامی است که  همواره در کنار مردم افغانستان هست و امروز که یک شرایطی فراهم شده که این کشور بتواند روی پای خودش بایستد و گام های سازندگیش اش را شروع کند.خوشبختانه اون چیزی که الان در خود استان خراسان در مشهد مقدس ظرفیت‌های قوی در حوزه اقتصادی وجود دارد. 

کاظمی قمی تاکید کرد: و جود بخش خصوصی ایران در همه بخش های اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات می تواند همکاری های اقتصادی دو کشور  را تقویت کند و یکی از برنامه هفتم توجه به تقویت همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه است و برگزاری این نمایشگاه و نشست‌های دوجانبه‌ با بخش خصوصی کشور و کشورهای همسایه در همین راستا است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با اشاره به اینکه چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است افزود: یکی از مسائلی که در طرح کلان چابهار دیده شده نیازمند جذب سرمایه های بزرگ است. امروز کارآفرینان و سرمایه گذاران بزرگی در بخش خصوصی افغانستان هستند و با تسهیل شرایط و می توان برخی از موانعی که تا قبل وجود داشته  برداشته شود و توسعه چابهار با مشارکت سرمایه گذارن بخش خصوصی از جمله خود افغانستان محقق می شود.

کاظمی قمی در پایان گفت: مساله چابهار فقط برای صادرات از چابهار به افغانستان نیست و یا اینکه شرایطی شود این کشور از حصار خشکی خارج شود بلکه مسیر ایران و افغانستان با توسعه چابهار می تواند کریدور ترانزیت منطقه شمال تا جنوب و شرق تا غرب را فعال کند و این موقعیت خوبی است که ایران و افغانستان دارند و باید با ایجاد این کریدور ترانزیت بتوانند نقش اساسی خودش را در انتقال کالاهای ترانزیت ایفا کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.