سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جوان‌ها به دستور زبان‌ سینما توجهی ندارند

یک منتقد و نویسنده سینما گفت: جوان‌ها زیاد به گرامر و دستور زبان سینما توجهی ندارند و معمولا در دستور زبان سینما دست می‌برند.

حسین گیتی نویسنده و منتقد سینما بیان کرد: من به همه جشنواره‌های ایران رفته‌ام و معتقدم بهترین، پر طراورت‌ترین، شاداب‌ترین و عالی‌ترین جشنواره‌ای که برگزار می‌شود همین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. به این دلیل که دخالت دولت در این جشنواره بسیار کم است و نمی‌تواند برنامه‌ها و اهداف خود را تحمیل کند. همچینن جوان‌ها زیر بار چنین مواردی نمی‌روند.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم‌های تکان دهنده‌ای دیدم که از صد سکانس معمولی بهتر بود. نمی‌توانم بگویم جشنواره ضعف دارد، زیرا عملکرد جشنواره با این ظرفیت خوب است. تا حدودی که برای دفتر جشنواره جا دارد، جا و غذا می‌هد و احترام می‌گذارد. 

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران زنده است، چون این جشنواره برای جوانان است. گفته بودند مسن‌ترین مخاطب جشنواره فیلم کوتاه تهران حسین گیتی است. به همین دلیل است که می‌گویم شرکت کنندگان و حاضران جشنواره جوان و شاداب هستند. با يکديگر بحث نمی‌کنند و حرف يکديگر را گوش می‌دهند تا بهتر شوند.

گیتی بیان کرد: چیزی که من در جشنواره دیدم و شنیدم این است که جوان‌ها زیاد به گرامر و دستور زبان‌ سینما توجهی ندارند. کاری دیدم که در دستور زبان سینما دست برده بودند، نمی‌دانم شاید برای دهه جدید است. اما ما نمی‌توانیم در سینمای کلاسیک از لانگ شات برگردیم و اینسرت بزنیم، درحالی که از این کارها می‌کنند و برخی زیبا هم می‌شوند اما به طور کلی نسل امروز سعی می‌کنند نو بسازند.

فیلم کوتاه دست و بال فیلمساز را میبندد

حسین گیتی نویسنده و منتقد سینما تاکید کرد: بنظرم فیلم کوتاه به دلیل کوتاهی خود دست و بال فیلمساز را میبندد و فیلمساز فقط باید ایده قوی برای ارائه داشته باشد. 

وی ادامه داد: ده الی پانزده سال پیش اینگونه بود که چند نفر دورهم جمع می‌شدند و پولی قرض می‌گرفتند تا مدیر تولید داشته باشند، بعد هنرپیشگان و بازیگران را در کوچه پس کوچه‌ها پیدا می‌کردند، اما آن زمان واقعا جوان‌ها با علاقه و ذوق و شوق فیلم می‌ساختند؛ اما الان می‌بینم که فیلمی را سازمان اوج و حوزه هنری و ... می‌سازند و تصور می‌کنم این آثار تنها یک سکانس از فیلم است و فیلم کوتاه نیست. یک تماشاگر مثل من نمی‌تواند بپذیرد که یک بازیگر قدیمی در چنین صحنه ای بازی می‌کند، بنابراین حرفه‌ای بازی می‌کند.

وی در ادامه گفت: بنظرم بدترین فیلمی که دیدم فیلم مرتد سازمان اوج بود. پاسداری است که بازی‌های خشنی دارد و همسر خود را مورد خشونت قرار می‌دهد و با پایان باز همراه است چون نتوانستند فیلم را جمع کنند.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.