سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید امام جمعه تبریز بر نقش بی بدیل تربیتی مادران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نقش تربیتی مادران را هیچ مربی نمی‌تواند ایفا کند گفت: بسیاری از صفات اصلی انسان از طریق مادر به کودک منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطهری اصل در همایش انجمن اولیا و مربیان و تعالی فرزندان گفت: بسیاری از خصیصه‌های رفتاری بدون آموزش قبلی در رفتار کودکان و دانش‌آموزان نمود می‌یابد که متاثر از ژنتیک و محیط خانواده و حتی آثار دوران بارداری مادر است و مدرسه ، معلم و مربی هرگز به‌ تنهایی نمی‌توانند نقش تربیتی را ایفا کنند و به همین دلیل است که در روایات بهشت را زیر پای مادران دانسته‌اند.

وی ادامه داد: تعلیم‌وتربیت را نمی‌توان از هم جدا کرد تربیت نیازمند تعلیم است و حتی مادران هم در تربیت باید توانایی تعلیم داشته باشند. بدون تعلیم نمی‌توان تربیت انجام داد و خود تعلیم هم نیاز به تربیت دارد و چگونگی آموزش هم باید مدنظر باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره سه اصل تربیتی در بحث تعلیم‌وتربیت خاطرنشان کرد: وجودی که برای تربیت در نظر گرفته‌ایم باید تربیت‌پذیر باشد و بشود تربیتش کرد که این اصل را حق‌تعالی در وجود انسان قرار داده است. دومین اصل وجود و تامین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش تربیت و سوم چیستی محتوای ارائه شده برای عملی‌کردن تربیت در انسان است. وجود انسان به منزله زمین زراعی بوده و وجود خاک و بستر مناسب کاشت، دانه پاشی، شرایط کاشت و عوامل متعدد دیگر در کنار هم سه اصل تربیتی مذکور را محقق می‌سازد.

 امام‌جمعه تبریز ادامه داد: در مورد انسان نیز وجود تربیت‌پذیر را خداوند در این موجود نهاده و انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است طوری که انسان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بهترین آفریده خدا بوده و متعالی شدن به نحو مقتضی خصیصه‌ها و اصول تربیتی در انسان بر عهده ما است.

 وی افزود: حضور مادران در مشاغل مختلف در برخی موارد سبب کاهش زمان صرف شده برای تربیت کودکان می‌شود و والدین چنین تصور می‌کنند تمامی بار تربیتی فرزندانشان بر عهده مدرسه است در حالی که مادران نقشی غیرقابل‌انکار در تامین زیرساخت‌ها برای تربیت کودکان دارند و هیچ مربی نمی‌تواند جایگزین مادر شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.