سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیوان ساکت: خلاقیت لزوماً به معنای ماندگاری نیست

آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار گفت: هنر باکیفیت و موسیقی ناب در رهنمون‌ ساختن، آرامش‌بخشی، در ساختار اخلاقی، فکری و ذهنی مردم اثرگذار است.

کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه تار گفت: خلاقیت به معنای آفرینش اثر هنری و یا هر آن چیزی است که پیشتر مانند آن وجود نداشته باشد. درست همان‌طور که استاد شفیعی کدکنی نیز در ستایش حافظ بیان کرده و شعر او را گونه‌ای از خلاقیت برشمرده و آن را آشنایی‌زدایی نامیده است.

او ادامه داد: درواقع باید چنین گفت که خلاقیت به این معناست که هنرمند آفرینشگرِ امروز در عرصۀ موسیقی، نغمه و یا آهنگی که در دستگاه‌های مختلف موسیقی نواخته شده را به‌نحوی بسازد و بنوازد و ساماندهی کند که در نگاه نخست، پیوند چندانی با هیچ‌یک از آثار پیشین نداشته و درعین‌حال بر پایۀ همه معیارهای هنری و فنی، سخنی نو در خود داشته باشد.

این آهنگساز و نوازندۀ برجستۀ تار و سه‌تار، با بیان اینکه هر اثر خلاقانه در زمینۀ موسیقی لزوماً ماندگار نخواهد بود، بیان کرد: ماندگاری یک اثر هنری ازجمله آثار موسیقیایی تنها به خلاقیت مرتبط نیست، چراکه آثار بسیاری از آثاری که در زمینۀ موسیقی خلق شده‌اند ممکن است در یک دورۀ زمانی شهرت فراوانی بیایند مانند بسیاری از ترانه‌های پاپ که در این دوران بسیار خوانده شده‌اند ولی عمر این ترانه‌ها حتی گاهی به یک‌سال هم نرسیده و فراموش می‌شوند؛ بنابراین عنصر ماندگاری، متفاوت‌ از خلاقیت است و ویژگی‌‌های دیگری نیز برای ماندگاری یک اثر لازم است.

او که علاوه ‌بر آهنگسازی، تألیفات بسیاری نیز در زمینۀ موسیقی داشته است، ضمن اشاره به اینکه استعدادهای بسیاری با برگزاری رویدادها و جشنواره‌های موسیقی شکوفا خواهند شد، افزود: موضوع مهم این است که شکوفایی استعدادها در جایی معنا پیدا می‌کند و خود را نشان خواهد داد که مکان و زمینۀ فعالیت در عرصۀ موسیقی وجود داشته باشد و درغیر این‌صورت معنا پیدا نمی‌کند؛ این برداشتی است که من همیشه از این موضوع در ذهن داشته‌ام.

ساکت که «جامه‌دران»، «سبکبال»، «ای وطن»، «فسانه»، «شبی با خورشید»، «زندگی»، «نغمۀ مهر» و «می‌تراود مهتاب» و «کی می‌رسد باران» برخی از آلبوم‌‌های او به‌شمار می‌روند، تأکید کرد: در همۀ کشورهای پیشرفتۀ دنیا که برای فرهنگ و هنر و ازجمله موسیقی، ارزشمندی و اهمیت قائل هستند و می‌دانند که هنرِ باکیفیت و موسیقی ناب در رهنمون‌ساختن و آرامش‌بخشی به جامعه و همچنین در ساختار اخلاقی و فکری و ذهنی مردمِ آن اثرگذار است این شهرداری‌ها هستند که از هنر و فرهنگ و به‌ویژه موسیقی پشتیبانی بسیاری می‌کنند و در این زمینه نقش مهمی دارند.

این آهنگساز و مدرس دانشگاه که در سال ۱۳۹۴ مستندی نیز از زندگی و فعالیت‌های او توسط مجتبی سعادت ساخته شده‌است، یادآوری کرد: متأسفانه برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها در ایران عمدتاً ازسوی نهادها و شرکت‌های خصوصی برگزار می‌شود و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی ازجمله شهرداری‌ها کمتر نسبت به این موضوع گام برداشته‌اند و یا درصورت ورود نیز از آن برای بیان مقاصد سیاسی استفاده کرده‌اند که این مسئله بسیارناموجه است. این درحالی است که هنر وسیله‌ای برای پیشرفت و ارتقای فکری و آرامش و آسایش‌بخشیدن و شادی‌آفرینی به جامعه است.

ساکت در پایان ابزار امیدواری کرد که جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر نه‌تنها زمینه‌ای برای شکوفایی استعدادهای خلاق برای آفرینش آثار ماندگار و تأثیرگذاری در هنر را فراهم کند، بلکه به‌گونه‌ای باشد که استعدادهای موسیقی رها نشده و زمینه برای فعالیت آنها در عرصۀ موسیقی کشور فراهم شود. علاقه مندان برای دریافت فراخوان جشنواره و ارسال اثر به سایت مورد نظر مراجعه کنند. این جشنواره دی ماه برگزار خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.